A blogról kezdetben azt tartották, nem több egy internetre feltöltött naplónál, amelyben túlzottan extrovertált...
A blogról kezdetben azt tartották, nem több egy internetre feltöltött naplónál, amelyben túlzottan extrovertált emberek osztják meg legszemélyesebb gondolataikat a nagyvilággal. Mára a blog önálló műfajjá vált, amelyben a bloggerek nemcsak az érzéseiket, gondolataikat osztják meg, hanem tapasztalataikat, jó tanácsaikat is. Megjelentek a tematikus blogok, köztük a politikával, közélettel, filmekkel, sorozatokkal és fogyasztói panaszokkal foglalkozók is. A blogokban sok esetben nem csupán egyszerű szöveges leírásokat olvashatunk, hanem képeket, zenéket, videókat is találunk, az olvasók pedig hozzászólásaikkal általában azonnal reagálhatnak az írásra, kifejezve tetszésüket vagy épp nemtetszésüket, esetleg gazdagíthatják a blogger által megadott adatok körét, ezzel is színesítve egy-egy beszámolót.
Aki maga is belevágna
Saját blogot indítani nem ördöngösség. Nem szükséges hozzá sem programozási tudás, sem komolyabb internetes tapasztalat, aki megbirkózik egy szövegszerkesztő programmal, annak egy blogmotor sem jelent majd problémát. Blogot pár perc alatt létre lehet hozni, számos magyar és külföldi szolgáltatónál is, mindenféle költség nélkül. Kezdőknek talán egyszerűbb lehet egy olyan magyar oldallal indítani, mint például a blog.hu vagy a freeblog.hu, de a legnagyobb külföldi blogszolgáltatók oldalán ilyen a blogspot.com vagy a wordpress.com is elboldogul bárki, aki legalább alapszinten beszél angolul.
A legismertebbek Magyaroszágról
A blogolás „hőskorában” csak azok a blogok kaptak nagyobb figyelmet, amelyeknek szerzői ismert újságírók vagy közszereplők voltak. Mára azonban nem egy olyan ismertebb blogot olvashatunk nap mint nap, amelyeket egyszerű felhasználók hoztak létre, hogy megosszák gondolataikat a netes világgal, esetleg elpanaszolják legfrissebb sérelmeiket.
A civil vagy közösségi médiának is nevezett blogoszférának mára majdnem ugyanolyan befolyásoló, hangadó szerepe lett, mint a hagyományosnak, a cégek PR-osai figyelemmel kísérik a blogokon megjelenő írásokat, igyekeznek reagálni azokra.
Jól lehet, a legközismertebbek azok a webnaplók, amelyek a negatív híreket, kritikákat gyűjtik össze, mégis számos más témában is akadnak érdekes vagy izgalmas blogok. A tévésorozatok rajongói megtalálhatják az éppen aktuális epizódok leírását, friss híreket, érdekességeket kedvenceikről, ahogy a mozifilmek kedvelői is tobzódhatnak az angol és magyar nyelvű információkban. A mobiltechnika megszállottjai mellett természetesen jelen vannak a focidrukkerek, ahogy az autómániások is megmondják a magukét. Az olvasásnak is megvan a maga baráti köre az interneten, és mozgolódnak a divattal foglalkozó blogok is, bár ezen a területen még van hová fejlődnie a hazai közösségi tartalomnak. Persze a legnagyobb érzelmeket mindig a közéleti témák váltják ki, így a helyi vagy országos politikával foglalkozó blogok is igen népszerűek, és kis keresgéléssel mindenki megtalálhatja a számára legszimpatikusabb hangvételűt.
Több tízezer bejegyzés hetente
Az egyik legnagyobb külföldi utazási blog oldalra, a travelpod.com-ra hetente átlagosan több mint 30 ezer új blogbejegyzést töltenek fel a világ több mint 100 országából. Ezzel szemben, ha egy magyar blogra heti 25-35 új bejegyzés kerül, akkor már meglehetősen aktív bloggerről beszélünk, azonban még a kevesebb bejegyzés között is nehéz meglelni azt, amire kíváncsiak vagyunk. Ha speciális vagy szűkebb témákat keresünk, biztos, hogy találunk az érdeklődésünknek megfelelő webnaplót. Érdemes a blogszolgáltatók keresőjét használni vagy egy blogkatalógust átbogarászni (például www.blogcatalog.com), de egy egyszerű internetes keresővel is jó eredményeket érhetünk el, például a Google blogkeresőjével: blogsearch.google.com.
Ha valakit például a különleges szállodák érdekelnek, kedvcsinálóként feltétlenül keresse fel a blogs.usatoday.com/hotelhotsheet oldalt, míg a repülés szerelmeseinek az airlineworld.wordpress.com blogot, a megszállott búvároknak pedig a www.dailyscubadiving.com oldalt ajánljuk.
Nem csak szórakozás
Az olvasók számára a blog egy újabb hírforrás lehet, amely új ablakot nyit a már ismert világra, de vajon miért kezd el valaki blogot írni?
