Kézzel rajzolt kalandok a moziban
Kislányok milliói várták valószínűleg lélegzet visszafojtva az új Disney hercegnőt, akit sok évnyi kihagyás után ismét kézzel készítettek el az alkotók. Megmutatjuk, hogyan.
Az utóbbi években az animációs filmek jelentős része már nem kézzel készült, a számítógép ezen a területen is átvette a hatalmat. Az első fekete bőrű Disney hercegnő kedvéért azonban a gyártó visszatért a gyökerekhez - több szempontból is. Egyrészt ezúttal kézzel rajzolták meg a történetet, másrészt a mese helyszíne, New Orleans is egyfajta forrásnak számít, legalábbis a jazz és a vudu szempontjából mindenképpen, márpedig mindkettő komoly szerepet játszik A hercegnő és a béka életében. A film forgalmazójának, a Fórum Hungarynak köszönhetően most megmutatjuk, hogyan is készült az új Disney mese.
Minden animációs film egy jó ötlettel kezdődik. Miután kezd kirajzolódni a történet, a filmről születik egy szinopszis, ha a sztorit jóváhagyják, elkezdődhet a forgatókönyvírás.
A forgatókönyv elfogadása után elkezdődik a tervek készítése, hogyan nézzenek ki a figurák, a környezet, amiben a történet játszódik, milyen legyen a film képi világa. Ez a folyamat a film rendezője és a művészeti vezető irányításával történik. A vázlatrajzokat készíthetik a tervezők vagy olyan szakemberek, akik kifejezetten erre a folyamatra specializálódtak. Ezek a munkálatok általában a film készítésének első lépései között vannak.
A forgatókönyvet ezután jelenetről jelenetre kidolgozzák a storyboard rajzolók segítségével, követve a forgatókönyvben leírtakat. A storyboard rajzolók közben folyamatosan egyeztetik az elvégzett munkát a látványtervezőkkel. Ezután az elkészített storyboardot sorrendben összevágják a hozzá tartozó párbeszédekkel, hogy leteszteljék, hogy fog kinézni a jelenet animálás után.
A layout készítése fázisában a beállításokkal foglalkoznak a készítők, megnézik kockáról kockára, hogyan fog kinézni egy-egy jelenet, milyenek lesznek a kameraállások.
NYERS VÁLTOZAT
Ez az első fázis, amiben elkezdődik a film animálása. A rajzokon ekkor még különféle jelölések vannak, így természetesen ez még közel sem a végleges formája, de arra mindenképp jó, hogy a rendező lássa, milyenek a karakterek mozgás közben, hogyan fognak kinézni a filmvásznon.
Ebben a szakaszban nem csak a karaktereket animálják, de finomítják a kameraállásokat is.
A munkálatok során fontos szerepet kap az effektusokért felelős részleg, akik olyan effektért felelősek, mint pl. természeti jelenségek (eső, víz, a felhők, a fák, a fű stb.) vagy a figurákhoz tartozó árnyékok.
Az olyan egyszerűnek tűnő effektek, mint pl. a víz csobbanása a krokodil tánca közben, nagy kihívást jelent az alkotók számára.
BACKGROUND PAINTING
A hátteret teljesen külön kezelik a munkálatok során. Ezek különálló festmények, melyek azt a környezetet ábrázolják, amit egy-egy jelenet közben látunk.
A háttérrajzolók összedolgoznak a layout rajzolókkal, ők pedig az animátorokkal, hogy biztosak legyenek benne, a munkafázisok teljesen összhangban vannak.
FINOMÍTÁS
A még kidolgozatlan rajzok egyre finomabbak, pontosabbak lesznek, a szakemberek eltávolítják a nem odavaló részeket, finomítják a karaktereket. A munkálatok végén már láthatjuk a szinte teljesen végleges figurákat fekete-fehéren.
Elérkezik a pont, amikor a figurák színeket kapnak.
A színekért felelős részleg kiválasztja azokat a színeket, amiket a filmben végig használni fognak a figurákon és a közvetlen környezetükön.
FESTÉS
A következő lépésben a festő részleg a kapott instrukciók alapján kiszínezi a animációkat, így karaktereink végre színesek lesznek.
A VÉGSŐ MUNKÁLATOK
Miután megvannak a teljesen kiszínezett jelenetek, elkezdődik a karakterek és környezetük egyesítése a művészeti vezető irányításával. Az animációt, a különféle effekteket és a hátteret összedolgozzák, egymásra helyezik, így áll össze egy kocka. Mikor ezzel megvannak, pontosan úgy fog kinézni egy kocka, ahogy a mozivásznon is látjuk majd, valahogy így: