Télen a nyáron eltett hővel fűtik az utat a britek
Ausztriai és hollandiai kísérletek után most Angliában próbálnak nyáron eltett meleggel, „konzervált napfénnyel" jégmentesíteni egy útszakaszt.
A padlófűtésnél szokásos csőhálózatban keringő víz hőszigetelt tartályba gyűjti a nyári meleget, és télen ezzel a hővel melegítik fagyáspont fölé az út hőmérsékletét.
A brit Transport Research Laboratory hozzákezdett Berkshireben egy kísérleti útszakasz kiépítéséhez, ahol a téli csúszásmentesítést nem sózással vagy homokszórással, hanem melegítéssel oldják meg. Az energiát a nyáron begyűjtött napenergiából nyerik - jelentette a New Scientist című brit tudományos folyóirat.
A májusban megkezdett kísérlet során egy magánút rövid szakaszát csőhálózattal látták el: 12 cm mélységben egymástól 15 cm távolságra 25 mm átmérőjű polietilén csöveket rejtenek a betonba. Ebben a mélységben a talaj éves átlaghőmérséklete 12 Celsius-fok, de nyáron 25 fokra is felmelegszik.
A nyári melegben felmelegedő vizet az út mellett beásott, méteres polisztirol hőszigeteléssel burkolt tartályokba vezetik. Télen, amikor az aszfaltban elhelyezett szenzorok szerint a hőmérséklet +2 fok alá süllyed, a tartályokból az úttest csőhálózatába szivattyúzzák a melegvizet, hogy ne alakulhasson ki az út felületén jégréteg.
Ausztriában és Hollandiában már próbálkoztak hasonló módszerrel, de ott a víztartályokat 20 méteres mélységbe kellett beásni. Nagy-Britanniában enyhébb az éghajlat, ezért olcsóbban kiépíthető a rendszer. A két éves kísérlet a brit költségvetésnek 480 ezer fontjába kerül, de az elképzelések szerint a jövőben hasonló módszert irodák padlófűtésénél is lehetne alkalmazni.