A héten két sokk is érte a sorozatok kedvelőit: Várnagy Előd a fürdőszobában rejtélyes alakváltozáson ment keresztül, Magdi anyus pedig újra feltűnt a Barátok köztben. A folytatásos teleregények forgatókönyvírói néha kénytelenek zsonglőrködni a karakterekkel, a gyakorlatról és praktikákról Gát Györgyöt és Gosztonyi Zsoltot kérdeztük.
Amikor 1985-ben Patrick Duffy úgy gondolta, a Southfork Ranch-en kívül is szép az élet, a Dallas forgatókönyvírói kénytelenek voltak megölni a gazdag jófiú karakterét, s Bobby Ewingtól könnyek között búcsúzott a család. A nézők is siratták a szimpatikus olajmágnást, aki tökéletesen ellensúlyozta Larry Hagman gonosz Jockey-ját. Nem kellett sok idő, hogy a nézők visszasírják Duffyt: így egy újabb csavarra volt szükség. 1986-ban forgatták le a híres fürdőszobás jelenetet, mely gyógyír volt mindenki fájdalmára: csupán Pamela álma volt a szörnyűséges vég és az azt követő, viszonylag hosszú időszak.
A rendezői bravúr azonban nem járt túl a nézők eszén, s a visszatérős trükk több helyen is kiverte a biztosítékot. Például Csehországban, ahol évekkel a forgatás után, az epizód ottani vetítésekor így jellemezték a cselt: „Disznóság.” Az MTI 1996-os tudósításából kiderül, hogy az ominózus feltámadás után három, egyenként százperces magnószalag telt meg a televíziós csatorna üzenetrögzítőjén a felháborodott reakciókkal. Először azért ostromolták a felelős csatornát, mert Bobby meghalt, utána azért, mert feléledt. A nézők azt sérelmezték, hogy hülyének nézik őket. A panaszáradat persze egyben a Dallas sikerének a bizonyítéka is volt: Csehországban akkoriban 92%-os nézettsége volt a szappanoperának.
Hazájában sem volt kevésbé népszerű a Ewing-család, bár ott vetekednie kellett a Chears-szel, a bárban játszódó szituációs komédiával és a Dinasztiával, a másik gazdagokat és szépeket felvonultató családregénnyel. A zuhanyzós jelenet mégis történelmet írt, a Family Guy szatirikus rajzfilm-sorozatának egy részében például újrarendezték a feltámadást.
Az RTL Klub saját produkciójában, a Barátok köztben Magdi anyus a legjobb példája a karakterek újraélesztésének. Fodor Zsókát is azért kellett kiírni a sorozatból, mert belefáradt a napi robotba. Számára is a halál lett a vég a képernyőn. Most azonban, amikor újra kedve szottyant egy kis szereplésre, a forgatókönyvírók egyszerűen életet leheltek Magdi nénibe, aki kísértetként, a túlvilágról osztja az észt.
Gát György - akinek a nevéhez olyan sorozatok fűződnek, mint a Linda, az Angyalbőrben vagy a Família Kft. - szerint a képernyők előtt ülő embertömeg bármit elbír. A szakember úgy véli, egy rész is elég ahhoz, hogy a néző „rágyógyuljon” a megváltozott viszonyokra, csak akkor problémás a helyzet, ha a sorozat főszereplőjéről van szó: „Görbe Nórát például képtelenség lett volna helyettesíteni a Lindában” – teszi hozzá Gát.
Ez nem okoz gondot azonban a Jóban rosszban című TV2-es teleregényben, mert nem egy kulcsszereplőre épül a sorozat, hanem Csillagkút szövődményes kórtörténetére. Várnagy Előd szerepét e hét szerdán például Szikaszai Rémusz vette át, miután Damu Roland magánéleti hercehurcáját nem volt hajlandó tovább elviselni a csatorna. A Jóban rosszban helycserés támadásánál (talán a Dallasra hajazva?) ugyancsak a fürdőszoba szolgált „csillagkapuként”. A negyedik percben Damu be, a kilencedikben Szikszai ki: Várnagy pedig megtisztulva folytathatja a tévés rosszalkodást.
