Számítógép lassítja a vonatot
Az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy Hollandiában állami segítséggel üzemeljék be az új európai standardokat szolgáló műszaki berendezéseket a vasúti forgalomban. A Bizottság a támogatást a közös piac működési elveivel összeférhetőnek találta.
Jövő januárban egy új teherszállító vasútvonal nyílik Rotterdam és Németország között. Az vonalat az új európai vonatellenőrző rendszerrel (European Train Control System - ETCS) látják el.
Az ETCS biztonsági rendszere rendkívül egyszerű: a folyamatosan érkező információk alapján egy számítógép kiszámítja a maximálisan elérhető legnagyobb biztonságos sebességet, és ezután automatikusan lelassítja a vonatot, ha ez szükséges.
Jelenleg 20 különböző vasútbiztonsági rendszer működik Európában, ezek egymással nem kompatibilisek, ami akadályozza a nemzetközi vasúti szállítás fejlődését. Az ETCS-rendszert a vasúti sínek mentén és a vonatokra kell telepíteni. Technikailag nem lehet kivitelezni, hogy a régi rendszert az összes vasúti társaság egyszerre váltsa le, így a régi és új rendszert egy ideig együtt kell majd használni azoknak, akik elsőként térnek át.
Az új szisztéma bevezetése jelentős beruházást kíván a nemzeti vasúti társaságoktól, a holland állami támogatás ezt hivatott kompenzálni a közös társadalmi cél, a biztonságosabb vasúti közlekedés érdekében.
A Bizottság döntése szerint a támogatásra szükség van, mert anélkül az útvonal teljes kapacitását nem használhatnák ki a társaságok. Brüsszel úgy látja, hogy a támogatás nem fogja befolyásolni a teherszállítók közötti versenyt, s elsősorban a kisebb társaságoknak jelent fontos segítséget, hiszen ők jobban megérzik a beruházás költségeinek hatását.