Noha az utazás oka (pihenés, elszakadás a saját környezetből, kikapcsolódás, felfedezés, élmények keresése) nem...
Noha az utazás oka (pihenés, elszakadás a saját környezetből, kikapcsolódás, felfedezés, élmények keresése) nem változik soha, a lehetőségek és a körülmények rendszerint megújulnak. Száz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt egy átlagember számára, hogy szabadon bejárhassa a világot (nem egyszerre persze), vagy annyi információval rendelkezzen az őt körülvevő ismeretlen világról, mint korunkban. Minden gyorsabb és átláthatóbb lett, a megismerés pedig az igényeket is megnövelte.
Manapság már nem elég maga az utazás élménye, a minőség is sokat számít. Korunkban a szállodák már nem csak szállást nyújtanak, hanem kifejezetten úti céllá léptek elő. A kiegészítő szolgáltatások (wellness, egészségügyi turizmus, szervezett programok) segítségével ma már egy szálloda annyi élményt képes adni a vendégnek, hogy annak ki sem kell mozdulnia pihenés közben a falak közül. Az utazási formák is módosultak, egyre nagyobb szerepet kapott a szervezett utazás, a tematikus utak, az élmény-turizmus – így mindenki személyre szabott lehetőségeket kap érdeklődési körének megfelelően. Természetesen a bevásárló-turizmus jelentőségét sem szabad lebecsülni, alantas, vagy sem, sokak számára az új boltok és márkák, a nyüzsgő piacok világa sokkal vonzóbb egy múzeumnál, vagy városnézésnél. A modern utazó lehetőségei tehát jóval sokszínűbbek, mint azt korábban bárki is el tudta volna képzelni, szabadon választhatunk szinte bármilyen utazási formát és módot, célt vagy lehetőséget, szolgáltatást és extrát – minden csak pénz kérdése.
Világunk azonban véges, de az igények egyre nagyobbak, a megismerés és felfedezés vágya pedig egyre mohóbb az emberben. Nem véletlen tehát, hogy a turizmus is igyekszik idomulni, már nem csak az általunk ismert világot kínálja, hanem mesterséges álomvilágot nyújt, az űrbe csábít, trendeket teremt, amelynek segítségével új köntösben lehet eladni a már ismert úti célokat. Ha felfedezetlen kontinens, új kultúra már nincs ezen a bolygón, attól még akadhat pár érdekes ötlet, amivel fel lehet gyorsítani a kalandokra éhes utazó pulzusát.
A cél maga a szolgáltatás
Sokszor hangoztatott és jól ismert keleti bölcsesség mondja azt, hogy nem csak az elérendő cél a fontos, az odavezető út is legalább annyira jelentős. A modern turizmus ezt a mottót igyekszik egyre profibb módon saját terveihez igazítani. Mivel a hajózás ma már nem gyors és hatékony közlekedési mód, ezért megjelentek az olyan szolgáltatások, ahol a nyaralás maga a hajóút, gyakorlatilag teljesen mindegy, hova is tart éppen a méretes óceánjáró. Jó példa erre a tavaly debütált gigantikus hajó, az Oasis, amely 360 méter hosszú, 72 méter magas, 26 emeletes, 2700 kabinnal és a világ legnagyobb hajón található medencéjével felszerelt úszó város. Egyszerre akár 5400 utas is elfér rajta, akiknek saját vidámpark és vízi-színház is dukál a luxus körülmények között töltött utazás mellé. Kicsit hosszabb ideje, de hasonló sikerekkel működik az 1995 óta aktív Disney hajótársaság, a Disney Cruise Line, amely ma már összesen három Disney-témájú óceánjáró hajóval igyekszik meghódítani a családosokat. Harmadik hajójuk, a Disney Dream idén januárban indult első útjára, ezen a hatalmas úszó álomvilágon 4 ezer vendéget 1453 dolgozó szórakoztat és szolgál ki, a gyerekek és felnőttek is soha nem látott élményeket kapnak. Van itt vízi hullámvasút, tematikus buli, musical előadás, 3D mozi, játékterem – senki sem akar leszállni a több napos hajóút végén.
Hasonló tendencia figyelhető meg a szállodai szolgáltatások terén, ahol a cél az, hogy a vendég a falak között is megkapjon mindent, akkor is legyen tökéletes a nyaralása, ha el sem hagyja az épületet. A szállás már nem csak kiegészítő, hanem maga a cél, legjobb példa erre Dubaj pompás luxusa (ahol a világ legmagasabb szállodája és étterme is található a Burdzs Kalifa épületében), ami a sivatag közepére csábítja a tehetősebb utazókat. Persze Las Vegas óta tudjuk, hogy maga a szolgáltatás is lehet a cél (még egy teljesen elhagyott vidéken is, amely önmagában egyáltalán nem vonzó), de ma már ezt szerencsejáték nélkül is sikerül megvalósítani: az utazók nagy része kifejezetten a szállodák kínálata alapján választ, nem az úti célnak keres megfelelő szállást.
