Elérkezett a nap, ma éjjel 2-től kezdetét veszi a film legnagyobb ünnepe, a 2014 legjobb mozis alkotásai előtt tisztelgő Oscar-díjátadó. Gyakorlatilag kétesélyes a fődíj: a Sráckor és a Birdman között dőlhet el a legjobb filmért járó szobrocska sorsa, de az összkép ennél jóval izgalmasabb - elismerhetik Wes Andersont, egy jazz-mozi színészét és egy fekete-fehér lengyel alkotást is. A hvg.hu esélylatolgatása következik, ahol ön is megtippelheti, ki lesz az esti gála győztese.
Az elmúlt napok már teljesen a ma éjjeli Oscar-gáláról szóltak a popkultúra világában. Előkerültek a színészi jelöltek halálosan vicces első filmszerepei, kiderült, hogy Steven Spielberg vagy George Lucas nevét többször említik az Oscar-beszédekben, mint Istent, láthattuk a legjobb győzelem utáni reakciókat, végül pedig kipróbálhattuk magunkat, mennyire ismerjük fel néhány rajz alapján az idei jelölteket.
Éjjel 2 órakor veszi kezdetét a filmvilág legrangosbb díjátadója, a 87. Oscar-gála, amit idén is a megszokott helyen, a Los Angeles-i Dolby Színházban tartanak. Az esti házigazdája a Tony- és Emmy-díjátadókat már vezető Neil Patrick Harris lesz, akit legtöbben az Így jártam anyátokkal Barneyjaként ismerhetnek, de tavaly szerepelt például a nagy sikerű - meglepő módon viszont csak egyetlen Oscarra jelölt - Holtodiglan című filmben is.
A legtöbb jelölést a Birdman és A Grand Budapest Hotel szerezte – ez a két alkotás kilenc-kilenc díjra esélyes az este folyamán. Őket követi a Kódjátszma, a maga nyolc jelölésével, míg egyaránt hat szobrocskát zsebelhet be a Sráckor és az Amerikai mesterlövész is. A legtöbb jelölést szerző, de a legfőbb kategóriába be nem kerülő film esetében is holtversenyt találunk: a Foxcatcher és a Csillagok között öt-öt szobrocskáért szoríthat.
Sokáig esélyesnek tűnt, hogy akár két magyar filmért is izgulhatunk idén, de végül sem a Fehér Isten, sem az animációs rövidfilm kategóriába jelölt Symphony No.42 nem került be a végső válogatásba.
De most nézzük meg azokat, akik bekerültek, és a legesélyesebbnek tűnnek arra, hogy hazavigyék az egyes kategóriákért járó szobrocskákat – és sorra vesszük azokat is, akik szerintünk a leginkább megérdemelnék a díjakat.
Legjobb film
Mióta 2014. januárjában, tehát több mint egy éve először a nézők elé került, a Sráckor első számú Oscar-esélyesként volt számon tartva. Sőt, még akkor sem hagyott alább a 12 éven keresztül készült film körül lévő hype, amikor augusztus végén Velencében debütált a Birdman, és ámulatba ejtette a filmvilágot. Aztán jött a díjszezon, és kezdett beindulni a gépezet a madárember számára: a Golden Globe két filmes kategóriája miatt még mindkét alkotás örülhetett, de a producerek, a színészek és a rendezők szakszervezete is a Birdman felé húzott - ez a mesterhármas pedig 1996 óta minden évben előrevetíti az Oscar-győztes kilétét.
Még akkor is csak kétesélyesként beszélhetünk az idei versenyről, ha a legtöbb jelölést a Birdmannel holtversenyben A Grand Budapest Hotel gyűjtötte be, igaz, ez annak köszönhető, hogy míg ők ketten a technikai kategóriákban is esélyesek, addig a sokkal kisebb filmes eszköztárral operáló Sráckor "csak" a főbb díjakért szoríthat. Az Amerikai mesterlövész sem fog sok vizet zavarni valószínűleg, akármekkora is körülötte a felhajtás, és a Martin Luther King életének egy részét feldolgozó Selma sem lesz nagy játékos, hiszen meglepetésre a fő kategória mellett csak egy díjra jelölték.
- Megérdemelné: Sráckor
- Nyerni fog: Birdman
Legjobb rendező
Legalább olyan nehéz ügy a rendező személyének megjóslása. Itt is a Sráckor és a Birdman versenyez, és itt is élnek a két film közti főbb különbségek. Richard Linklaterről mindenki tudja, hogy 12 évet dolgozott a magnum opusán, de maga a rendezés korántsem olyan látványos, mint mondjuk Iñárritu forradalmi technikái. Valószínűleg sok lesz az egyet ide-egyet oda szavazat, így könnyen előfordulhat, hogy amennyiben a legjobb film a Birdman lesz, Linklatert ebben a kategóriábán kompenzálják majd.
