Mobil munka: drága eszközök, racionális menedzserek
Manapság egyre több munkavállaló dolgozik otthon vagy terepen. Az ilyen típusú munkavégzés alapkövetelménye, hogy hozzáférjen a munkaadó hálózatán tárolt, feladatához szükséges információkhoz. E kapcsolattartás kiadásai könnyen az egekbe emelkedhetnek, hacsak a vállalat nem racionalizálja a költségeket.
Ezek a munkások komoly hasznot hozhatnak a cégnek, de a hozzájuk kapcsolható kiadások gyakran jelentenek megfejthetetlen rejtélyt az IT menedzsereknek. Tovább bonyolítja a helyzetet számos technológiai és humán tényező, például a beszerzett eszközök (PDA, mobil, laptop) amortizációja, azok száma, típusa használhatósága, illetve a dolgozók általi elfogadottsága - mutat rá a computerweekly.com című webzin.
A Forrester Research felmérése szerint egy „mobil” alkalmazott eszközellátása 1,5-3-szor annyiba kerül, mint helyhez kötött társaié. A költségemelkedést a rendszertelen hálózati csatlakozástól kezdve az alacsony sávszélességű kapcsolaton át a komplexebb hardverekig sok tényező befolyásolja.
A költségek három fő összetevőjét a hálózati szolgáltatások, a felhasznált hardver és a különböző, a hálózatokhoz kapcsolódó alkalmazások jelentik.
Az első kategória szól leginkább a költségnövekedésről, hiszen a legtöbb esetben GPRS technológiát használnak, igen magas áron, ráadásul alacsony sávszélességgel párosulva. A harmadik generációs hálózatok a legtöbb városban 2005 végére ugyan elérhetőek lesznek az Egyesült Államokban, és számos európai nagyvárosban is de valószínűleg még elég sokáig kell öszvér megoldásokat (3G/GPRS) alkalmazni.
Ha az eszközökre térünk ki, akkor az első számú szabály, hogy annál drágább a rendszer, minél többféle eszközt képes kezelni egymás mellett. A szervezeteknek ezért mindenképpen standardizálniuk kell a folyamatokat. A legtöbb szakértő egyetért azzal, hogy nem járható út, ha a dolgozók a saját otthoni eszközeiket használják. Ezek az eszközök jelentős biztonsági kockázattal is járnak, különösen az ünnepek utáni periódusban, amikor is mindenki a lehető legtöbb célra ki akarja próbálni frissen kapott „mütyürjeit" - akár a vállalat hálózatán is.
Végül szól a cikk az alkalmazásokról is, amelyeknek lehetővé kell tenniük többek között a web-alapú adathozzáférést (különböző klienseken keresztül), valamint az időszakos hozzáférést. Nem szabad elfeledkeznünk a biztonsági kérdésekről, az azonosítás, a titkosítás témaköréről sem, ahol tehát PDA-kat vagy mobiltelefonokat használnak az adatok elérésére, ott létre kell hozni egy „átjárót”, amin keresztül ezek az eszközök a rendszerhez kapcsolódnak.
A cégek informatikai osztályai számára folyamatosan kihívás, hogy figyelemmel kell kísérniük azokat a változásokat, amelyeket az új technológiák okoznak. A rugalmasság és a naprakészség akár 20-30 százalékos megtakarítást is eredményezhet.