2007. szeptember. 26. 00:00 travelline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 15:30 Plázs

Olcsó utak ráfizetéssel

„Mit számít a pénz, ha már megvan az egészségügyi gond!


„Mit számít a pénz, ha már megvan az egészségügyi gond!” – kiáltja az energikus előadó a Kellek Kft. egri városnézéssel egybekötött, négy órás termékbemutatóján az aszódi tiszti klubban. A hallgatóság helyeslően bólogat, és rákontráz: egyikük sem mondana le a korábbi bemutatókon megvásárolt 200 ezer forintos gerinckímélő ortopéd vákuummatracról. „Az ötszöröséért sem adnám!” – csattan fel egy idős asszony, aki állítja, elmúlt a lumbágója, eldobta a botot, és hetente háromszor jár kirándulni, mióta ezen a matracon alszik. Egy busznyian, 47-en ülünk az előadóteremben, mindenki elmúlt ötven. Csupán egy, a szülőket elkísérő fiatal pár hagyja ki az árubemutatót, nekik az előadó javasolta, elég, ha ebédre visszajönnek. Nem ők a célközönség.


Majdnem mindenki rutinos törzsutas. Kívülről fújják az ajándékkal kecsegtető válaszokat az előadó kérdéseire, jókedvűen belemennek a játékaiba, viccelődéseibe. Sokuknak van már otthon az ortopéd vákuummatracból, a 125 ezer forintos ötrészes gyapjú-ágygarnitúrából, a 90 ezer forintért hirdetett, polarizált fényt kibocsátó csodalámpából, vagy a 70 ezer forintért eladó méregtelenítő berendezésből is. És tökéletesen elégedettek ezekkel – állítják.  A mellettem ülő Ibolya azonban bevallja, még nem bontotta ki a két hónapja kiszállított biomatracot, és Nelli bioptron lámpája is eredeti csomagolásban porosodik a lakása sarkában. „A fiam mindig megtiltja, hogy bármit is vegyek ezeken a kirándulásokon, de én imádok vásárolni” – súgja oda nekem cinkos mosollyal a 62 éves nyugdíjas. A két barátnő öt éve rendszeresen jár el árukapcsolásos túrákra, mint mondják, eddig több mint száz úton vettek részt. Tegnap Pozsonyba készültek a Tom Tours-szal (csak éppen nem jött a busz), másnap Győrbe mennek. Az utaztató cégeket is ugyanúgy ismerik, mint a termékeket: „Az Albatross Travel a legjobb, ők mindig pontosan jönnek, a Huber Reisen megbízhatatlan” – okítanak.

A közönség nagy része a termékbemutatót meglepő módon nem csak a kirándulás kikerülhetetlen velejárójának, hanem kifejezetten érdekesnek tartja, mint amiből sokat lehet tanulni. Sokan gyakran itt csak kinézik maguknak a termékeket, és máshol megszerzik olcsóbban. De mindig akad négy-öt fő, akit meggyőz a „rendkívüli és vissza nem térő akciós” ajánlat. Egy matrac áráért kettő, plusz ajándékba egy plüss ágytakaró – Marika néni ezt kihagyhatatlannak tartja, és mindjárt rendel hozzá egy színterápiát is az otthon már bespájzolt gyógyító lámpájához. Mint mondja, 18 ezret akartak foglalónak kérni, de végül 5-tel is beérték. A vékony lap hátsó oldalát szinte olvashatatlanul apró betűkkel betöltő általános szerződési feltételeket észre sem vette. A túlzott faggatózás amúgy is gyanút kelt az előadóban. Kérdésemre, elállhatok-e a szerződéstől, ha meggondolom magam, azt válaszolja: „Ha el akar állni, akkor inkább ne is kösse meg”, de mivel ezzel nem elégszem meg, hozzáteszi: „Nincs elállás, de ha gondolja, beleírom, az én személyem a garancia”. Utólagos érdeklődésünkre Hornyák Attila cégvezető megerősíti az előadó szavait: „Előleget az fizet, aki akar, és csak akkor veszti el, ha a törvény szerinti nyolc napos határidőn túl áll el a szerződéstől. Egyébként a szerződés bármikor, bánatpénz vagy kötbér nélkül felmondható.”
A meggyőzési módszerek ellen nem véd a jog

A piacon lévő cégek egy része az általa forgalmazott termékek értékesítésére szervez túrákat (ilyen a Kellek Kft-hez hasonlóan az Ebaszin és a Richter Gold), de vannak utazásszervező társaságok, amelyeknél partnercég végzi a termékbemutatót. Ilyen a mosonmagyaróvári Albatross Travel, ami az Ex Natura Plus termékeit, például „biokeramikus alvásrendszerét” és masszázsfotelét hirdeti, vagy a szintén mosonmagyaróvári székhelyű, de prágai tulajdonú Huber Reisen, a korábbi Beck Travel jogutódja., amely az utasoknak  ebédet és többszáz forint értékű ajándékot is ad.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt három éve pert indított az azóta megszűnt, szintén termékbemutatókat szervező budapesti Albatrosz Travel és partnercége, a Mediline ellen, a Gazdasági Versenytanács azonban bizonyíték hiányában megszüntette az eljárást. „Ezek a cégek a lelkiismeretfurdalás-keltéssel operálnak, azt érzékeltetik az utasokkal, hogy „ejnye, csak nem gondoltad, hogy ingyen utazol”. A szerződéskötés szuggesztív módszerei ellen azonban nincs közigazgatási úton érvényesíthető jogi klauzula, a hatóság egyelőre csupán a szerződés körülményeit és annak jogszabály-ellenességét tudja vizsgálni” – tájékoztatta a Travelline-t Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője. Az irreálisan magas ár miatt is csak akkor lehet eljárást indítani, ha bizonyítható, hogy a hagyományos kereskedelemben a termék olcsóbban kapható, valamint, hogy az eladó ennek az ellenkezőjét állította. A több százezres tételeket persze kevesen tudják egy összegben kifizetni, így marad a havi 10-15 ezer forintos részletfizetés, áruhitel-konstrukcióban.  Itt még lehet egy fék: ha a bank visszautasítja a hitelkérelmet, akkor a vevő vagy egy összegben kifizeti az árut, vagy kénytelen visszamondani.

De a legjobb, ha mindenki maga gondolja át, hogy tényleg szüksége van-e az adott termékre vagy csak megpróbálják lehúzni. A Fogyasztóvédelmi Hatóság mindenesetre nemrég az ajánlásában így fogalmazott: „Jó, ha tudjuk, hogy sok jóhiszemű embert károsítottak meg hasonló módon, akik jó esetben csak a pénzük egy részét vesztették el, adott esetben „gazdagodtak” egy vagy több, azóta sem használt termékkel, valamint az elhatározással, hogy soha többet nem hagyják magukat átverni.”

Lausek Esther

Rendhagyó túrák szerte a világon
Ingyen szállás világjáráshoz