És azt is meg kell jegyezni, hogy hiába vitte haza a nagy díjátadó trió közül a másik két gála rendezői elismerését (Golden Globe, BAFTA), a legpontosabb előrejelzést általában a DGA, azaz a rendezők céhe adja - náluk pedig a tavalyihoz hasonlóan ismét egy mexikói volt a nyerő, így Alfonso Cuarón után Iñárritu is Oscar-díjasnak mondhatja magát.
- Megérdemelné: Alejandro González Iñárritu
- Nyerni fog: Alejandro González Iñárritu
Legjobb férfi főszereplő
Oscarék szeretik a nagy visszatérőket, Michael Keaton pedig nem is robbanthatott volna nagyobbat a Birdmannél. Egy életközepi válságban szenvedő színészt játszani talán nem is volt neki olyan nehéz, de az önreflexió csak hozzátesz az egyébként is hibátlan alakításához.
Keaton pechére az Akadémia másik kedvenc típusú alakításában is volt része 2014 moziközönségének: a nagy történelmi személyiség megformálásában. Eddie Redmayne pedig félelmetes hasonlóságot mutatott Stephen Hawking manírjainak reprodukálásában, és úgy tűnik, az egykor biztos Keaton-győzelem narratíváját meg tudta fordítani - ma már a brit számít a biztosabb nyertesnek.
- Megérdemelné: Michael Keaton
- Nyerni fog: Eddie Redmayne
Legjobb női főszereplő
Itt egészen addig folyt akármilyen verseny, amíg a szeptemberi torontói fesztiválon be nem mutatták a Still Alice című filmet, amelyben Julianne Moore egy Alzheimer-kórban folyamatosan leépülő nőt alakít. Nincs is több kérdés, négy sikertelen jelölés után (a legutóbbit 2002-ben kapta) végre kijár Moore-nak az a szobor.
Pedig láttunk egy sokkal kevésbé hatásvadász filmben is egy hibátlan női alakítást: a Holtodiglan főszereplője, Rosamund Pike egyszerűen vérfagyasztó David Fincher thrillerében. Reese Witherspoon is vett egy McConaughey-féle fordulatot és elkezdett komolyan színészkedni, Marion Cotillard jelölése pedig kedves húzás volt az Akadémiától, de reális esélye egyiküknek sincs Moore mellett.
- Megérdemelné: Rosamund Pike
- Nyerni fog: Julianne Moore
Legjobb férfi mellékszereplő
Elvileg ez az egyik legsimább kategória idén. Nagyon nagy meglepetés lenne, ha nem J.K. Simmons vinné itt a szobrot. Az általában eddig csak kisebb mellékszerepeket kapó Simmons a Whiplash-ben végre kellő időt és teret kapott a bizonyításra, ő pedig élt a lehetőséggel, és kiemelkedőt nyújtott a szadista, perfekcionista jazztanár szerepkörében.
A többi jelölt nem hagyott ekkora nyomot a vásznon, talán egyedül csak Edward Norton Birdmanes jutalomjátékéra fogunk még évek múltán is emlékezni.
- Megérdemelné: J.K. Simmons
- Nyerni fog: J.K. Simmons
Legjobb női mellékszereplő
Mery Streep! Ki más nyerne? Na jó, csak viccelünk, valószínűleg maga az Oscar-királynő lepődne meg a legjobban azon, ha az ő neve lenne a borítékban. Ebben a kategóriában Patricia Arquette lehet a befutó, aki a Sráckor 12 éve alatt végig hiteles, önálló, aggódó anyukát alakított, talán hozzá fűződnek Linklater filmjének legmeghatóbb pillanatai. Ráadásul az ő díjazásával a színésznő eddigi karrierjét is elismerné a Filmakadémia.
A többi jelölt közül még Emma Stone befutása nem számítana gigameglepetésnek. Kiera Knightley jelölése pedig kissé megmosolyogtató, maradjunk annyiban.
- Megérdemelné: Patricia Arquette
- Nyerni fog: Patricia Arquette
Legjobb eredeti forgatókönyv
Sokak szerint ez a legnagyobb presztízsértékkel rendelkező kategória, hiszen itt általában nem játszanak az Oscarra gyúrt alkotások, így olyan kreatív erők diadalmaskodtak már eredeti forgatókönyvükkel, mint Woody Allen, Quentin Tarantino, a Coen-tesók, Pedro Almodóvar vagy épp a tavalyi győztes Spike Jonze.
Szépen folytatódna ez a sor, ha idén Wes Anderson vihetné haza a díjat, akinek eddigi legnagyobb Oscar-kedvenc filmje, A Grand Budapest Hotel ugyan holtversenyben a legtöbb, kilenc jelölést gyűjtötte be, a legjelentősebb kategóriák közül azonban csak itt van reális esélye a győzelemre. Bár szinte minden nagyobb díjat besöpört már, azért csak a két nagy favorittal, a Sráckorral és a Birdmannel kell megvívnia.
