Plasztika ballagásra, születésnapra, karácsonyra
Valóságos iparággá nőtt az esztétikai beavatkozás, az új eljárások ráadásul extraprofitot hoznak. A legtöbbet most a műtéteket kiváltó csodainjekciókkal keresnek.
HVG |
Az orvosok nem panaszkodhatnak az év többi részére sem, hasonló meglepetés gyakori ballagás és születésnap esetén is.
Tavaly több mint 10,2 millió - immár némi eufemizmussal kozmetikainak nevezett - beavatkozást végeztek az USA-ban, 11 százalékkal többet, mint 2004-ben. A legnépszerűbb a zsírleszívás, az orrplasztika és a mellnagyobbítás volt.
A szépségipar - amit egyre inkább életkor-menedzselésnek hívnak - óriási üzletté vált, különösen az utóbbi négy-öt évben. Operációkra és más fizikai beavatkozásokra, valamint fiatalító készítményekre és kúrákra tavaly a világ legnagyobb piacán, az USA-ban becslések szerint 15 milliárd dollárt költöttek. A beavatkozások egy része helyreállító műtét, ebből tavaly 5,4 milliót végeztek. Ezt azonban az egészségbiztosítók fizetik, azaz nincs sok pénz benne, így a gyakran lánccá szerveződő sebészeti klinikák inkább a szépészeti korrekcióra vágyó pácienseket igyekeznek megszerezni. Az esztétikai munka ráadásul adómentes az Egyesült Államokban, a páciensnek egyelőre csak New Jersey államban kell fogyasztási adót - jelenleg 7 százalékot - fizetnie utána. Az egyre elfogadottabb iparág megjelent a médiában is. Az amerikai ABC tévétársaság 2002 óta sugározza a valóságshow-ra emlékeztető Extreme Makeover (Rendkívüli átalakítás) című műsorát, amelyben egy civil szereplő átszabását, majd családja elképedését mutatják be. Az FX Networks pedig legnépszerűbb - Magyarországon Kés/alatt címen vetített - sorozatában két szépségszabász kalandjait követi.
Az utóbbi években a klinikák árengedményekkel és csomagban kínált szolgáltatásokkal versengenek egymással. A gyorséttermi menühöz hasonlóan olcsóbb kúraszerűen elvégeztetni például a hasplasztikát, a ráncfelvarrást és a mellnagyobbítást, mint ha külön-külön rendelnék meg. Mások arra szakosodnak, hogy egy híres sztár mosolyát, arcát, mellformáját applikálják a páciensre. A legújabb pedig - a divat ezúttal is Kaliforniából indult - a női nemi szerv külső és belső plasztikája, amiért dollárezrek kérhetők.
A szépségipar hangsúlya eltolódott azon megoldások felé, amelyek minimális beavatkozással és látványos eredménnyel váltanak ki műtéteket. Ilyenek elsősorban a lézeres bőrkezelés, illetve a haj- és szőreltávolítás. Leginkább azonban a különböző csodainjekciók, amelyek elsősorban az arc öregedését hivatottak megállítani. A ráncfelvarrás tavaly már nem is szerepelt az első öt beavatkozás között.
Az erre szolgáló úgynevezett Botox-injekcióból tavaly 3,8 milliót adattak be maguknak az amerikaiak, ami 1,4 milliárd dolláros bevételt jelentett az orvosok, illetve a gyártó Allergan számára. Utóbbi az új szépségipari ágazat egyik vezető cége lett, és nemrég 3,2 milliárd dollárért felvásárolta egyik vetélytársát, a mellimplantátumokban erős Inamedet is. A csodainjekciók terjedését segíti, hogy az USA-ban bármilyen orvosi diplomával elvégezhetők az egyszerűbb beavatkozások, a szereket akár urológus vagy gyermekorvos is adhatja. A gazdagabb környékek bevásárlóközpontjaiban így ma már ott vannak a Botox-kúrát kínáló boltok is.
A főként a homlokon és a szemek sarkában jelentkező ráncok eltüntetésére használt Botox sikere más csodaszereknek is segít. Így például jó boltot csinál a szem alatti rész kezelésére, illetve az ajak újrafeltöltésére használatos Restylane készítményével a Medicis nevű cég, amely egy kúrát 560 dollárért kínál. Nem hajlandó azonban átengedni piacvezető szerepét az Allergan, amely máris ingyenes teszteken ajánlja Juvéderme nevű termékét, amit a vetélytárshoz hasonló áron fog megjelentetni az új év első napjaiban.