A Szépművészeti Múzeum ma megnyílt nagyszabású szecessziós kiállítását végigjárva könnyen a két meghatározó Klimt-mű hatása alá kerülhetünk: A meztelen igazság orrunknál fogva vezet, Az aranylovag pompája előtt meghajolunk. A bécsi századfordulós radikálisok vezetőjével, Gustav Klimttel ismerkedtünk.
„Nincs önarcképem. Nem érdekel a saját személyem mint 'a kép tárgya', inkább más emberek, legfőképp nők, és méginkább egyéb jelenségek...Aki rólam mint művészről (...), szeretne valamit megtudni, az tekintse meg a képeimet figyelmesen, és próbáljon rájönni, hogy ki vagyok, és mit akarok” - szögezte le Gustav Klimt, elhessegetve a kíváncsiskodókat, akik a szemérmetlen nőábrázolásain merengve betekintenének a 20. század fordulóján alkotó osztrák festő hálószobájába, vagy az arannyal borított modellek szeme tükrében magáról a rajzolóról akarnának egy tisztább képet alkotni.
Természetesen a művész akarata még sosem akadályozta meg a művészettörténészeket abban, hogy annak ellenére elemezni kezdjék a magánéleti vonatkozásokat. Hisz a dolguk, hogy a naiv szemlélődőt a vonalak, formák, alakok és színek labirintusán átvezessék, kezüket fogva a tanácstalanságban, egy-egy festmény előtt tűnődve. A közönség ugyanis nem elégszik meg a látvánnyal, az elismertekről, világhírűekről illik tudni mindent: a családfáról, a tanulmányokról, étkezési és szexuális szokásokról, a napi rutinról, a viszonyokról, a boldogtalanságról és persze a halálról. A zsenik halhatatlanságának kórképe egyben a néző vágya, hogy mindebből receptet kapjon saját elmúlása ellen.
Klimtről így tudjuk, hogy apja cseh származású volt, hogy ő maga a bécsi iparművészetin tanult, hogy esténként három helyett evett, és legalább ugyanennyi törvénytelen gyereke volt, hogy imádta a macskákat és a virágokat, hogy életre szóló barátság fűzte Emilie Flögéhez, de Adele Bloch-Bauer sem csupán megrendelője és leghíresebb festményének modellje volt. A többi nőügye tisztázatlan, fantáziánkra hagyja a képekről visszaköszönő, hanyagul fekvő, könnyűvérű nőcskék ábrázata, a számos skiccen átütő elalélt lustaság, szex utáni nemtörődöm kitárulkozás, mely jóval a hippikorszak előtt dúló szexuális forradalomról árulkodik.
Megszenvedte állítólag a folyamatos kritikát, a kor felkészületlenségét és megütközését sajátos stílusán. Ennek tekintetében Az élet harc (Az aranylovag) című műve elé érve újból felmerül a gyanú: netán ő maga van a páncél alatt? A sötétbarna lovat aranyvértben megülő szikrázó lovas azon ritka képek egyike, mely maszkulin jelleget ölt a sok erotikával átitatott, vonagló testeket és előkelő nőket ábrázoló munkák mellett.
A tájképek után felbukkanó festmény csupán hét hétig áll a Szépművészeti rendelkezésére, a januárig tartó kiállításról november közepén kivágtat a lovag, maga mögött hagyva a nőit és a kortársak képeit, Engelhardt cseresznyeszedő skiccét, Mosert, Lenzet, akiknek (az az óhatalan érzésünk támad a tárlaton végigsétálva) esélyük sincs magányos vezérük nyomába érni.
Nuda Veritas. Gustav Klimt és a bécsi szecesszió kezdetei 1895–1905
Szépművészeti Múzeum, 2010. szeptember 23. – 2011. január 9.