"Norvégia olyan, mint egy ostoba, locsogó szőke nő, aki Bronx egyik sarkában flangál, majd pedig fel van háborodva...
"Norvégia olyan, mint egy ostoba, locsogó szőke nő, aki Bronx egyik sarkában flangál, majd pedig fel van háborodva azon, hogy a testőre milyen brutálisan lép fel a támadói ellen." - mondja Jo Nesbo, norvég krimiszerző egyik szereplője szülőhazájáról a szerző legfrissebb könyvében. És ez a jellemzés még gyengéd Norvégiához. Mert Nesbo könyveiben az ország legsötétebb, legveszélyesebb oldalát ismerhetjük meg; a gyilkosok hazáját.
Jo Nesbo, a tökéletes férfi mostanában vagy nagyon elégedett, hiszen ő előre megmondta, vagy pedig a fejét veri a falba, mert könyveivel ő is adta a lovat a szélsőjobb alá. (Amennyit tudunk róla, valahol a kettő között lehet a valóság.) Mert Nesbo világhírű krimisorozata, amelynek főszereplője Harry Hole nyomozó, már az első kötetben (Vörösbegy) rögtön a nemzetszocialistákkal, a neonácikkal és az ő merényleteikkel kezdett hátborzongató mesébe.
Nesbo a múltból indult el, a gyökerek feltárásánál - egészen a II. világháborúig visszament - és a norvég történelem kevésbé dicsőséges történéseit is felkutatta és bemutatta. A három részes sorozat szerint a szélsőséges elméletek még a rendőrség soraiban is népszerűek, Harry Hole fő ellensége egyben egyik kollégája is, aki saját bajtársait is bármikor könnyedén meggyilkolja, ha a náci biznisz érdekei úgy kívánják.
Nesbo történetében a bolond és/vagy ostoba, magukat harcosnak gondoló szerencsétlenek borzalmas tettei mögött nem csak ideológia lehet, hanem üzlet is. És talán nem is jár túl messze a valóságtól. Nesbo ugyanis nem szokott a levegőbe beszélni, az utóbbi évek skandináv bűnirodalmi trendjeinek megfelelően (Larsson, Mankell) a könyveiben megjelenő esetek erőteljes társadalmi háttérrel is rendelkeznek.
Harry Hole nyomozásai alapján Norvégia egyáltalán nem látszik a világ egyik leggazdagabb, leggondtalanabb országának. A Herceg álnéven tevékenykedő főgonosszal folytatott, három köteten át húzódó harca mintha csak előjátékként szolgált volna a valódi tragédiához. Norvégia és a világ most értetlenül áll a történtek előtt, pedig Nesbo már jóideje figyelmeztetett. Sajnos, a valóság sokkal durvább, mint a fikció, amelyben Hole persze végül győzedelmeskedik ellenfelén.
Az Animus kiadónál most megjelent, Hóember című kötet már a Herceg utáni időszakban játszódik (ahogy a legutóbbi, Megváltó című Hole sztori is), politika és ideológia helyett egy sorozatgyilkos a téma. Bár Nesbonál az izgalom mindig garantált, a fordulatok ezúttal a megszokottnál kicsit mesterkéltebbnek tűnnek, de ezt a téma is hozza magával. Mert bár sorozatgyilkosok persze valóban léteznek, azért a könyvekben, filmekben ábrázolt, félelmetesen intelligens, minden részletet kidolgozó ragadozók inkább csak a fantázia szüleményei - hálistennek. Nesbo ugyan igyekszik, hogy reálisabbá, érthetőbbé tegye gyilkosát, de ezúttal ez nem annyira sikerül. Persze, ez a sorozatgyilkosoknál mindig nehéz feladat.
Cserébe viszont a történet lezárul a kötet végén, nincs cliffhanger, nyugodtan várhatjuk a következő Harry Hole mesét.