Szörfözzön luxushajón! Ha van hozzá pénze
Fedélzetükön van jégpálya, 1700 fős nézőterű színház, nagyáruház és még szörföző tó is: az óriási luxushajók, amelyek manapság már valóságos úszó városok, és nemsokára akár hatezer utast is befogadnak majd, a hajóutazások világpiacán bekövetkezett robbanásszerű fejlődés fő tényezői.
"Másfél évtizede a hajók 500-600 utast szállítottak, ma egy ezerfős hajó is kicsinek számít, három-négyezer utasra méretezett hajóink vannak" – magyarázta el az AFP-nek Georges Azouze, a luxus hajóutazásokat szervező irodák francia szövetségének elnöke.
Manapság a gigantizmus a divat, olyan hajókkal, amelyek három-négy labdarúgó pálya hosszúságúak – emelték ki a Top Cruise hajós utazási szalon résztvevői Marseille-ben megrendezett hatodik szemléjükön.
Az ágazat két vezető cége, a Carnival és a Royal Caribbean Cruise (RCC) között kiélezett verseny folyik. 2004-ben a Carnival vízre bocsátotta a Queen Mary II-t: ez a tengeri óriás 345 méter hosszú és 2620 utast szállít. 2006-ban az RCC a Freedom of the Seas forgalomba állításával válaszolt: 339 méteres hosszúság, de már 4200 utas. "2008-2009-ben áttérünk a Genesis hajókra, amelyek már 6000 utast is befogadnak" – közölte az AFP-vel Bernard Echevarria, az RCC franciaországi képviselője.
A Karib-tengeren és a Földközi-tenger medencéjében közlekedő óriáshajók kelendősége főleg gazdasági okokra vezethető vissza. A méretek révén megtakarítás érhető el, egy utashoz például kevesebb kiszolgáló személyzet szükséges. A fedélzeti látványosságok – kaszinó, áruházak, színházak – lehetővé tették a bevétel növelését és az egyhetes utazás árának csökkentését, ami bővíti a szolgáltatást igénybe vevők körét.
A közönség vevő volt erre, 2005-ben világszerte 14,4 millió utas választotta ezt az üdülési formát, ami 7,4 százalékos többlet 2004-hez képest, 2009-ig pedig további 30 százalékos növekedés várható. "Az utasokra korábban jellemző 70 éves átlagéletkor már régóta a múlté" – mondja Echeverria.
A tengeri óriások növekedésének azonban megvannak a határai. "Egyesek előrukkoltak az olyan óriási szórakoztató szigetek gondolatával, amelyek már nem is lennének hajó formájúak, de a hajózás gyönyörűségeihez tartozik az is, hogy az utazás során különböző kikötőkben szállhatunk ki" – fejti ki Rivoire Perrochat.
Egy háromezer személyes hajó naponta akár 113 ezer liter szennyvizet is termelhet a toalettekben és az egészségügyi létesítményekben. Miután igen súlyos, 20 millió dollárig (mintegy 4 milliárd forint) büntetésekkel sújtották őket, amiért mérgező anyagokat bocsátottak a tengerbe, a hajókon változtatásokat kezdtek. A szennyvizet a hajón kezelik, szemétégetőket működtetnek a helyszínen: sokféle vállalás történt, de hiányzanak a megfelelő ellenőrzési lehetőségek – hangsúlyozza a The Ocean Conservancy amerikai környezetvédő szervezet.
"Nehéz ellenőrizni, mit eresztenek ki a tartályokból a nyílt tengeren" – helyesel Santillo, aki szerint megfigyelőkre lenne szükség magukon a hajókon.