Shake MTI / hvg.hu 2011. október. 02. 13:42

Óriásrepülő jött Budapestre, délben landolt a Superjumbo

Budapestre érkezett vasárnap délután a világ legnagyobb utasszállító gépe. Az Airbus A380-ast a német Lufthansa hozta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.

A gép nem sokkal fél egy után landolt a repülőtéren, majd a tűzoltók a szokásoknak megfelelően vízsugárral fogadták, a pilóták pedig két magyar zászlót lógattak ki a gép pilótafülkéjéből.

Jost Lammers, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport vezérigazgatója a gép érkezése előtt tartott sajtótájékoztatón történelmi pillanatnak nevezte a gép landolását. Felidézte, hogy 1967-ben érkezett a német cég először Budapestre, és 1985-ban először landolt az akkori legnagyobb utasszállítóval, a Boeing 747-esével.

Tájékoztatása szerint ebben az évben 800 ezer olyan utasra számítanak, akik a Lufthansával érkeznek vagy indulnak Budapestről, ez a repülőtér utasforgalmának csaknem 10 százaléka.

Kattintson képeinkért!
MTI / Mihádák Zoltán

Ofer Kisch, a Lufthansa csoport közép-kelet-európai regionális igazgatója azt mondta: szeretnék a mostani bemutatóval hangsúlyozni, hogy Magyarország stratégiai fontossággal bír a német légi cég számára. Az Airbus A380-as gépből a Lufthansánál összesen nyolc van.

2015-ig 15-re növelik a flottájukban az A380-asok számát, és 5 milliárd eurót költenek a flotta további modernizációjára, további 2,8 milliárd eurót a fedélzeti szolgáltatásokra – tette hozzá.

Az Airbus A380-as 2005 áprilisában szállt fel először, és 2007. október 25-én állt forgalomba a Singapore Airlines színeiben, Szingapúrból repült Sidney-be. A Superjumbo becenévvel ellátott óriásgép legnagyobb megrendelője az Emirates légicég, amely 90 darabot rendelt.

Az Airliners.net szakportál adatai szerint az A380-as változattól függően 73 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 79,8 méter, törzsátmérője 7 méter, legnagyobb felszállótömege 560 tonna. Meghajtásáról a Rollce Royce Tren 970-es, vagy az Engine Alliance GP7270-es hajtóműve gondoskodik, amely 311 kilonewton tolóerőt biztosít.

Könnyű vezetni az A-380-ast, alacsony a fel- és leszállási sebesség, és nagyon sok új automatikus rendszer segíti a munkánkat – mondta a HVG-nek a 73 méter hosszú, 79 méter széles és 24 méter magas, végig kétemeletes gép pilótája. „Az A-380-as nagyon halk, az utasok alig akarják elhinni, hogy már a levegőben vannak” – ezt már az egyik utaskísérő meséli, aki szerint eddig senki sem panaszkodott a gépre. Nem is lenne nagyon miért, a gép első osztályán például akkora a mellékhelyiség, hogy az már egy közepes méretű lakásnak is becsületére válna. A turistaosztály is tágas, az A-380-as az eddigi legjobb kísérlet arra, hogy a repülőkön a hajókhoz hasonló kényelem várja az utasokat.

Az A-380-as csak bemutatkozni jött Budapestre, a gép vasárnap délután már el is indult a dél-afrikai Johannesburg felé – és a repülő miatt nem kellett átalakítani a budapesti repülőteret. Az Airbus büszkesége rövid pályáról is képes felszállni, négy hajtóművének átmérője akkora, mint egy átlagos utasszállító törzsének átmérője, és sok légikikötőben inkább azzal van baj, hogy a fel- és leszállópályák nem elég szélesek számára. Az is igaz, hogy Budapesten nem lehet a terminálhoz vinni az A-380-ast, a kétemeletes gép kiszolgálásához mindenütt fejleszteni kell az utasforgalmi épületeket.