Az origónak adott interjújában a sorozat producere, Nagy Tamás azt vallotta, hogy egyedülálló megoldást találtak ki az egy epizódon belüli személycserével, s ebben az iróniát sem nélkülözték. A szövegben olyan kiszólások hallhatóak, mint: „Legyen végre ember belőled, menj ki a fürdőszobába”. Úgy tűnik tehát, a képernyős élet összemosódik a valósággal, s a fikció urai a sorozatban is véleményt mondtak Damuról. Várnagy karakterének elődjét novemberben vádolta meg ex-barátnője nemi erőszakkal és súlyos testi sértéssel. Az eljárás folyik, Damu bűnössége még nem igazolódott, ő pedig tagad, és arra hivatkozik, hogy féltékenységből mószerolta be exe.
A színész-rosszfiú másik példáját Gosztonyi Zsolt juttatta eszünkbe, aki az egykori Szeress most! című sorozat forgatókönyvírójaként formálta a cselekményt: Stohl András bírósági tárgyalása épp folyamatban, az illuminált állapotban okozott balesete után pedig neki is búcsúznia kellett a Duna TV műsorán lévő Tűzvonal szereplői közül. Az RTL Klubot azonban kevéssé zavarta a priusz és tárt karokkal fogadta vissza Stohlt a Való Világba, ahol negyedszerre is a vallató szerepében tetszeleghet.
Nem csak itthon léteznek elnézőbb csatornák és producerek, teszi hozzá Gosztonyi kérdésünkre. A 24 című amerikai sorozat főszereplőjétől, Kiefer Sutherlandtől sem váltak meg, hiába folyik ellene több bírósági eljárás erőszakos cselekedetei miatt. A Két pasi meg egy kicsi sztárja, Charlie Sheen pedig saját züllött karakterét játssza a malibui villájában. Ahhoz képest, hogy az utóbbi időben többször is letartóztatták, mert vagy feleségét verte meg, vagy a prostituáltakat: a show megy tovább. Sőt, talán épp a magánéleti balhéi teszik sikeressé, jelenleg ugyanis Sheen a legjobban fizetett sorozatsztár.
De a vétlenség és a vis maior is közrejátszhat a szappanoperák szereplőváltásainál. Gosztonyi szerint akkor is nehéz helyzetbe kerül a stáb, ha betegség, netán halál miatt kell átírni a cselekményt. A Spartacus című, az Egyesült Államokban 2010-ben bemutatásra került sorozat főszereplőjéről, Andy Whitfildről például az első széria elkészülte után derült ki, hogy rákos. Dilemmázott a vezetőség: folytatni kellene a munkát, de a főszereplő nélkül hogyan? Úgy, hogy előzetes epizódokat kezdtek forgatni, melyekben még nem tűnik fel a híres gladiátort játszó beteg színész.
A Dallas Ellie-jét megtestesítő Barbara Bell Geddest 1984-ben szívinfarktusa miatt kellett leváltani, de amikor egy év múlva felgyógyult, újra visszatérhetett. Kéttucat epizódon keresztül Donna Reed játszotta a jóságos édesanya szerepét, majd mintha mi sem történt volna, újra a régi Ellie támogatta a famíliát. Egy dokumentumfilm azonban rávilágít: nem volt ilyen zökkenőmentes a helyettesítés.
A stáb néhány tagja máshogy emlékezik Geddes távozására, azt mesélik, a Broadway régi sztárja megelégelte silány szerepét. Donna Reed viszont tele ambíciókkal vágott bele a forgatásba, nem rejtette véka alá, hogy szeretné újraformálni a gyenge, cselekvésképtelen jellemet, aki oly messze jár a valóságtól. Tudta, hisz a való életben egy olajmágnás feleségeként ismerte a dörgést. A producereknek, bár három évre szerződtették Reedet egy év után elegük lett a karakteres színészből és hirtelen megváltak tőle. A nőt mellőzték, majd a párizsi kiruccanása alatt telefonon értesítették, hogy újra Barbara fogja játszani a Ewing-anyát. A magyarországi vetítéskor egyszerűen áthidalták a skizofrén állapotot: mindkét színészt Dallos Szilvia szinkronizálta, így ha az arc nem is, a hang maradt a régi.