Noha Lewis Hamilton megszorongatta Sebastian Vettelt az Amerikai nagydíj időmérő edzésén, a Red Bull vb-éllovas címvédője megszerezte a pole pozíciót Austinban. Fernando Alonso gyengén muzsikált, nehéz helyzetbe került, s bár már vasárnap elveszítheti a bajnoki harcot, a Ferrari bajnokaspiránsa rendületlenül optimista.
Elmaradt a csoda a Forma-1-es Amerikai Nagydíj időmérő edzésén, az összes szabadedzést az élen záró Sebastian Vettel a pole pozíciót is begyűjtötte a vadonatúj austini aszfaltcsíkon.
A Red Bull vb-éllovas címvédőjét csak megszorongatni lehetett, arra is csak egyvalaki volt képest: a McLaren-színekben aratott utolsó sikerére pályázó Lewis Hamilton, aki már a harmadik szabadedzésen is közel tudott kerülni a némethez. A Q3 hajrájában az energiaitalosok fenegyereke előbb 1:35,887-es idővel állt az élre, amelynél a brit mindössze 0,051 másodperccel tudott gyengébbet, így Vettelnek biztos, ami biztos alapon újabb gyors kört kellett futnia: ennek végén 1:35,657-nél állította meg a stoppert, amelyre Hamilton válasza mindössze egyetlen tizeddel volt gyengébb.
Mivel Vettel bajnoki ellenfele, Fernando Alonso csak a 9. helyen zárt az időmérőt, a német karnyújtásra került az újabb címvédéshez: „A legjobb stratégia az, ha lehajtom a fejem és igyekszem minél jobb teljesítményt nyújtani. Elégedett vagyok az eredménnyel, de a pontokat holnap osztják. Láttuk a legutóbbi futamon, hogy milyen gyorsan megváltozhatnak a dolgok és hátulról rajtolva is kínálkozhatnak lehetőséget. Holnap a versenyre összpontosítunk és arra, hogy bebiztosítsuk a konstruktőri vb-címet” – mondta az idei hatodik pole pozícióját begyűjtő pilóta.
Hamiltonnak sikerült kiszorítania az első sorból a másik Red Bullt, a Vettelnél fél másodperccel lassabb Mark Webbert, aki ellen ráadásul vizsgálat indult, mert a Q1 végén nem ment be az FIA mérlegelésére. Mivel a 2. helyről startoló britnek győzelmi esélyei is lehetnek a vasárnapi összecsapáson, szerepe a bajnoki harc alakulásának szempontjából kulcsfontosságú lehet: ha legyőzné Vettelt, azzal sokat segíthetne Alonsónak.
A végjátékot 10 pontnyi hátránnyal kezdő Ferrari-menő egy helyet biztosan előreléphet a rajtrácson, mivel a Lotusszal a 4. helyen záró Romain Grosjeanra váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés vár, azonban a jelek szerint ez inkább hátrány, mint előny: a 8. rajtkocka a pálya piszkosabb oldalán található. Noha helyzete nem a legfényesebb, Alonso szokásához híven igyekezett optimista maradni: „Számítottunk erre” – mondta a hispán, akinek egy vasárnapi Vettel-győzelem esetén legalább a 4. helyen kell végeznie a bajnoki esélyek életben tartásához. „Tudtuk, hogy nehéz dolgounk lesz. Abu Dhabiban is a 7. helyről rajtoltunk, így nagyjából ugyanide vártuk magunkat. Szerencsére a verseny holnap van és a pontokat akkor osztják. Továbbra is úgy gondolom, hogy holnap csökkenteni tudom a hátrányomat Sebhez képest. Tudom, hogy pole-ból rajtol és nagyon erős a tempója, de a verseny hosszú, mi pedig igyekszünk kihasználni a lehetőségeinket.”
Alonso csak a Williams versenyzőjét, Pastor Maldonadót tudta maga mögé utasítani a Q3-ban, míg előttük érdekesen alakultak az eredmények. A szabadedzéseken csapattársához, Grosjeanhoz hasonlóan küszködő Kimi Räikkönen 5. lett a Lotusszal, de a francia rajtbüntetésének köszönhetően a 4. pozícióba léphet előre: a finn klasszisnak Abu Dhabiban éppen ebből a pozícióból indulva sikerült győznie.
