2006. december. 27. 11:26 Utolsó frissítés: 2006. december. 27. 11:26 Shake

Plasztika ballagásra, születésnapra, karácsonyra

Valóságos iparággá nőtt az esztétikai beavatkozás, az új eljárások ráadásul extraprofitot hoznak. A legtöbbet most a műtéteket kiváltó csodainjekciókkal keresnek.

HVG
Ráncfelvarrás, mellplasztika, ajakdúsító kollagéninjekció - mind többen kedveskednek ilyen ajándékkal szeretteiknek karácsonyra és hanukára az amerikai plasztikai sebészek szövetségének adatai szerint.

Az orvosok nem panaszkodhatnak az év többi részére sem, hasonló meglepetés gyakori ballagás és születésnap esetén is.

Tavaly több mint 10,2 millió - immár némi eufemizmussal kozmetikainak nevezett - beavatkozást végeztek az USA-ban, 11 százalékkal többet, mint 2004-ben. A legnépszerűbb a zsírleszívás, az orrplasztika és a mellnagyobbítás volt.

A szépségipar - amit egyre inkább életkor-menedzselésnek hívnak - óriási üzletté vált, különösen az utóbbi négy-öt évben. Operációkra és más fizikai beavatkozásokra, valamint fiatalító készítményekre és kúrákra tavaly a világ legnagyobb piacán, az USA-ban becslések szerint 15 milliárd dollárt költöttek. A beavatkozások egy része helyreállító műtét, ebből tavaly 5,4 milliót végeztek. Ezt azonban az egészségbiztosítók fizetik, azaz nincs sok pénz benne, így a gyakran lánccá szerveződő sebészeti klinikák inkább a szépészeti korrekcióra vágyó pácienseket igyekeznek megszerezni. Az esztétikai munka ráadásul adómentes az Egyesült Államokban, a páciensnek egyelőre csak New Jersey államban kell fogyasztási adót - jelenleg 7 százalékot - fizetnie utána. Az egyre elfogadottabb iparág megjelent a médiában is. Az amerikai ABC tévétársaság 2002 óta sugározza a valóságshow-ra emlékeztető Extreme Makeover (Rendkívüli átalakítás) című műsorát, amelyben egy civil szereplő átszabását, majd családja elképedését mutatják be. Az FX Networks pedig legnépszerűbb - Magyarországon Kés/alatt címen vetített - sorozatában két szépségszabász kalandjait követi.

Második oldal (Oldaltörés)

Az utóbbi években a klinikák árengedményekkel és csomagban kínált szolgáltatásokkal versengenek egymással. A gyorséttermi menühöz hasonlóan olcsóbb kúraszerűen elvégeztetni például a hasplasztikát, a ráncfelvarrást és a mellnagyobbítást, mint ha külön-külön rendelnék meg. Mások arra szakosodnak, hogy egy híres sztár mosolyát, arcát, mellformáját applikálják a páciensre. A legújabb pedig - a divat ezúttal is Kaliforniából indult - a női nemi szerv külső és belső plasztikája, amiért dollárezrek kérhetők.

A szépségipar hangsúlya eltolódott azon megoldások felé, amelyek minimális beavatkozással és látványos eredménnyel váltanak ki műtéteket. Ilyenek elsősorban a lézeres bőrkezelés, illetve a haj- és szőreltávolítás. Leginkább azonban a különböző csodainjekciók, amelyek elsősorban az arc öregedését hivatottak megállítani. A ráncfelvarrás tavaly már nem is szerepelt az első öt beavatkozás között.

Az erre szolgáló úgynevezett Botox-injekcióból tavaly 3,8 milliót adattak be maguknak az amerikaiak, ami 1,4 milliárd dolláros bevételt jelentett az orvosok, illetve a gyártó Allergan számára. Utóbbi az új szépségipari ágazat egyik vezető cége lett, és nemrég 3,2 milliárd dollárért felvásárolta egyik vetélytársát, a mellimplantátumokban erős Inamedet is. A csodainjekciók terjedését segíti, hogy az USA-ban bármilyen orvosi diplomával elvégezhetők az egyszerűbb beavatkozások, a szereket akár urológus vagy gyermekorvos is adhatja. A gazdagabb környékek bevásárlóközpontjaiban így ma már ott vannak a Botox-kúrát kínáló boltok is.

A főként a homlokon és a szemek sarkában jelentkező ráncok eltüntetésére használt Botox sikere más csodaszereknek is segít. Így például jó boltot csinál a szem alatti rész kezelésére, illetve az ajak újrafeltöltésére használatos Restylane készítményével a Medicis nevű cég, amely egy kúrát 560 dollárért kínál. Nem hajlandó azonban átengedni piacvezető szerepét az Allergan, amely máris ingyenes teszteken ajánlja Juvéderme nevű termékét, amit a vetélytárshoz hasonló áron fog megjelentetni az új év első napjaiban.