A felhasználó egy hős, az ötletgazdának meg pénz kell
Miközben itthon az iWiW kapcsán napvilágot látott pletykák, világszinten pedig a Google nyílt mobilplatformja borzolja a kedélyeket, Berlint az európai webes piacot megszállni kívánó vállalkozók lepték el egy konferencia erejéig. Helyszíni tudósítás.
A CMP Media által Berlinben közösen megrendezett, négynapos esemény hétfőn vette kezdetét. A konferencia látogatóinak nagy részét az induló webes vállalkozásokban érintett emberek – fejlesztők, dizájnerek – adták, marketingesek hozzájuk képest elenyésző számban voltak.
Hasznos tanulsággal szolgált a több Venture Capital és üzleti angyal által idén létrehozott SeedCamp program öt döntősének beszámolója. A projektbe olyan vállalkozó kedvű fiatalokat vártak, akik a webes érában szeretnének valami újdonságot felmutatni, de ehhez segítségre van szükségük. A győztesek egyenként ötvenezer fontot kaptak, 10 százalékos részesedésért cserében, de képviselőik szerint igazából nem is a pénz volt a nagy segítség számukra. Az augusztusban kiválasztott öt csoportot – köztük egy online éttermi helyfoglalási oldalt és egy közösségre építő oktatás kialakítását megcélzó projektet – a mentorok összehozták különböző szakértőkkel, akikkel az elmúlt hónapokban szinte minden nap konzultálhattak.
A sikerességhez persze szükség van a felhasználókra illetve az ő motivációjuk fenntartására is. Kathy Sierra szerint a webes üzletben utazó vállalkozók számára útmutatóak lehetnek a játékfejlesztések, náluk ezt senki nem csinálja jobban. Elég csak a játékok élettartamát kinyújtó különböző szintekre gondolni, vagyis az ezeken osztogatott extra képességek, tudás ígéretére. (Érdekes különbség van a nemek között: míg a férfiak körében a következő szintre való jutás a legfontosabb, addig a nőket a következő szintben elrejtett dolog hajtja előre.) Ehhez hasonlóan a webes felhasználókra is „hősként” kell tekinteni, éreztetve velük, hogy az életük megváltozott azáltal, hogy kaptak valamit. E folyamat tökéletesen nyomon követhető a különböző blogszolgáltatók és a hozzájuk kapcsolódó médiumok esetén, ahol az új bloggerek „felemelésével” mindenki számára megadatik az a bizonyos tizenöt perc hírnév. Magának a terméknek a népszerűsítésében is egyre inkább a felhasználókra helyeződik a hangsúly, legyen az egy iPod, amivel ők fényképezkednek, vagy éppen valamilyen „bennfentes” információ, amiről mesélhetnek egymásnak. Egyvalamit soha nem szabad elfelejteni: a felhasználók, akik az élményeket kapják a szolgáltatásoktól, emberek, akiknek érzéseik vannak és boldogságra vágynak.
Ha valaki kedvet kapott a konferencia követésére, egyszerűen megteheti blogokon, fotókon, prezentációkon vagy éppen a twitter segítségével.
Séra László