Meglepően jól muzsikált Michael Schumacher is: bár a gyakorlásokon a Mercedesnél rendre Nico Rosberg volt a gyorsabb, a német páros fiatalabb tagja – aki az időmérőn kísérleti jelleggel újra a korábbi kipufogó-verzióval autózott - már a Q2-ben kiesett és csak 17. lett, míg az évad végén visszavonuló veterán a 6. időt autózta és a rajtrácson az 5. pozícióba sorakozhat majd fel. Schumi a Ferrari braziljával, Felipe Massával osztozkodhat a harmadik rajtsoron és befért a felső házba a Force India versenyzője, Nico Hülkenberg is, aki a 8. helyen zárt, a 7. helyre lép elő és Alonsóval együtt várja majd a kialvó piros fényeket a negyedik sorból.
Míg Hamilton remekelt, csapattársa, Jenson Button számára rosszul alakult a kvalifikáció: a brit műszaki problémák miatt a Q2-ben búcsúzott és csak a 12. helyet tudta megszerezni. „Sajnos így alakult, de a McLaren komolyan veszi ezt a problémát, mint minden más, megbízhatósági gondot is. Gondoskodni fogunk róla, hogy ez többé ne fordulhasson elő” – mondta a szigetországi sofőr.
Meglepetésre a hátsó régióban, a konstruktőri tabella 10. helyéért dúló csatában a Marussiák Timo Glock vezetésével újfent elkalapálták a Caterhameket, míg a HRT-k megúszták az égést: bár a szabadedzések alapján benne volt a pakliban, hogy a bizonytalan sorsú kiscsapat párosa fennakad a 107 százalékos szabályon, végül Pedro de la Rosának és Narain Karthikeyannak is sikerült megfutni a szintidőt.
Az időmérő edzés végeredménye:
1. | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault | 1:36.558 | 1:35.796 | 1:35.657 | 20 kör |
2. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:37.058 | 1:36.795 | 1:35.766 | 20 |
3. | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault | 1:37.215 | 1:36.298 | 1:36.174 | 20 |
4. | Romain Grosjean* | Lotus-Renault | 1:37.486 | 1:36.906 | 1:36.587 | 28 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | 1:38.051 | 1:37.404 | 1:36.708 | 26 |
6. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:37.927 | 1:37.102 | 1:36.794 | 22 |
7. | Felipe Massa | Ferrari | 1:37.667 | 1:36.549 | 1:36.937 | 24 |
8. | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 1:37.756 | 1:37.066 | 1:37.141 | 20 |
9. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:37.968 | 1:37.123 | 1:37.300 | 24 |
10. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | 1:37.537 | 1:37.011 | 1:37.842 | 26 |
11. | Bruno Senna | Williams-Renault | 1:37.520 | 1:37.604 |
| 20 |
12. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:37.565 | 1:37.616 |
| 12 |
13. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:38.104 | 1:37.665 |
| 15 |
14. | Jean-Eric Vergne | STR-Ferrari | 1:38.434 | 1:37.879 |
| 17 |
15. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:38.500 | 1:38.206 |
| 16 |
16. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:38.418 | 1:38.437 |
| 15 |
17. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.862 | 1:38.501 |
| 16 |
18. | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | 1:39.114 |
|
| 9 |
19. | Timo Glock | Marussia-Cosworth | 1:40.056 |
|
| 12 |
20. | Charles Pic | Marussia-Cosworth | 1:40.664 |
|
| 11 |
21. | Vitaly Petrov | Caterham-Renault | 1:40.809 |
|
| 7 |
22. | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault | 1:41.166 |
|
| 7 |
23. | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth | 1:42.011 |
|
| 12 |
24. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:42.740 |
|
| 10 |
| Q1 107% |
| 1:43.317 |
|
|
|
* Romain Grosjean váltócsere miatt 5 pozíciót veszít a rajtrácson
A NOB kicseréli a kopott olimpiai érmeket
Több mint száz sérült érmet már eddig is becseréltek az elégedetlen sportolóknak.