Persze nem mindenki hódol be az új divatnak, sőt, van aki egyenesen veszélyesnek tartja az...
Persze nem mindenki hódol be az új divatnak, sőt, van aki egyenesen veszélyesnek tartja az új módit.
Britney Spears bizonyára nem kis számú problémáját újabb tetézte, amikor kiderült, valaki lefoglalta domain névnek a sztár kisbabája nevét. A névfoglalás hátterében egy különös divat áll: az óceán túloldalán egyre gyakoribb a figyelemfelkeltő domain nevek vásárlása, illetve az, hogy az újszülöttnek nemcsak nevet, hanem domain nevet is adnak a csemete jövőjéért aggodó szülők, keresztszülők.
Nem kevés olyan szülő van ma már, aki aszerint választ nevet gyermekének, hogy bizonyosan legyen ugyanolyan domain név is. E törekvés érthető: a megfelelő név azonnal elkalauzolja a barátokat, ismerősöket az újszülött weboldalára, ahol azután lehet gyönyörködni a „labdával” és „labda nélkül” felvételek tucatjaiban, arról nem is beszélve, hogy az ilyen nevet választó szülők biztosak abban, hogy a gyerek a későbbiekben már nem is fog boldogulni domain név nélkül.
„Nálunk születik az ember online személyisége” – summázta szolgáltatásuk lényegét a GoDaddy.com regisztrációs cég elnöke. Nem nagy összegért, mindössze évi 9 dollárért lehet náluk domain nevet rögzíteni. Persze nincsenek egyedül, amerikai cégek százai kínálnak .com, .org, .info végződésű domain neveket, amelyek később majd személyes weboldalakhoz köthetők. A szülők pedig – akik természetesen mindent megtennének gyermekükért – egyszerűen csak felkeresik a regisztrációs weboldalakat, beírják az elképzelt domain nevet, s ha az még nincs lefoglalva, rögvest meg is vásárolhatják.
„Sok hűhó semmiért” – nyilatkozta a jelenségről az egyik IT cég szakembere, utalva arra, hogy az internet oly gyorsan fejlődik, hogy nincsen garancia arra, hogy néhány év múlva is ugyanazokat az eszközöket fogjuk használni, mint amelyeket ma, s könnyen lehet, hogy a domain nevek is veszítenek majd fontosságukból. Évi 9 dollár persze nem akkora összeg, hogy ne érné meg befektetni, még akkor is, ha végül igaza lesz a szakembernek.
Vannak azonban aggasztóbb hátulütői is e domainnév-őrületnek. Egy aggódó apuka például csak azért nem választott domain nevet kilencéves lányának, mert véleménye szerint egy könnyen megjegyezhető domain megkönnyíti az idegeneknek, hogy megtalálják gyermekét. „Elég, ha tudják a lányom nevét, mellé teszik a .com végződést, s máris nyitott könyv előttünk a gyerek élete, megtudhatják, hol lakik, melyik iskolába jár, kik a barátai stb.”
A privát szférával kapcsolatos aggodalmak ellenére a domain név üzlet – úgy tűnik –fényes jövő elé néz. Hiszen talán éppen az a kisördög hallgattatja el az átlagemberben az aggódás jelzéseit, amelyik arra ösztönzi, hogy fűnek-fának dicsekedjen: a fiamnak (lányomnak) már domain neve is van. A divat azonban hódít, jól példázza ezt a babychatter.com "Get a Domain Name for your New Baby!" szolgáltatása.