Sport MTI 2010. július. 07. 22:22

Spanyolország bejutott története első vébédöntőjébe

A védőveterán Carles Puyol fejes góljával Spanyolország bejutott a labdarúgó-világbajnokság döntőjébe, így megkapta a lehetőséget, hogy a 2008-as Európa-bajnoki diadal után a vébégyőzelmet is bezsebelje.

Carles Puyol ritkán talál kapuba. Most nagyon jól időzített
MTI/EPA

Az első félidőben jóval többet volt a spanyoloknál a labda, a statisztikai adatok az első 30 perc után nyomasztó, 60-40 százalékos arányt mutattak. A németek először a 32. percben lőttek kapura, addigra ellenfelük már négyszer próbálkozott bevenni Neuer kapuját. A spanyolok igyekeztek elrejteni a játékszert a Nationalelf elől, elvétve lehetőségeket is ki tudtak alakítani, a német védelem ugyanakkor jól működött, így az Európa-bajnoknak nem sikerült gólt szereznie. Az utolsó negyedórában változott a kép: veszélyesebben futballoztak a németek, jobban tartották a labdát, szögleteik, beíveléseik veszélyt teremtettek Casillas kapuja előtt.

Kassai Viktor játékvezető teljesítményére alapvetően nem lehetett panasz, a magyar bíró azonban az első játékrész utolsó percében nem fújt le egy olyan spanyol szabálytalanságot, amely akár piros lapot is érhetett volna: Sergio Ramos a 16-os előtt, utolsó emberként akasztotta a kilépő Özilt.

A szünet után hasonlóan alakult a játék képe, mint az első percekben. A spanyolok elrejtették a labdát, de a remekül tömörülő németek védelmi vonalát nem sikerült átjátszaniuk, így az ibériaiak távoli lövésekkel próbálkoztak. Xabi Alonso néhány percen belül kétszer, David Villa egyszer veszélyeztetett.

Tovább erőltették a támadásokat a spanyolok, ellenfelük azonban a 65. perc után kiszabadult a szorításból és kezdeményezőbbé vált, sőt gólhelyzetet is kialakított. Egy szöglet után a rutinos védő, Carles Puyol fejesgóljával megszerezte a vezetést az Európa-bajnok alakulat, ezt követően pedig a védekezésre fordította minden erejét és csak kontratámadásokra épített.

Spanyolország még soha nem szerepelt vb-döntőben, s az már biztos, hogy vasárnap első alkalommal lesz világbajnok európai együttes más kontinensen rendezett tornán. 1934 és 1938 után harmadszor fordul elő, hogy két egymást követő vb-n európai alakulatok küzdenek a kupáért, 2006-ban ugyanis olasz-francia döntőre került sor.

A spanyol-holland finálé azt is jelenti, hogy biztosan olyan ország nyeri a trófeát, amely eddig még sohasem diadalmaskodott vb-n. A futball-világbajnokságok történetében először fordul elő, hogy Argentína, Brazília, Németország és Olaszország közül egyik gárda sem szerepel a döntőben.

XIX. LABDARÚGÓ-VILÁGBAJNOKSÁG, DÉL-AFRIKA, 2010

ELŐDÖNTŐ:

NÉMETORSZÁG - SPANYOLORSZÁG 0-1 (0-0)

Durban, Moses Mabhida Stadion V.: Kassai Viktor (magyar)

NÉMETORSZÁG: Neuer - Lahm, Friedrich, Mertesacker, Boateng (Jansen 52.) - Khedira (Gómez 80.), Schweinsteiger - Trochowski (Kroos 62.), Özil, Podolski - Klose Szövetségi kapitány: Joachim Löw

SPANYOLORSZÁG: Casillas - Ramos, Piqué, Puyol, Capdevila - Busquets, Xabi Alonso (Marchena 93.) - Iniesta, Xavi, Pedro (Silva 86.) - Villa (Torres 81.) Szövetségi kapitány: Vicente del Bosque

Gólszerző: Puyol (73.)

párizsi olimpia 2024

Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába

Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.