Okostelefon-áradat, az iPad mint tömegcikk, Amazon-táblagépek víziója: az Apple legnagyobb bevételét jelentő termékekeinek egyre több kihívója akad. Nem csak az olcsó másolatok ömlenek a piacra, a nagynevű gyártók is a cupertinoi cég babérjaira törnek. Miután Steve Jobs lemondott a vezérigazgatói posztról, valami igazán nagyszerű, egyedi ötlettel kell az Apple-nek előállnia, hogy megőrizze pozícióját.
A nagy ötletek nagy pénzt is hoznak – így lehetne az Apple aktuális pénzügyi jelentésének lényegét dióhéjban összefoglalni. Steve Jobs júliusban lakonikusan úgy fogalmazott: „minden idők legjobb negyedéve volt”. A mintegy 28 milliárd dolláros összforgalomból jó húszmilliót ebben a három rekordhónapban - 2011 április és június között - könyvelhetett el e cég – áll a Spiegel cikkében.
2011 harmadik negyedévbenegyedül az iPhone-láz 13,3 milliárd dolláros forgalmat hozott, ami 150 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor az iPad mintegy hatmilliárd dolláros forgalmat bonyolított (179%-os növekedés). Az asztali gépek másfél milliárd dolláros, a notebookok 3,5 milliárd dolláros forgalma ehhez képest aprópénz.
2007 harmadik negyedévében, közvetlenül az iPhone premierjét megelőzően az Apple 5,4 milliárd dolláros forgalmat mondhatott a magáénak. Ennek mintegy fele származott notebookok és asztali gépek eladásából. 2015-ben a táblagépek és az okostelefonok kerülhetnek majd hasonló helyzetbe: szolid bevételt, enyhén emelkedő forgalmat, lassan bővülő piacot jelentenek majd.
Az okostelefon már tömegcikk
Nem csak az olcsó másolatok ömlenek a piacra, a nagynevű gyártók is a cupertinoi cég babérjaira törnek. A Samsung például határozottan megszorongatta az iPhone-t: a Warentest alapítvány tesztjén például a Samsung Galaxy S II jobbnak bizonyult az iPhone 4-nél. Nem is csoda, ha az Apple mindent megtesz, hogy kitiltsák a konkurens készülékeket Európából. Ráadásul a Google, miután megveszi a Motorola mobil eszközöket gyártó részlegét, szintén komoly konkurenciát jelenthet a prémium kategóriás telefonok piacán.
A középkategóriában nincs könnyű dolga, aki az Apple-lel szeretne versenyezni, kevesen tudtak a cupertionoi céghez hasonló eleganciával összehangoltan hardvert, szoftvert és tartalmat is kínálni. Sok ügyfélnek azonban elég jók a konkurencia telefonjai is, főleg, mert jelentősen olcsóbbak, mint az iPhone.
E területen is a Samsung a legnagyobb ellenlábas: júniusban az USA-ban 25,3 százalékos piaci részesedést mutatott fel. A középkategóriás mobilokon a Google operációs rendszere, az Android fut általában, amelynek az USA-ban negyven százalékos a piaci részesedése.
Az okostelefon-üzlet ugyanazon az úton jár, amelyen a PC- vagy a notebook-szektor. Erre utal az olcsó okostelefonok feltűnése is. A kínai Huawei például 99 euróért kínál okostelefont az európai Lidl üzletekben. A modell nem tökéletes, de sok Android alkalmazás meglepően gyorsan fut rajta. Ha elterjednek az ehhez hasonló készülékek, a Google rendszere jelentős fölényt tudhat majd magáénak, amivel magához csábíthatja a fejlesztőket is, akik eddig az Apple iOS-t preferálták.
Olcsó tabletek az iPad ellen
A táblagépek piacán nincs sok versenytársa az Apple-nek. Az iPad egyértelműen piacvezető – a legtöbb országban mintegy 70 százalékot hasít ki. De az iPhone esetében ugyanez volt a helyzet néhány évvel ezelőtt. Vagy a PC-piacon a nyolcvanas években, amikor az IBM toronymagasan vezetett mindenki más előtt.
Nem valószínű, hogy a trend változna, úgyhogy az Apple-nek lehet félnivalója. Például a Lenovo stratégiájától: a kínai cég több árkategóriában árul gépeket, többféle piaci szegmenst megcélozva.
Az Amazon beszáll
Az még nem egyértelmű, vajon a Samsung képes lesz-e a táblagépek piacán is olyan erős versenytárssá fejlődni, mint a telefonokén. Jelenleg az iPadre egy olyan cég jelent nagy veszélyt, amely még nem is jelentette meg a maga táblagépét. De ha megteszi, álmatlan éjszakákat fog okozni az Apple vezetésének.
Nyílt titok, hogy az Amazon hamarosan piacra dob egy táblagépet – de lehet, hogy több típust is. A hardverfejlesztő leányvállalata, a Lab126, mely a Kindle fejlesztője is, megkétszerezte a munkatársai számát az elmúlt egy év alatt, az Apple, a Palm és más okostelefon-készítő cégek tapasztalt munkatársait csábítva át magához. Azt is lehet tudni, hogy a készülék vezeték nélküli technológiával érkezik majd, érintőképernyős lesz és Android operációs rendszer fut majd rajta.
Az Amazon tabletek azért jelentenek veszélyt az iPadre, mert az online óriás ugyanolyan elegánsan összekötheti a gépet, a szoftvert és a tartalmat, mint az Apple tette.
A versenytársak tehát felzárkóztak – az Apple-nek, ha meg akarja tartani a pozícióját, új ötletekre van szüksége. Méghozzá gyorsan.