Aki már próbálta, tudja, hogy éjszakai fényeket...
Aki már próbálta, tudja, hogy éjszakai fényeket, díszkivilágítást ritkán sikerül úgy megörökíteni, ahogy azt elképzeltük. Ennek oka, hogy a sötét felvételi körülmények ellenére a legtöbb esetben nem érdemes, sőt nem is szabad vakut használni. Az éjszakai felvételek készítésének kulcsszava az egyensúly. Most kivételesen nem a digitális fényképezőgépeknél gyakran emlegetett fehéregyensúlyról van szó, hanem a környezetei fények és a mesterséges fények erősségének egyensúlyáról.
Tökéletes időzítés
Bármilyen meglepő is, ahhoz, hogy megfelelő eredményt érjünk el, nincs feltétlenül szükség drága fényképezőgépre. Egy olcsó digitális kamera is éppúgy megteszi, még vaku sem kell hozzá. Minden azon múlik, hogy az éjszaka melyik szakában készítjük a felvételt, és persze egy pár apró trükkön.
Az éjszakai fényekről készült fotóknak általában az a bajuk, hogy a készítőjük addig-addig vár a felvétellel, mire túl késő lesz ahhoz, hogy jó kép készülhessen. Miután teljes a sötétség, már választanunk kell, hogy a fényeket vagy a környezetet akarjuk-e exponálni, de mindkettőt lehetetlen. Ezzel szemben, ha nappali világosságban akarnánk elkapni az éjszaka fényeit, akkor sokáig várhatnánk, mert fényes nappal nem láthatjuk őket. A trükk abban rejlik, hogy meg kell találni az arany középutat (több ilyen is létezik), azaz amikor a környező fények és az éjszakai fények egyensúlyban vannak. Ha ezt figyelembe vesszük, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó képeket fogunk készíteni.
Időzítés
A legjobb időszak a felvétel elkészítésére a napnak azon szakasza, mielőtt teljesen besötétedik. Ha naplemente körül érkezünk, akkor elegendő időnk lesz arra, hogy megtervezzük a képet, mielőtt a megfelelő pillanat elérkezik. Előfordulhat, hogy csak akkor kapcsolják fel a díszkivilágítást, ha már teljes a sötétség. Ez a mi szempontunkból nem igazán ideális, ezért ha mód van rá, kérjük meg a világítás kezelőjét, hogy kapcsolja fel a fényeket a szokásosnál egy kicsit korábban.
Kompozíció és fehéregyensúly
Komponáljuk meg a képet olyan módon, hogy a lehető legnagyobb felületet tartalmazza az égből. Ezt azzal segíthetjük, ha minél alacsonyabbról fotózunk. Ha szabadon választhatunk a felvételi helyek közül, döntsünk amellett, ahonnan látható az égbolton a nappali fények utóragyogása.
Ha megkomponáltuk a képet, állítsuk a gépünk fehéregyensúlyát halogénlámpa-állásba, mintha beltéri fényképet készítenénk vaku nélkül. Az összes díszkivilágításhoz használt fényt halogén egyensúllyal lehet előhozni, ráadásul a halogén beállítás a naplemente utáni égboltnak királykék színt kölcsönöz. Az égbolt káprázatos látványt fog nyújtani még akkor is, ha felhős, és a fények kristályosan fehéren fognak csillogni vagy olyan színben, amilyennek lenniük kell.
Mozdulatlanság
Használjunk állványt vagy babzsákot, hogy mozdulatlanul maradjon a gép, amíg exponálunk. A kevés fény miatt előfordulhat, hogy 30-60 másodpercig kell exponálni. Ennyi idő alatt biztosan elmozdul a kézben tartott kamera. Ha telefonnal vagy PDA-val fényképezünk, fogjuk a készüléket mindkét kézzel, és támasszuk neki valami szilárd felületnek.
Legyünk türelmesek!
Egy jól sikerült éjszakai felvétel elkészítéséhez bizony sok türelem kell. Csináljunk próbafelvételeket, akár minden percben. Az első képeinken az égbolt lesz domináns és a fények jelentéktelennek tűnnek majd. A digitális gépek előnye, hogy minden egyes kép után ellenőrzésképpen megnézhetjük, hogyan válnak egyre jobban láthatóvá a fények, ahogy a természetes fényszint egyre alacsonyabb lesz. Attól függetlenül, hogy a szemünk folyamatosan hozzászokik a csökkenő fényhez, a képeken jelentősek lesznek a változások.
Valamikor a naplemente és a teljes sötétség között a fotózni kívánt fények és a környező fények elkezdenek gyönyörűen keveredni. Egy körülbelül tízperces időszak áll a rendelkezésünkre, amikor szép sorozatokat készíthetünk a különböző, folyamatosan változó fényviszonyok között. Próbáljuk meg a fényképezőgépet annyira egy helyben tartani, amennyire csak lehet. Ezek a felvételek nem kerülnek egyetlen fillérünkbe sem, ezért ne spóroljunk velük. Mivel nem sok időnk lesz, ezért a kevésbe sikerült felvételeket majd csak otthon töröljük ki.
Egyébként ez az a szakasza a napnak, amikor az épületfotósok is szebbnél szebb felvételeket készíthetnek. Ők már elég gyakorlottak ahhoz, hogy előre megkérjék a fényképezni kívánt épület lakóit vagy dolgozóit, hogy arra az estére hagyják felkapcsolva a benti villanyokat.
A fényképezésre legalkalmasabb fény gyorsan eltűnik. Azt, hogy mikor jött el ez a pillanat, abból tudhatjuk, hogy a képek úgy kezdenek el kinézni, mint a régebben készített éjszakai felvételeink. Ekkor tegyük félre a gépünket, és élvezzük a szabad szemmel még elénk táruló látványt. Az emberi szem rendelkezik azzal a figyelemreméltó tulajdonsággal, hogy rengeteg pillanatot tömörítsen egyetlen emlékképbe, amelyet az agyunk majd elő tud hívni. Adjuk át magunkat a látványnak, és feledkezzünk megy egy pillanat erejéig a napi teendőinkről.
Amikor mégis jó a vaku
Éjszakai képkészítési tanácsainkat azzal kezdtük, hogy ne használjuk vakut. Ez alól azonban akad kivétel is. Amikor egy személyt szeretnénk este lefényképezni, természetesen használni kell a villanófényt, mert nem kívánhatjuk a kép alanyától, hogy percekre mozdulatlanságba dermedjen. A dolog azonban nem ennyire egyszerű. Ha csak bekapcsoljuk a vakut, akkor igaz ugyan, hogy az előtérben álló személy megvilágítása tökéletes lesz, azonban a környezetében, hátterében minden fekete marad. Ezért szokták alkalmazni az éjszakai portré vagy hasonló elnevezésű expozíciós módot. Ez egy hosszú exponálási időt állít be, amelynek az elején a vaku is felvillan. Az elkészült képen az előtérben álló személy is jól fog látszani és a környezeti fények is megjelennek. Természetesen az ilyen képek elkészítéséhez sem érdemes megvárni a teljes besötétedést.
TIPP: Környezet
Egy világos előtér vagy egy fényvisszaverődés például egy pocsolyából vagy éppen egy autó tetejéről, remek előteret adhat a felvételünknek. A kép készítése előtt nézzünk körül, hogy mit tudnánk használni.