A magyar nyelvben a celeb szó kifejezetten pejoratív felhanggal bír.
A magyar nyelvben a celeb szó kifejezetten pejoratív felhanggal bír. A szó az angol celebrity-ből ered, ami hírességet jelent, ám nálunk inkább olyan emberekre használják, akik nem feltétlenül tettek le bármiféle értéket az asztalra, sokszor inkább azzal tartják fent a feléjük irányuló érdeklődést, hogy folyamatosan ostobaságokat beszélnek és tesznek. Így érik el, hogy a média fókuszában legyenek, nem számit nekik, ha élcelődnek velük, ha kinevetik, karikírozzák őket, mivel a nevükből élnek és ezért számukra mindegy, milyen kontextusban beszélnek róluk, csak beszédtémák legyenek.
Miből lesz a webceleb?
Az internet mint médium remek táptalaja az információ vírus-szerű terjedésének, mindenki szinte naponta kap ismerőseitől vicces képeket, cikkeket, videókat. A webcelebek is így jutnak el emberek ezreihez, bár nem mindig világos, honnan indul egy-egy lánc. Egy biztos: az esetek többségében jelen van egy videókamera és az alany, aki nem méri fel elég körültekintően annak lehetőségét, hogy a adott pillanatban rögzített felvétel akár évekkel később is körbe fogja járni az internetet. Gyakran ezek a videók ráadásul éppen az alany saját gondozásában készülnek, majd vagy megmutatják valakinek, vagy illetéktelen kezekbe kerül, aztán nincs visszaút.
A webcelebek közös tulajdonsága, hogy viccesek, a szónak inkább a nevetséges mint a humoros értelmében. Általában egy ilyen megmozdulásuk van, de ez örökre bevésődik a netes közösség emlékezetébe. A való élet hírességeivel szemben senkit nem érdekel a magánéletük, a családjuk vagy hogy mi történik velük, nem kerülnek többet elő és nem ismerjük fel őket, ha szembejönnek velünk az utcán. Mégis örök életükre kellemetlenséget okozhat nekik a hirtelen jött hírnév, így volt ezzel például a Star Wars kölyök, aki be is perelte osztálytársait, amiért az alábbi videót feltették a Youtube-ra, mivel a perirat szerint tönkretették az életét. Ezt a videót a Youtube-on több mint 16 milliószor nézték meg.
Hazai merítés
Talán a három leghíresebb hazai webceleb Gátvéder, Szalacsi és Polgár Jenő. Közös vonásuk, hogy mindegyiküket egy-egy helyi televízió csatorna fedezte fel, mindhárman túl sok alkoholt fogyasztottak a felvétel előtt és mindhármuknak igen határozott véleményük volt, amit azonban nem annyira sikerült átadniuk az interjú ideje alatt. Gátvéder az árvízvédelemről nyilatkozott, Szalacsi egy barátjáról beszél, aki beton bunkert épített atomtámadás idejére, amiben elmondása szerint "vízbű állítja majd elő a zoxigént", Polgár Jenő pedig a polgármesterhez, a Jenőhöz, a Polgár Jenőhöz fordult egy személyes probléma megoldásáért.
Szintiboy egy kereskedelmi televízió talk show-jában lépett fel először és azonnal hatalmas sikere lett az interneten. Igazából semmi többet nem alkotott, mint amit néha ma is látunk jól szervezett lakodalmakban: hozott egy szintetizátort, elővette túláradó tehetségét és minden önkritikát mellőzve a billentyűk közé csapott. Ez lett az eredmény:
Olyan webcelebje is van hazánknak, akiről talán kevesen tudják, hogy magyar. A Tourist guy (turista srác) manipulált fotókon vált híressé világszerte. A turista srácot először a 2001-es New York-i terrortámadás után láthattuk egy fényképen, amin az összeomlott World Trade Center tetején áll abban a tipikus pózban, ahogy az utazók szoktak pózolni a híres helyeken. A fotón a háttérben épp egy repülőgép tart az épület felé. A turista srácról sokáig nem tudták, ki lehet, majd egy Guzli Péter nevű magyar fiú jelentkezett, hogy ő van a képen, ami eredetileg 1997-ben készült és elmondta azt is, hogy ő készítette a manipulált felvételt a barátainak és maga sem gondolta, hogy ilyen gyorsan elterjed a világhálón. Később több hasonló kép készült, amelyek mindegyikén valamilyen katasztrófa vagy veszélyes pillanat helyszínén áll a turista ugyanebben a pózban.
A külföldi felhozatal
Az internetes világ néhány hete Trololo man-lázban ég. Az új sztár egy orosz énekes, Eduard Khil, aki egy 40 évvel ezelőtti, szovjet éra-beli dallal került be a nemzetközi köztudatba. Egyrészt úgy néz ki, mint egy hasbeszélő bábu, másrészt erre még rá is játszik a videóklipben azzal, hogy nem énekel, csak lalalázik. A dalnak, amelynek címe Annyira boldog vagyok, hogy végre újra itthon vagyok, erdetileg volt szövege, de talán ez a verzió még inkább segített a nemzetközi közönségnek a befogadásban. Trololo man-nek Facebook rajongói oldala is van, jelenleg 48 600 hívővel.
A Star Wars kölykön és az ex-szovjet énekesen kívül is rengeteg külföldi webceleb tűnt fel az elmúlt években, ezek egy része megjelent a South Park rajzfilmsorozat egyik epizódjában is. Így például a Chocolate Rain című slágert éneklő Tay Zonday nevű fiatalember, aki mély hangjával aratott sikert és azzal a mozdulattal, ahogy elhajol a mikrofontól, amikor levegőt vesz. Neki egyébként sikert hozott a világháló, azóta hivatásos énekessé avanzsált. A klipet a Youtube-on eddig 49 millióan látták.
Egy másik példa a Numa Numa srác, aki 2004-ben a moldáv pop sláger, a Dragostea din tei című dalra készített sajátságos házi koreográfiát egy webkamera előtt ülve. Neki is annyira megtetszett a sztárszerep, hogy újabb verziót készített a produkcióból. Az eredeti videót közel 36 millióan nézték meg, de az új változat is 14 millió letöltésnél jár.
Az internet közösségi erejét rengeteg hasonló külföldi és magyar webceleb megízlelhette. Egy biztos: ha nem szeretnénk nyomdokaikba lépni, nem árt óvatosnak lenni, mit mondunk és mit teszünk, ha egy fényképezőgép vagy egy videókamera szegeződik ránk, hiszen lehet, hogy csak 40 év múlva kerül elő a felvétel, de akkor is kínos lehet.
Ha önnek is van kedvenc webcelebje, ossza meg velünk kommentben!