A cél a környezettudatos, zöld pihenés
Bár még mindig nem úgy tűnik, hogy az emberiség nagy része képes lenne komolyan venni a környezettudatosság jelentőségét, a turizmusban már megjelentek az első jelei annak, hogy a jövőben jelentős szerepet kap majd a „zöld utazás”, a „zöld nyaralás” fogalma. Ez a folyamat már egészen hétköznapi szinteken is mutatkozik, a természetközeli pihenés ma már nem is ismeretlen fogalom. Ennek kapcsán vált népszerűvé az úgynevezett Glamping is, amely az angol Glamorous Camping szavak összevonásával született. Itt a hagyományos kempingezést luxus környezetbe emelik fel, de úgy, hogy a nyaralni vágyó ember továbbra is természet közelében maradhasson. Ennél eggyel érdekesebbek a környezettudatos szállodák, ahol kifejezetten a természet védelme, nem pedig a közelsége az elsődleges szempont. Bár manapság még az árérzékeny fogyasztó a legismertebb, hamarosan kialakulhat az az öntudatos turista is, aki kifejezetten az öko-hoteleket keresi majd, mivel még pihenés közben is fontos számára a Föld jövője, a környezettudatos gondolkodás.
Már most is akad néhány olyan szálloda, ahol az épület és a berendezések nagy része újrahasznosított anyagokból készült. A szicíliai Verdura Golf & Spa Resort már ennél is tovább ment, a hotel nem csak anyagában környezetbarát, működését is napelemek biztosítják, a körülötte lévő védett parkban pedig csak elektromos autókkal lehet közlekedni. Az angliai North Yorkshire-ban egy kastélyt sikerült úgy átalakítani, hogy megfeleljen a zöld igényeknek, itt a berendezés és a szigetelés készült újrahasznosított anyagokból, illetve egy saját bio-kertet is kialakítottak, így az elegáns szálloda konyhájában csak friss és egészséges étel kerül az asztalra.
Természetesen nagyobb léptékű tervek is akadnak a környezetbarát vendéglátás terén, az egyik legérdekesebb ötlet például az amerikai Morris Architects építészeti vállalat elképzelése. A cég ugyanis a forgalomból kivont olajfúró szigeteket tervezné újra (egyes számítások szerint a következő évszázadban mintegy 4000 ilyen telep válik majd feleslegessé az Egyesült Államok közelében), és luxusszállodákká alakítva hasznosítaná újra a méretes komplexumokat, ahol minden szobának óceánra néző panorámája lenne. Az elképzelés kevésbé elrugaszkodott, mint azt gondolnánk, hiszen Borneo partjainál, Mabulban már létezik egy ilyen szálloda, igaz, kisebb léptékben. Szintén figyelmet érdemel a Berlin melletti ex-szovjet katonai reptér újrahasznosítása is, ahol egy csődbe ment környezetbarát léghajógyár hangárjába egy mesterséges trópusi paradicsom épült, amely Tropical Islands Resort néven vonzza a látogatókat. Itt valódi homokos tengerpart, igazi trópusi növényzet és természetes környezet várja a vendégeket, így a feleslegessé vált hatalmas hangárt sikerült úgy hasznosítani, hogy a helyiek is profitálhassanak belőle.
Hisztériás helyszínek
Nem szabad lebecsülni a zarándokturizmus jelentőségét sem, hiszen korunk népszerű spirituális irányzatai, vallási útjai is rendszeresen megújítják a turizmus népszerű célpontjait. Különböző nézetek és elméletek kapcsán a természeti szépségekben is bővelkedő helyek gyakran spirituális szentélyekké válnak, ilyenkor olyan tömegek is megfordulnak az adott vidéken, akik egyébként soha nem jutottak volna el oda. Bermuda, Jeruzsálem, Kerala, Gastein völgye, vagy az itthon oly népszerű (a világ szívcsakrájának kikiáltott) Dobogókő is olyan hely, amelyet sikerült szépségén kívül mással is „eladni” az utazóknak, de az aktuális hisztériák is hozhatnak meglepő fordulatokat az utazási szokások terén. A 2012-es világvége jóslata máris megtette hatását, a dél-franciaországi Bugarach községbe például tömegesen jelentkeztek a turisták. A pletykák szerint ugyanis ezt a helyet nem fenyegeti a globális pusztulás, de a helyieknek ez egyáltalán nem megnyugtató, még szeretnének erre a kis időre nyugalmat nyerni, lehetőleg a több ezer ezoterikus „vendég” társasága nélkül. Ennek ellenére az érdeklődés folyamatos, több amerikai honlapon jegyeket is árulnak már a túlélő-turizmus új fellegvárába.
Ha már a hisztériáról szó esett, fontos megemlíteni az aktuális sikerfilmek körüli felhajtást is, legutóbb ugyanis éppen egy egész város gazdagodott meg Hollywood divatőrültjein. Az amerikai Forks kisváros lakói eredetileg fakitermelésből és halászatból éltek, de Stephenie Meyer Alkonyat című könyvének helyszíneként hamarosan turisták jelentek meg a szürke városkában. A kapcsolódó film sikere pedig teljes hisztériát hozott el, így hamarosan az egész lakosság a vámpírok divatjából kereste kenyerét. A városban ugyanis nem csak az ajándékbolt, vagy a fogadó lovagolta meg az Alkonyat filmek és könyvek sikerét, hanem szinte mindenki a hirtelen feltűnt turistákra igyekezett ráhangolódni. A helyi gyógyszertár Bella lett, megnyílt egy Twilight Brew nevű kávézó, de a legeredetibb ötlet a Vampire’s Voyages nevű hajókirándulás, ahol a sikongató kamaszlányok a vízen ringatózva figyelhetik, nem bukkannak-e fel a parti fák sűrű lombjai között vámpírok. Nem egyedi példa ez, Új-Zéland a mai napig megél a Gyűrűk ura trilógia sikeréből, és a Sherlock Holmes vagy Robin Hood turizmus is sikerrel fut Angliában.