2007. június. 19. 14:14 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 20. 14:24 Tech

Ki állhat a wiw-en terjedő 23-as játék hátterében?

Blogos körökben már három éve sláger volt az a játék, amely az egyik magyar közösségi portálon most újra feltűnt. Mindez egy időben történt a 23-as szám című film hazai premierjével.

Golden Blog 2007
Még péntekig nevezheted kedvenc blogodat a versenybe!
1.Ragadd meg a hozzád eső legközelebbi könyvet!
2. Csapd fel a 23. oldalon!
3. Keresd ki az ötödik mondatot!
4. Tedd közzé a szöveget az oldaladon ezekkel az instrukciókkal együtt!

Bár a fenti, vírusszerűen terjedő játék az elmúlt hetekben indult hódító útjára az egyik legismertebb magyar közösségi portálon, angolszász blogos körökben már 2004-ben „futott egy kört”, két éve pedig népszerű magyar bloggerek „játszották”.

Három éve kisebb nyomozást folytattak külföldi bloggerek annak kiderítésére, hogy a 23-as játékot – feltételezhetően a blogoszférában – ki indította útjára. Legközelebb a megfejtéshez a crushingkrisis jutott. Eszerint a játék azután futott fel, hogy egy sokak által olvasott webnaplóra, a Lonstoryshortpier.com-ra  felkerült. Bár a crushingkrisis nem tudta lekövetni a végső forrást, végül arra a konklúzióra jutott, hogy egy seamusd nevű blogger lehetett a láncjáték elindítója. (Bár a játék 23 néven vált ismerté, olyan oldalt is találtunk, amely egy 2004 decemberi bejegyzésében a 23. oldal helyett a 123. oldal felütésére biztat.)

23
Miért huszonhárom?
A 23-as játék 2005-ben a magyar nyelvű blogoszférában is feltűnt, a Schrödinger macskája című blog térképet is készített a láncjáték lekövetéséről.

Eszerint a Judapest az ötletet a stop design nevű amerikai blogról szedte le, s ezt követően terjedt el a 23-as játék a magyar blogokon. Ahogy külföldön, idehaza is néhány vezérblogger terjesztette el a játékot, rajtuk keresztül villámgyorsan terjedt át a kevésbé olvasottabb szájtokra.

Ugyanakkor kérdés, hogy az iwiw magyar közösségi portálon miért támadt fel újra a 23-as játék. Felmerült, hogy egy hasonló című amerikai thriller, a nemrég mozikba vetített 23-as szám című film forgalmazói élesztették fel újra; ezt azonban - ha valóban gerillamarketingről van szó - nehéz lenne kideríteni. Ráadásul ennek ellentmond, hogy Magyarországon igazán átütő gerillamarketingre eddig nem volt példa.

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.