Ráadásul minél kreatívabb valaki, annál inkább csal.
A hazugság kreativitásra ösztönöz – derült ki az amerikai Harvard Business School kutatásából.
Francesca Gino és Scott Wiltermuth a Psychological Science című folyóiratban ismertetett kísérletében olyan helyzetet teremtett, amely egyes feladatokban megengedte, esetenként pedig egyenesen bátorította a csalást, majd egy színleg független másik sorozatban a kreativitást mérte asszociációs feladatokkal.
Eredményeik szerint a résztevők 59 százaléka csalt, ha tehette, és kapcsolat mutatkozott a csalás és a jobb kreatív teljesítmény között is.
Ennek oka pedig a „szabályok azért vannak, hogy áthágjuk őket” típusú mentalitás lehet, hiszen mind a kreativitás, mind a tisztességtelenség bizonyos értelemben a szabályok felrúgását jelenti – magyarázza Gino.
Hasonló cikkeket a HVG Extra Pszichológia legfrissebb, május 26-án megjelent számában olvashat, mely test és lélek egymásra hatásával foglalkozik: Hogyan lehetünk harmóniában a testünkkel? Mit üzennek a betegségeink? Mi áll evési zavaraink hátterében? Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – kiadónál!