A legtöbb szülő azt szeretné, ha a gyermeke kiválóan teljesítene az iskolában és a különórákon is. De a valóság gyakran nem ennyire rózsás. Sikeres életet szeretnénk a gyermekeinknek, és emiatt gyakran hibákat követünk el.
Az 5. osztályos Laura pedagógiai vizsgálatra jön hozzám, mert bukásra áll matematikából. Átolvastam a pedagógus véleményét, a probléma részletes leírását, Laura eddigi iskolai pályafutását. Mindent összevetve nagyon sok feltételezés merült fel bennem. Az 5. osztály nagy váltás egy gyerek életében, vannak, akiket ez jobban megvisel, nehezebben tudnak idomulni a más jellegű követelményekhez. Láttam, hogy az egyik legerősebb iskolába jár, talán túl nagy a követelmény.
Matematikai nehézség esetében mindig meg kell vizsgálnom minden területet, a térlátástól kezdve a szövegértésen át, az analizáló gondolkodásig. A matek az egyik legösszetettebb tantárgy, ezért a leggyakrabban ezen a területen mutatkozik probléma, még ha nem gyenge matematikai képességről van is szó.
Az intelligenciavizsgálat bizonytalanított el a leginkább, mivel Laura okosabb a kortársainál (IQ 112, az átlag IQ 100). Bár soha nem hozunk elhamarkodott döntést egyetlen szám alapján, mégis meglepő, hogy egy ilyen okos lány bukásra áll. Lehetnek nehézségek, problémák, de egy okos gyerek általában képes kompenzálni azokat. De bukás?! Részletesen átnézve az intellektuális képességeit csak annyi volt kiolvasható, hogy valóban kicsit gyengébb az analizáló gondolkodása, de még ez az érték is jobb a kortársai átlagánál. Valamint kicsit lassabb, mint hasonló korú társai. Ez a két terület okozhat nehézséget a matematika területén, de bukásig nem kellene eljutni. Kíváncsian vártam Laurát, mit fogok találni, hogyan áll össze a kép, megtaláljuk-e a probléma valódi okát.
A legnagyobb bánat
Laura az édesanyjával belép a szobámba, és pár perc alatt megfagy a levegő. Érzem, hogy nehéz beszélniük a tanulási problémáról, anya és lánya egyaránt szégyelli. Kiderült, hogy Laura már alsóban sem volt nagy barátja a matematikának, és most felsőben még kedvenc hobbiját, a lovaglást is abba kellett hagynia, hogy heti kétszer el tudjon menni a matek különórára.
A mama kiment, megkezdtük a vizsgálatot. A lány alig nézett rám, halkan beszélt, néha alig értettem. Minden új feladatnál elbizonytalanodott, és megjegyezte, hogy neki ez nem fog menni. A matematikai feladatsorhoz érve szinte elsírta magát. Pihenésként beszélgetésbe kezdtünk: utálja a matekot, de még a tanárt is, aki folyton sürgeti. Gyakran lemarad az osztálytársaitól, akik sokkal gyorsabban képesek megoldani a feladatokat. Informatikus apja sokat próbál vele tanulni, de gyakran sírás, veszekedés a vége. A lovakról kezd beszélni, és hamar kiderül, hogy imád lovagolni, és legnagyobb bánata, hogy nem mehet a lovardába.
Laura jó képességű, de a szorongása miatt rosszabb képet mutat önmagáról. Felnőtt koráig még több mint tíz éve van, hogy a szülei és a tanárai segítségével megtanuljon hinni önmagában és a tudásában.
Mit tehet a szülő?
1. Kitartás! Akár tehetséges, akár problémás gyermekről beszélünk, a kitartás az egyik legfontosabb tényező. A tehetség kibontakoztatása és a probléma felszámolása is hosszú folyamat, amely teljesen gyerekfüggő.
2. Keressük meg az okokat! Kérhető részletes, ingyenes vizsgálat a helyi Pedagógiai Szakszolgálatnál, ahol segítenek kideríteni a probléma mögött húzódó okokat. Célzott segítséggel a nehézség csökkenthető, a tehetség gondozható.
