2007. szeptember. 28. 00:00 travelline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 15:31 Plázs

Újabb kacat vagy a spórolás záloga? – Jó az, ha az ember törzsutas?

Nem tudom, hogy a kiváltságosok táborához való tartozás...

Nem tudom, hogy a kiváltságosok táborához való tartozás illúziója vagy a kártyákkal teletömött pénztárca látványa miatt csinálom-e, de minden alkalmat megragadok, hogy csatlakozzak az összes lehetséges törzsutas, törzsvásárló, törzsvendég programhoz. Bár már régen túlléptem a még nyomonkövethető kártyaszámot, olyan esetre nem nagyon emlékszem, amikor ki is használtam volna a tagsággal járó előnyöket. Én vagyok csak tehetségtelen vagy tényleg nem jó semmire ez a rakás nevemmel ellátott műanyag darab?

Kezdjük a legelején. Miért és hogyan lesz az ember törzsutas? Nagyon sok repülőtársaság és utazási iroda dolgozta ki a maga ilyesféle rendszerét, melynek alapvető célja, hogy némi kedvezményért cserébe rábírja az egyszeri utazót, hogy újra és újra ugyanazt a céget válassza egy-egy kiruccanása alkalmával. Ez a céges oldal. De mi, utazók miért veszünk részt ebben? Az hiszem, azon túl, hogy mindenki spórolni szeretne, az emberek többségében megvan az a vágy, hogy tartozzon valahova, ahol nem csak egyszerűen jól érzi magát, hanem ahol megkülönböztetetten kezelik. Szerencsés esetben azáltal, hogy törzsutas lesz, teljesül ez a kívánsága. De vajon lehetséges-e mindez ott, ahol a kedvezményt nyújtó kis kártyát bárki igényelheti, vagy ahol az ember automatikusan törzsutas lesz, ha már egyszer is igénybevette az adott társaság szolgáltatását? Nyilvánvalóan ezeknék a cégeknél szinte mindenki törzsutas – csábítóan hangó, ám ez esetben annál kiüresedettebb kifejezés. A tapasztalataim azt mutatják, hogy minél nehezebb hozzájutni egy ilyen plexi darabhoz, annál többet várhatunk mind a kedvezmények, mind a bánásmód terén. Nyilván ha bárki igényelheti a tagságot, a szolgáltatás valódi ára az a kedvezményes ár, amit így kínálnak. Az, hogy éppen spórolunk, nem más, mint illúzió. Más a helyzet akkor, ha a tagságot meg kell vásárolnunk, vagy ha a kedvezmények mértéke azzal párhuzamosan nő, amennyiszer az adott céggel utazunk. Mielőtt azonban rögtön lecsapnánk a sokszor borsos árú kis kártyára, ne mulasszuk el átgondolni, lesz-e rá módunk, hogy kihasználjuk az általa nyújtott lehetőségeket. Tényleg megfogunk szállni adott évben tízszer ugyanazon szállodalánc hoteleiben? Mert bizony a legtöbb ilyen kártya ára nem térül meg a második használat után.

A többség nyilvánvalóan azért csatlakozik egy törzsutas programhoz, hogy pénzt takarítson meg. De mi van akkor, ha a piacon találunk olyan ajánlatot, mely játszva felveszi a versenyt a tagság adta kedvezményekkel is? A legtöbb hagyományos légitársaság törzsutas programjainak keretében az összegyűjtött kilométereket vagy pontokat repülőjegyre válthatjuk. Ezzel szemben a fapados társaságokra nem jellemző, hogy az amúgy is igen alacsony árú jegyeikre további kedvezményeket adnának – de még így is sokszor olcsóbbak tudnak lenni, mint a hagyományos repülőtársaságok. Nem sok embert ismerek, aki csak azért, hogy újabb kilométereket gyűjtsön a törzsutas programján belül, lemondana egy amúgy sokkal olcsóbb jegyről. Nyilván azoknak éri meg rendszeresen ugyanazzal a társasággal utaznia, akik gyakran választanak olyan távoli úticélokat, ahová nem visz el diszkont légitársaság, vagy akiknek a kényelmi szempontok nem elhanyagolhatóak – a törzsutasokat ezen a téren is speciális elbánás illeti meg, nemcsak az ilyen társaságok gépeire jellemző kényelmet élvezhetik, de gyakran külön várótermet is használhatnak vagy elsőbbségi ültetésben is részük lehet.

A légitársaságokhoz hasonlóan a legtöbb utazásszervező is kínál ilyesfajta programot. A legtöbb iroda néhány százalékot lefarag törzsutasai kedvéért a meghirdetett árból, mások azonban a már jól ismert pont vagy kilométer gyűjtős módszert alkalmazzák. De mielőtt azt gondolnánk, hogy a történet végén egy teljesen ingyenes utazás vár ránk, ne feledkezzünk meg arról a bizonyos kisbetűs részről, amelyben az áll, hogy az illetékeket – melyek sajnos gyakran igen drágák – nekünk kell kifizetni ajándék jegyeink után is.

Most akkor megéri törzsutasnak lenni? A társaságoknak biztosan. És Önnek? A fentiekből jól látszik, hogy nem csak anyagi szempontok léteznek, a különleges elbánás kedvéért megérheti lojálisnak lenni. Ha pedig a pénztárcánkat vizsgáljuk: nem kizárt, hogy profitálhatunk a tagságból származó előnyök kapcsán, de aztért érdemes résen lenni és minden lehetőséget megvizsgálni, mielőtt automatikusan a már bejáratott társaság szolgáltatásait választjuk. Ha így teszünk, nem érhet minket nagyobb kár, minthogy törzsutas kártyánk ott porosodik használatlanul az egyik sarokban.

Molnár Kata Orsolya

Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.