Ki állhat a wiw-en terjedő 23-as játék hátterében?
Blogos körökben már három éve sláger volt az a játék, amely az egyik magyar közösségi portálon most újra feltűnt. Mindez egy időben történt a 23-as szám című film hazai premierjével.
1.Ragadd meg a hozzád eső legközelebbi könyvet!Golden Blog 2007 Még péntekig nevezheted kedvenc blogodat a versenybe!
2. Csapd fel a 23. oldalon!
3. Keresd ki az ötödik mondatot!
4. Tedd közzé a szöveget az oldaladon ezekkel az instrukciókkal együtt!
Bár a fenti, vírusszerűen terjedő játék az elmúlt hetekben indult hódító útjára az egyik legismertebb magyar közösségi portálon, angolszász blogos körökben már 2004-ben „futott egy kört”, két éve pedig népszerű magyar bloggerek „játszották”.
Három éve kisebb nyomozást folytattak külföldi bloggerek annak kiderítésére, hogy a 23-as játékot – feltételezhetően a blogoszférában – ki indította útjára. Legközelebb a megfejtéshez a crushingkrisis jutott. Eszerint a játék azután futott fel, hogy egy sokak által olvasott webnaplóra, a Lonstoryshortpier.com-ra felkerült. Bár a crushingkrisis nem tudta lekövetni a végső forrást, végül arra a konklúzióra jutott, hogy egy seamusd nevű blogger lehetett a láncjáték elindítója. (Bár a játék 23 néven vált ismerté, olyan oldalt is találtunk, amely egy 2004 decemberi bejegyzésében a 23. oldal helyett a 123. oldal felütésére biztat.)
23 |
Miért huszonhárom? |
Eszerint a Judapest az ötletet a stop design nevű amerikai blogról szedte le, s ezt követően terjedt el a 23-as játék a magyar blogokon. Ahogy külföldön, idehaza is néhány vezérblogger terjesztette el a játékot, rajtuk keresztül villámgyorsan terjedt át a kevésbé olvasottabb szájtokra.
Ugyanakkor kérdés, hogy az iwiw magyar közösségi portálon miért támadt fel újra a 23-as játék. Felmerült, hogy egy hasonló című amerikai thriller, a nemrég mozikba vetített 23-as szám című film forgalmazói élesztették fel újra; ezt azonban - ha valóban gerillamarketingről van szó - nehéz lenne kideríteni. Ráadásul ennek ellentmond, hogy Magyarországon igazán átütő gerillamarketingre eddig nem volt példa.