3. Tanulni a hibákból! Önuralmat igényel a szülőtől, hogy nyugodt hangvétellel megtárgyalja a rossz dolgozatok hibáit, de nagyon hasznos. Ha segítünk a gyereknek feltárni a problémákat, legközelebb már képes lesz figyelni rájuk. Gyakori probléma, hogy nem olvassák el figyelmesen a feladatot. Ha többször is hallják, hogy „erre neked oda kell figyelned”, akkor előbb-utóbb megteszi. De ha csak idegesen kiabálunk vele, legközelebb a dolgozatnál még idegesebb lesz, és már úton is van a szorongás felé, ami leggyakrabban rontja a teljesítményt.
4. Figyeljünk az erősségekre! Ha folyton a problémákkal vagyunk elfoglalva, akkor a gyermekünket a kudarckerülő magatartás felé tereljük, és lassan az önértékelését is sárba tiporjuk. Ha támogatjuk kedvelt időtöltését, megerősítjük a hitében, hogy értékes ember, azzal növeljük pszichés ellenálló-képességét, amivel átvészelheti a nehéz napokat.
5. Adjunk szárnyakat a gyereknek! Kellő kitartással és szorgalommal a legtöbb probléma megoldható, a hátrány leküzdhető. De a gyerek erre a kemény munkára csak akkor képes, ha a szülei bíznak benne, és támogatják ebben. Ha elhiheti, hogy képes megoldani, leküzdeni az akadályokat.
6. A kis lépések törvénye. Egy afrikai tanítás szerint: „Hogyan esszük meg az elefántot? Darabokban!” A szülők szeme előtt gyakran lebeg olimpiai érem, fellépés a milánói operában, de ez nem holnap fog megtörténni. Az odáig vezető út hosszú, sok kitérővel tarkított. Ha a produkció nem tökéletes, vagy egy-egy verseny nem sikerül, az még nem jelenti, hogy nem jut el az célig. Elemezni kell, mi vezetett az elakadáshoz, és új tudással, újult erővel menni tovább az úton.
7. Széles látókör. Szülőként hajlamosak vagyunk beszűkülni, csak a kiemelkedő vagy a problémás területre koncentrálni. Laura esetében láttuk, hogy a lovaglás kiiktatása nagyobb veszteséget okozott, mint az esetleg kevesebb matek különóra. Ezek a rossz döntések nem láthatók előre, de észre kell venni. A lány szülei csak a problémát szerették volna orvosolni, de nem vált be. Ekkor új irányt vettek: a programba bekerült a heti egy lovaglás. Így Laura boldogabban és több energiával látott neki a matematikatanulásnak. Arról nem is beszélve, hogy fél év múlva sikereket ért el a lovas versenyeken. Ez annyira megnövelte az önértékelését, hogy jobban teljesített matekból, mert elhitte, hogy képes megcsinálni.
8. Engedjünk teret a gyerek személyiségének. Gyakran annyira akarunk segíteni a gyermekünknek, hogy már észre sem vesszük, ha helyette hozunk döntéseket. Mikor kérdeztük meg a gyereket, mi legyen a program a hétvégén? Ha mindig mi mondjuk meg, mikor, mennyit kell gyakorolni, edzeni, akkor leginkább kalóriát számolgató, magányos hős válhat belőle. Fontos, hogy érezze, ez az ő története, az ő élete, nem pedig csak a szülei akarata. Gyakran látjuk, hogy az elakadás mögött erős szülői nyomás áll. Megvan a tehetség, eleget gyakorol, mégsem jön az eredmény, mert hiányzik a szív. A szív, amely az átlagos fölé emeli a gyereket, amely belöki a célba a többi előtt, amely segíti a tökéletes előadást. Laura esetében is ez történt: az elakadás után a matematika különóra segítette át a nehézségeken. Elhitte, hogy képes rá, és szárnyakat kapott.
Héjja Edit pszichopedagógus cikke a legújabb HVG Extra Pszichológia gyereknevelési különszámban jelent meg. Keresse az újságosoknál vagy rendelje meg!
Ha most fizet elő a HVG Extra Pszichológia magazinra, 20% kedvezményt kap vagy választhatja azt is, hogy ajándékba kapja a Pszichológia dióhéjban című könyvet.