A Costa Concordia pénteki katasztrófája az óceánjárók biztonsági hiányosságaira vet fényt. Egy magyar, aki tíz évet dolgozott hajókon, köztük a Concordián a hvg.hu-nak elmondta: több sebből vérzik a rendszer.
Giglio polgármestere 2011 augusztusában köszönőlevelet fogalmazott, majd elküldte a Costa Concordia kapitányának, Francesco Schettinónak. Ebben kifejezze háláját: a „hihetetlen látványért”, hogy nagyon közel hajózott a parthoz. A La Stampa vasárnap hozta nyilvánosságra Sergio Ortelli levelét, aki szombaton még azt nyilatkozta, hogy „nagyon szép látni a partról a teljesen kivilágított hajókat, de ez alkalommal félresikerült”, péntek éjjel a Costa Concordia megfeneklett és elsüllyedt, eddig tizenegy, a balesetben elhunyt ember holtteste került elő. Ortelli vasárnap már cáfolta, hogy bevett gyakorlat lenne a látványosság, de az is kiderült, hogy van rá egy olasz kifejezés: inchino, ami magyarul tiszteletteljes meghajlást jelent, a hajó és a kikötő viszonylatában pedig - legalábbi az olasz sajtó szerint - azt, amikor a partról megtekinthető, hogy a felső dekk lámpái felgyúlnak, mivel az utasok épp vacsorájukat költik.
Egy tavaly még a Concordián dolgozó magyar felvilágosított minket, hogy nem volt ez másképp akkor sem, amikor ő ott dolgozott, és sokszor beszélgettek arról a többi beosztottal, hogy mi lesz, ha egyszer elvéti a legénység a távolságot. Ám nem csupán a navigációs baki töltötte el aggodalommal a nevét vállalni nem kívánó, tíz évet hajókon töltő magyart és társait. Állítólag a biztonsági felkészítése sem volt megfelelő az óceánjárókon dolgozóknak, de az utasoknak sem. „Az úgynevezett basic safety training - biztonsági alapkiképzés – elvégzése 500-1000 euróba kerül, és bár elvileg kötelező, a munkavállalók nem minden esetben tudják kifizetni” – mesélte a magyar.
A bérekről azt is elmondta, havi 400-500 eurós fizetésért is elszegődik már a legolcsóbb ázsiai munkaerő. A papírt be lehet szerezni a vizsga letétele nélkül is, a munkaadók pedig nemigen járnak utána, és ellenőrzés nélkül elfogadják. Az sem életbiztosítás azonban, ha valaki részt vesz a tanfolyamon: „Akik tartják, nem tudnak jól angolul, és sokszor a munkavállalók sem beszélnek nyelveket.” Így pedig nehéz elsajátítani a tudnivalókat katasztrófa esetére, az pedig ugyancsak nem segít, hogy esténként az egész személyzet illuminált állapotban van. A „szemtanú” szerint ez általános: "mindenki részeg".
Ám az utasok biztonsági felkészítésében is vannak hiányosságok a hajókon, éppen a Costa Concordia esetében tapasztalt ilyet, mondja a tapasztalt hajós. A szabályzat szerint állítólag a felszálló utasnak 24 órán belül meg kell kapnia az emergency drillnek nevezett ismertetőt, mely során bemutatják a hajót, a vészkijáratokat, a menekülési útvonalakat. "A Costa Concordia mivel körutat tesz meg, több állomáson is vannak beszálló utasok. Az olaszországi Savona a főkikötő, azonban Barcelonában, Palma de Mallorcán és a szicíliai megállónál is csatlakoznak turisták, akiket csak sokkal később igazítanak el" - ecseteli a magyar.
Több sebből is vérzik tehát a luxushajózás biztonsága, a Costa Concordia zátonyra futása nyomán egyre több hiányosság kerül felszínre. A pénteki katasztrófában a hírek szerint a kapitány egyéni felelőssége is számottevő, aki nem csupán abban volt ludas, hogy állítólag beosztottja kedvében akart járni, és azért túl közel ment a parthoz, de a mentés során is „felmondta a szolgálatot”: saját bőrét mentette inkább, és idő előtt elhagyta a fedélzetet. Az olasz sajtó szerint Schettino egy mentőcsónakból, a vízből figyelte a mentést, de egyes szemtanúk arról számoltak be, hogy a partra is kimenekült. A férfit őrizetbe vették, majd házi őrizetbe helyezték. Még 24 embert keresnek a mentőbúvárok.