Erről és a blogolás nehézségeiről kérdeztük Csurtusékat, a csurtus.blog.hu, Georgejrot a mav.blog.hu és marinovot az urbanlegends.hu szerzőit.
Az első két blog több mint két éve működik, az Urban Legends pedig idén ünnepli ötödik születésnapját.
„Az utazási blog előzményeként már évek óta rendszeresen írtunk utazási élménybeszámolókat, amelyeket aztán e-mailben körbeküldtünk a barátoknak, a rokonoknak és az ismerősöknek. Két évvel ezelőtt döbbenten konstatáltuk, hogy a tömeg már zajosan követeli a következőt, és az olvasótáborunk tekintélyesre nőtt. Ezért döntöttünk a blog mellett. Tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés, mint a körlevél” számoltak be Csurtusék a kezdetekről.
Georgejr esete talán egyszerűbb: „Informatikus, és MÁV utas vagyok. A blogot két éve hoztam létre dühömben, amikor jogtalanul pótdíjaztak. Azóta a blog életre kelt, és több mint ezer bejegyzés, több ezer komment született, amelyekben az emberek elpanaszolták gondjukat, vagy éppen dicsérettel illették a MÁV-ot.”
„Az UL- azért indítottam, mert meguntam, hogy napról napról kaptam a kamuleveleket ismerősöktől, és folyton válaszolnom kellett rájuk, hogy „nem, ez nem igaz”, „nem, ez sem”, „felesleges továbbítgatni a leveleket ezerfelé, senkinek nem lesz belőle pénze, legfeljebb a szerverek halnak be egy idő után”. Létrehoztam hát ezt az oldalt, és innentől kezdve url-ekben válaszoltam” mesélt marinov a városi legendákkal foglalkozó blog születéséről.
A blogolás persze nemcsak szórakozás, hanem komoly munka is. Csurtusék bevallása szerint egy-egy átlagos bejegyzés elkészítése akár 3-4 órát is igénybe vehet, mivel a saját véleményük mellett igyekeznek általános információkat is nyújtani az adott helyről.
Ahhoz, hogy valaki hosszú éveken keresztül blogot írjon, nem elég csak az egészséges exhibicionizmus, hiszen pont az lehet a blogolás hátránya, ami az előnye is, az azonnali és közvetlen visszajelzés az olvasóktól. Ez a reakció pedig nem feltétlenül pozitív, de ezt a legtöbben nem érzik tehernek. „Számtalan visszajelzés érkezik, és 85 90 százalékban pozitívak: elismerés, biztatás, saját élmények megosztása” - mondták Csurtusék. Utazási blgot írni ezek szerint aránylag veszélytelen.
Az Urban Legends először nem a nagyközönségnek készült, mára már mégis kilépett az online világából és marinov elmondása szerint nem kevés munka van e mögött: „Egy darabig csak az ismerősök nézték az oldalt, aztán - miután Pálinkás-Szűcs Robi felfedezte, és rendszeresen reklámozta a rádióműsoraiban - egyre több látogatója lett a blognak. Aztán lett a könyv, majd a hangoskönyv, és mára már elmondható, hogy napi 1000-1500 egyén látogatja az oldalt, frissítéstől függetlenül.”
Georgejr az elsőre talán egyszerűbbnek tűnő módot választotta blogja szerkesztéséhez, hiszen ő a sok ezer MÁV-utast kérte, hogy küldjék el pozitív vagy negatív tapasztalatukat. Ugyanakkor nem egyszerű a beérkező panaszokból vagy dicséretekből azokat kiválogatni, amelyek érdemesek a megjelenésre, és az sem elhanyagolható, hogy ezzel együtt milyen közösségi feladatot vállalt magára: „Célom a bloggal, illetve a látogatók valamint a MÁV segítségével Magyarországon megteremteni a kulturált utazást, illetve magát az utazási kultúrát. A beérkező észrevételeket szemlézem és a legérdekesebbeket, vagy legkirívóbbakat továbbítom az illetékesek felé, és publikálom a blogon!”
Legyen szó napi politikáról, utazásról, repülésről vagy képzőművészetről, érdemes a hírek mellett blogokat is olvasni, hogy megtudjuk, mit gondolnak a bloggerek a világról, mit látnak ők az utcán sétálva. Arról remek lehetőségről nem is beszélve, hogy tapasztalataikból és a kommentelők véleményéből magunk is okulhatunk.
GoldenBlog
A hvg.hu 2005 óta rendezi megy a GoldenBlog elnevezésű „versenyét”, ahol a legjobb magyar nyelvű blogok mérettetnek meg, tíz kategóriában. Ezek a gasztronómia, kultúra, IT, szórakozás, tanácsadás, hír, fotó, helyi érték, mainstream és komplex kategóriában induló webnaplók gyakorlatilag a teljes magyar internetes társadalmat lefedik. Találhatunk köztük profi újságírók vagy fotóriporterek által szerkesztett webnaplókat is, de túlnyomó többségben vannak azok, amelyeket nem szakmabeliek készítenek. Az elmúlt négy év versenyzőit a http://www.goldenblog.hu oldalon találják.