A kétévesnél fiatalabb gyerekek szüleinek azt javasolta az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia, hogy szigorúan tiltsák el őket a televíziótól és bármilyen digitális eszköztől, amely képernyővel rendelkezik. A két évnél idősebb gyerekeknek pedig maximum kétórás „képernyőidőt” engedélyeztek az elmúlt tizenöt évben. – Egészen mostanáig. A változó idők szavára hivatkozva most feloldották szigorú tiltásaikat.
„Abban a világban, ahol egyre inkább ellepik az otthonunkat a televíziók és az egyéb digitális eszközök, amelyek hétköznapi életünk egyre szervesebb részét képezik, ideje volt átgondolni szigorú szabályainkat, lazítani rajtuk, főleg az iPad-ek széleskörű elterjedése után” – áll az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia közleményében. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia átfogalmazta ajánlásait, mivel a digitális technológiával való találkozás már nagyon korán, szinte a születés pillanatában elkezdődik, ezért az új ajánlás pontjai a következők:
1. A Play gomb legyen a tanulás eszköze!
Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia azt javasolja a szülőknek, hogy még a virtuális térben se hagyják magukra gyermekeiket. Ha a gyerek a mesét laptopon vagy táblagépen nézi, akkor nézzük vele együtt, meséljük együtt a mesét. A digitális eszközök a gyermek kétéves korától a tanulás kiváló eszközei lehetnek. Ha a videójátékokat később együtt játsszuk gyermekünkkel, akkor fejlődnek szociális képességei, megtanulja az együttműködés szabályait. Ha hibázik, az kiváló helyzet lehet arra, hogy a hibákról beszélgessünk vele.
2. Koncentráljunk a minőségi tartalomra!
Ne arra koncentráljunk, hogyan limitáljuk gyermekünk életében a képernyő időt, és hogyan állítsuk be, hogy a televízió és a számítógép egy idő után kikapcsoljon. Inkább azt próbáljuk nagy műgonddal kiválasztani, hogy a gyermekünk milyen tartalmat fogyaszthat. Becslések szerint közel nyolcvanezer applikáció áll rendelkezésre, amiből a gyermekünk tanulhat valami hasznosat. Ezek közül bármelyiket is választjuk, a szülőknek érdemes lehet ezeket előre kipróbálni.
3. Mindennek legyen határa!
Ne szóljon állandóan a tévé, a rádió, és ne legyenek a számítógépek se állandó jelleggel bekapcsolva. Főleg a kisebbek esetén legyen olyan játékidő, ami unplugged, vagyis mindent kikapcsolunk. Az eszközöket a közös családi ebédek, vacsorák, és más együttlétek alatt is kapcsoljuk ki, hogy ez az idő csak a családé és az odafigyelésé legyen. Ha vannak kütyük a hálószobában, ezeket is kapcsoljuk ki, ahogy haladunk az alvásidő felé. Alvás közben pedig mindezeket végképp áramtalanítsuk. És persze a legfontosabb, hogy próbáljuk saját magunkat is megregulázni, mert a gyerekeinknek mi vagyunk az első számú példa ezen a téren is.
4. Teljesen rendben van, ha a kamaszunk online
Be kell látnunk, hogy az online lét a kamaszunk életének szerves része. A közösségi médián keresztül építi és ápolja kapcsolatait, mindez pedig komolyan hozzátesz ahhoz, hogy megtalálja az egyéniségét és az identitását. Éppen ezért ne tiltsuk őket ettől, inkább afelé próbáljuk terelni őket, hogy mind az online mind a neten kívüli térben sajátítsák el a kulturált viselkedés szabályait – javasolják Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia munkatársai.
A digitális bennszülött generációval itt foglalkoztunk korábban.