Újra megrendezték a magyar divathétként is elkönyvelhető Budapest Looks eseményt, melyen a nevesebb hazai tervezők kissé unalmas, és a feltörekvő fiatalok kicsivel izgalmasabb tavaszi kollekciójával ismerkedhettünk.
Egy Vandevorst nevezetű dizájner a párizsi divathéten 2013-as őszi-téli prét-a-portér kollekciójában arctalan modelleken mutatta be hordható ruháit. Kalapokkal, sálakkal takarta a nőket, így arra ítélte a lányokat, aminek sokszor csúfolják őket: ruhafogasként vonultak végig a divat fővárosának kifutóin a hétvégén. Budapesten már évek óta próbálnak valamiféle divathetet összehozni, több-kevesebb sikerrel. A Budapest Looks például először tavaly tavasszal hozott tető alá egy bemutatósorozatot az Eiffel-téren, idén a Millenáris Park Teátruma szolgált helyszínéül néhány nevesebb hazai tervező szezonális kínálatának, méghozzá 2012 tavaszára, ami már itt van a nyakunkon, de nálunk, úgy tűnik, nincs létjogosultsága másfél évvel előre gondolkodni.
Rossz szokás kicsinek és savanyúnak beállítani mindent, ami nyugaton szép, nagy és narancssárga, mégsem volt könnyű elvonatkoztatni: Németh Anikó (Manier) színpompás, és anyagaiban is világszínvonalú ruháit nézegetve például feltűnt, hogy az előző tervezők is ugyanazokra a modellekre adták a kelméiket, ugyanolyan – azaz semmilyen színpadi háttérrel, ugyanolyan – azaz semmilyen frizurával és sminkkel ellátott, unott arcú lányokon.
Elkaptuk Némethet a show után és csodálkozva kérdeztünk rá a malőrre: „Nem volt más lehetőség” – árulta el a tervező, aki szívesen figyelt volna minden részletre, ha szabadott volna. Nem szabadott. Ennek biztos van oka, és az okok biztos pénzügyiek. Így már kapizsgáljuk, hogy a néhány meghatározó név a magyar divatéletből miért nem tette be a lábát az eseményre, holott tavaly még ott voltak (Makány Márta, Nanushka, Use Unused).
Azt sem volt jó látni, hogy a sokadik dizájner bemutatóján, szombat koraestére például már igen lelakottnak tűntek a „ruhafogasok”, elrontva az összképet, mely nem volt valami kecsegtető. Léber Barbara a nyolcvanas évek S-Modelljeinek kínálatával vetekszik továbbra is, érthetetlen módon, unalmas vonalvezetésekkel, még unalmasabb színekkel és anyagokkal, az Art’z Modell merészkedik és művészkedik, de az maximum a bevásárlóközpontokban számít egyedinek. Daalarna, mint mindig esztétikus és csipkés ruhákat mutatott be, melyek tökéletesek minden álomesküvőre, minden szép menyasszonyra, vagy koszorúslányra.
A nagy öregekhez képest a keveseket érdeklő feltörekvő fiatalok kicsivel érdekesebbek voltak a kezdőnapon, pénteken. Tomcsányi Dóri például nem csak magát vette komolyan, hanem a tavaszt is, kertésznadrággal is előrukkolt, türkiz-élénkpiros színekben játszó felöltői, de tunikái és kis, kerekgallérú ruhácskái is figyelemreméltóak voltak, passzentos tornadressz felsőrésszel. A Kepp Showroom bár mintha csak drappban látná a világot kikeletkor, élénkszínű övei és szegélyezése feldobták a kissé egyhangú, minimalista látványvilágot, mellyel a Nubu is machinált.
Az esemény fénypontja a szponzorpályázat döntőseinek fekete-piros ruhabemutatója volt, ebből ugyanis le lehetett vonni a következtetést: a magyar fiatal tervezők közül kiket láthatunk majd a Gombold újra! - Divat a magyar pályázat idei versenyén, melyet már meghirdetett a felelős kormányzati szerv. Az autómárka egyik új modelljéhez kellett illeszteni színben a terveket, sokan miniruhában gondolkodtak, és a nem épp trendi, tűzpiros árnyalatban, és nem épp tavaszi színekre állítva agyukat és ollójukat. A pályázók közül végül a Kepp showroom nyerte a fődíjat: egy hétvégét a milánói divathéten.