Az ígéretek ellenére szombaton délelőtt mégis kivágták a 150 éves piliscsabai hársfát. A matuzsálemért többször tüntettek már, ma is így tettek, ám hiába. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az esettel kapcsolatban úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a fa kivágására azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt, a kivágás a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a MÁV Zrt. megadta az engedélyt - tették hozzá.
Piliscsaba lakói pénteken kora reggel még meg tudták védeni a 150 éves hársfát a kivágástól, ám szombat reggel az Öreg hárs de egészséges Facebook-oldal szerint kivágták a matuzsálemet. "Hatalmas zuhanással és robajjal ért véget, ebben a percben egy 150 éves történet" - írták ki az oldalra.
A település egyik legöregebb fáját - ahogy ők nevezik, az "Öreg hárspolgárt" - még az 1848/49-es szabadságharc után nem sokkal, vagyis több mint 150 éve ültettek. A MÁV egy tartóoszlopot tervez a helyére, ami a vasút villamosításához kell. A helyiek azonban nem értik, miért nem állhat az oszlop más helyen. Pilicsaba polgármestere levelet írt az ügyben, kijelentve, hogy nem járul hozzá a kisajátított területen álló, de különleges természeti értékkel bíró hárs kivágásához, ami "beláthatatlan következményekkel járna" - írta pénteken a Szeretlekmagyarorszag.hu.
A fa kivágásával péntek reggel mégis megpróbálkoznak, akkor a helyiek élőláncot alkotva néztek szembe a láncfűrészekkel. A favédő akcióban Hobo is részt vett. László Erika, a Piliscsabáért egyesület elnöke a lapnak tegnap azt mondta: a jegyző írásban igazolta, hogy a hársfa védelem alá helyezési eljárása március 18-án elindult.
Péntek estig úgy tűnt, hogy a tiltakozók legalább hétfőig haladékot nyertek a fának, ám később kiderült, hogy a helyi jegyző mégis kiadta az engedélyt a fa kivágására.
NIF: beteg és balesetveszélyes volt a fa
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az esettel kapcsolatban úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a fa kivágására azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. "A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt. A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a kivágáshoz a MÁV Zrt. megadta az engedélyt" - közölték.
"A felsővezeték esetében 2 méteren belül lettek volna a fa ágai, ami kiemelten balesetveszélyes, hiszen a jövőben könnyen áramütés áldozatává válhatott volna bárki, aki a fa közelébe ment volna. Az építendő sín alatt húzódnak a fa gyökerei, ami a vasúti előírások szerint azért szabálytalan, mert élő szervezetről lévén szó, mozgásával a vasúti pályát veszélyezteti, megemelheti vagy lesüllyesztheti, ami fokozott forgalmi balesetveszélyt jelenthet" - részletezik.
"A fa egészségkárosodása jelentős, hiszen a tőkorhadás olyan mértékben előrehaladott állapotban volt, hogy már az üregképződés is megindult, ezen felül a fa törzsén helyenként rákos kinövések is láthatóak voltak. Egy esetleges nagyobb vihar következtében a kidőlés lehetősége is fennállhatott, ebben az esetben mind az újonnan kiépítendő peronon várakozókra eshetett volna, mind alányúlva a síneknek a személyi szállítást is veszélyeztethette volna" - közölte a NIF Zrt, hozzátéve: figyelembe vették a helyi lakosság ragaszkodását a hársfához, ezért megvizsgálták, hogy van-e lehetőség a fa átszállítására. Biológusaik azonban megállapították, hogy "egy ilyen idős és beteg fa esetében a szállítás teljes biztonsággal a fa elpusztulásához vezetett volna".
A NIF Zrt. azt szeretné, hogy a fa további felhasználásáról, "esetleges karitatív hasznosításáról" a piliscsabaiak döntenének.