2007. november. 06. 09:00
travelline.hu
Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 16:21
Plázs
Fapadosok: új harc kezdődik
A hazai (és vele együtt a közép-európai) fapados légipiac...
A hazai (és vele együtt a közép-európai) fapados légipiac átrendeződésének lehetünk tanúi ezekben a napokban-hetekben. Változnak a szereplők, ám a verseny továbbra is kíméletlenül éles lesz: a szlovák tulajdonú SkyEurope kivonulása után a Magyarországon maradt szolgáltatók roppant agresszív ellenfelet kaptak a nyakukba az elegánsabban diszkontnak vagy low-costnak nevezett műfaj egyik kitalálója, az ír Ryanair személyében. Néhány jel ugyanakkor arra mutat, hogy a légitársaságok egyelőre igyekeznek nem zavarni egymás köreit, s ennek a magyar Wizz Air lehet az egyik legnagyobb haszonélvezője idehaza.
A diszkontmodell lényege: egységes flotta, másodlagos repülőterek használata, internetes jegyértékesítés és semmi flanc: a díjak leszorítását a társaságok elsősorban azzal érték el, hogy a flottájukat igyekeztek azonos gépekből összeállítani, így a szervizelés olcsóbb lett, és a személyzetnek sem kell mindig új technikához alkalmazkodnia. Megszüntették az ingyenes ebédet, másodlagos repülőtereket szemeltek ki célállomásokként, ahol kedvezőbbek az árak, a jegyeket pedig az interneten keresztül kezdték el árusítani, s ma már az utazók 95–100 százaléka e-mailben jut hozzá a tikettjéhez, nem kell tehát emiatt egy külön irodát fenntartani.
A nagyszámú piaci szereplő jelentősen lenyomta az árakat, ám időközben kemény konkurenciaharcba is kezdett, aminek Magyarországon a SkyEurope lett az első áldozata. A szlovák társaságnak a téli menetrend kezdete előtt, október 27-én indult el az utolsó járata Budapestről – négy év működés után távozott hazánkból. Leépítette krakkói bázisát is, hogy ezután a biztosabb bevételt jelentő Bécs–Prága–Pozsony háromszögre összpontosítson, de megválik néhány gépétől is, ami azt bizonyítja, hogy a kilépés főként gazdasági megfontolásból történt. Némelyek ugyanakkor furcsának tartják, hogy a Wizz Air (amely 2014-ig további 50 Airbusszal kívánja növelni flottáját) időközben a lengyel, a magyar, a román és bolgár piacot nevezte meg elsődleges célpontjának, vagyis éppen ott nem bővít (Ausztriában és Csehországban), ahol a SkyEurope próbál erősíteni, s ezzel a területfelosztás gyanúját veszi magára.
Ami a többi nagyobb fapados társaságot illeti, a Ryanair Sármellék mellett ezentúl a fővárosból is repít járatokat, az easyJet pedig többfrontos támadást indít: immár nemcsak olcsó repülőjegyeket kínál az utazóknak, de olcsó szállást is, hiszen októberben megnyitotta az első easyHotelt Budapesten. Az Air Berlin egyelőre nem igazán szól bele a fentiek csatájába, bár a németek nem is tartoznak a klasszikus diszkontszolgáltatók közé, mint az a táblázatunkból is kiderül: a legalsó sorban lévő, közel azonos távolságokra vonatkozó árak közül az övéké messze a legmagasabb.
társaság | Wizz Air | easyJet | Ryanair | Air Berlin | SkyEurope |
alapítva | 2003 | 1995 | 1985 | 1978 | 2002 |
központ | Magyarország | Anglia | Írország | Németország | Szlovákia |
alkalmazottak száma | 450 | 4900 | 4800 | 4400 | 850 |
bázisok száma | 6 | 17 | 23 | nincs adat | 5 |
útvonalak száma | 50 | 300 | 563 | 97 | 97 |
úti célok száma Budapestről | 13 | 5 | 7 | 24 | 0** |
repülőgépek száma | 13 | 122 | 120 | 97 | 14 |
ülőhelyek gépenként | 180 | 149–156 | 189 | 100–186 | 149 |
retúrjegy ára Nyugat Európába* | Budapest – London-Luton: | Budapest – London-Luton: | Budapest – Bristol: | Budapest – Rostock: | Pozsony** – Birmingham: |
23 310 Ft |
Az árak oda-vissza útra és egy havi előfoglalással értendőek.
* Adókkal és illetékekkel együtt, egy fő részére
** Már nem indítanak gépet Budapestről
Ami a jövőt illeti, a prognózisok szerint a fapadosok előretörése a következő években is folytatódni fog. A Ryanair például 2008-ban már 52 millió utast szállít majd világszerte, de a többiek is milliós közönséggel számolnak, kissé növekvő szolgáltatási színvonal mellett. A low-cost gépek 80 százaléka már most 15 perces pontossággal közlekedik, 95 százalékuk pedig 1 órán belül eléri a célállomását, s ha az alacsony ár továbbra is ilyen megbízhatósággal párosul, hamarosan a nagy nemzeti légitársaságok kerülhetnek majd miattuk bajba.
Kapcsolódó anyagok:
Új és sűrűbb járatok a fapadosoknál
A Ryanair vádol - az Air France-KLM és a Lufthansa tiltakozik
Leállították a kényszerleszálló repülőgépek gyártását