A Hősök teréről indulva vasárnap tizenegy különböző busz alkotta konvoj haladt végig az 1915-ben indított első járat útvonalán, majd emléktáblát helyeztek el a 105-ös busz Bajcsy-Zsilinszky úti megállójában.
A Hősök terén felsorakoztatott, az 1915. március 1-jén indult fővárosi autóbusz-közlekedés különböző korszakait képviselő tizenegy busz előtt tartott Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes a budapesti tömegközlekedés legfontosabb elemének nevezte az autóbusz-ágazatot.
Mint mondta, a tömegközlekedést használók több mint 40 százaléka száll fel naponta a 277 járatviszonylaton közlekedő több mint 1300 autóbuszra.
A buszok állapotáról szólva elmondta: négy-öt éve a vezetők még télikabátban ültek a régi Ikarus-buszokon, és egyes járműveket egész éjszaka járatni kellett, hogy reggel el lehessen velük indulni. Ezzel szemben az elmúlt években 550 alig használt vagy új autóbuszt állítottak forgalomba, 2018-ra pedig a flotta összes tagja modern, alacsonypadlós jármű lesz.
Példaként említette a következő hónapokban forgalomba állítandó 28 hibrid meghajtású autóbuszt, amelyekkel több mint 35 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkenés érhető el. Emellett egy elektromos meghajtású flotta forgalomba állítását is tervezik, ezek előreláthatóan a Várnegyedben és a Margitszigeten fognak járni - mondta.
„Az installálás nagy csöndben történt, annyira, hogy a közönség az első órákban nemigen látszott tudomásul venni. Az emberek azt hitték, hogy próbajáratot tesz a villamos omnibusz, és inkább szemlélték, mint használták. Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, és a kalauzoknak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később - amikor megtudták, hogy 14 fillérrel most már mindenki automobilozhat közösen – lendült föl az üzlet, és lepték el, úgy a kocsi bársonypamlagjait, mint a tetőpadjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad” – így tudósított egyébként 1915. március 2-án az Az Újság az első „motoromnibusz” indításáról.
Összesen két járat közlekedett ekkor az Andrássy úton, amit bárki, bárhol leinthetett - olvasható Legát Tibor nemrég megjelent kötetében.
Ezt megerősítette Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója is, mint mondta 1915-ben menetrend szerint, 15 percenként közlekedett a buszjárat, amelynek járműveit megálló híján kellett leinteni. Míg 1930-ban ezer embert foglalkoztatott a buszágazat, addig 1968-ban, a BKV megalakulásakor már kilencezret - tette hozzá.
Az ágazat jelenéről szólva Bolla Tibor azt mondta: büszkék arra, hogy tavaly hosszú évek után ismét új, ráadásul magyar járművet tudtak forgalomba állítani, az Ikarus 127-est. A részegységenként megvásárolt buszokat a BKV dolgozói rakták össze, ez is azt mutatja, hogy mind a magyar iparban, mind a BKV-ban megvan a lehetőség új buszok forgalomba állítására - hangsúlyozta.
Az elnök-vezérigazgató elmondása szerint kéthavonta megnyitnak az utazóközönség előtt egy-egy autóbuszgarázst, először április 26-án a kelenföldi telepre várják az érdeklődőket.