- Megérdemelné: Wes Anderson
- Nyerni fog: Wes Anderson
Legjobb adaptált forgatókönyv
Újabb nehéz kategóriával állunk szemben, ugyanis két teljesen különböző forgatókönyv feszül egymásnak: a grandiózus-szentimentális Kódjátszma és a mezőny legfrissebb, legcoolabb darabja, a Whiplash.
Ráadásul maga az adaptáció ténye sem egyértelmű. A WGA, vagyis az írói szakszervezet azonos díját például úgy vitte haza a Kódjátszma, hogy ott nem is ebben a kategóriában indult a Whiplash, az Oscar-szabályok értelmében azonban az, hogy e történet egy darabjából már forgattak korábban egy kisfilmet, már adaptációvá minősíti a jazz-mozit. Szurkolunk is neki.
- Megérdemelné: Whiplash
- Nyerni fog: Kódjátszma
Legjobb idegen nyelvű film
Ez szinte minden évben nagyon nehéz kategória, hiszen az országok által beküldött alkotások akár nagyon más műfajúak is lehetnek. Így például idén elég nehéz egymással versenyeztetni a költői, fekete-fehér lengyel monodrámát (Ida) a fekete humorú, argentin szkeccskomédiával, az Eszeveszett mesékkel.
De a vallási fanatizmusról szóló afrikai Timbuktut is elég problémás szembeállítani az orosz „fenegyerek”, Zvyagintsev társadalomkritikus víziójával, a Leviatánnal. De ez az Oscar, itt ez a hagyomány, úgyhogy itt csak egy gyenge tippünk van az Idára.
- Megérdemelné: Eszeveszett mesék
- Nyerni fog: Ida
Legjobb dokumentumfilm
Itt az esetek többségében a témát, és nem a megvalósítást díjazzák, így idén kétség sem férhet az Edward Snowdenről szóló dokumentumfilm, a Citizenfour győzelméhez - főleg, hogy Laura Poitras alkotása végignyerte az Oscart megelőző gálákat.
Pedig lenne még miből válogatni az Akadémia tagjainak, hiszen két nagyon erős fotós témájú film is ott van a jelöltek között. A Vivan Maier nyomábant az egész filmet átszövő misztérium, a hamarosan a magyar mozikba érő A föld sóját pedig Sebastiao Salgado egészen elképesztő fotói és történetei miatt szerettük.
- Megérdemelné: A föld sója
- Nyerni fog: Citizenfour
Legjobb operatőr
Ha van száz százalékos kategória az idei Oscaron, akkor az operatőri az - még úgy is, hogy a tuti befutónak tűnő, ennek fényében az eddigi díjátadókon is taroló Emmanuel Lubezki, a Birdman mexikói kameramestere pont tavaly szerezte meg az első szobrocskáját, a Gravitációért.
Legnagyobb vetélytársa a különc angol életrajzi film, a Mr. Turner vizuális atyja, Dick Pope lehetne, de ismét megmérkőzik a tavaly szintén vele versengő Roger Deakinsszel (Rendíthetetlen) is - esélyük azért így is a nullához közelít, és ezúttal mindez teljesen igazságos.
- Megérdemelné: Emmanuel Lubezki
- Nyerni fog: Emmanuel Lubezki
Legjobb filmzene
Hiába van versenyben két filmzenéjéért is az immár nyolcszoros jelölt Alexandre Desplat, a francia zeneszerző valószínűleg ismét egy újonc Oscar-aspiránstól szenved vereséget - legalábbis az eddig lezajlott díjátadók alapján mindenképpen az izlandi Jóhann Jóhannssonnak van a legnagyobb esélye a kategóriában, A mindenség elmélete érzelgős zongorafutamaiért.
Mi azért egy fokkal szívesebben látnánk a színpadon örülni A Grand Budapest Hotel meseszerű képeit tökéletesen és bohókásan aláfestő Desplat-t, vagy akár a híresen megalomániás németet, a Csillagok között orgonáiért felelős Hans Zimmert.
- Megérdemelné: Alexandre Desplat (A Grand Budapest Hotel)
- Nyerni fog: Jóhann Jóhannsson
Legjobb vágás
A vágás, a képek egymás mellé szerkesztése nagyon fontos eleme egy film összhatásának, de ez sokszor túlmutat egy-egy, amúgy rendkívüli tehetséggel megáldott rendező képességén, így a vágók ügyes kezeire is hatalmas szüksége van a filmeseknek.
Az idei jelölteknél más-más szerepeket töltenek be a vágások: a Sráckor esetében 12 évnyi anyagot kellett úgy egymás után fűzni, hogy az élvezhető, koherens egészt alkosson, az Amerikai mesterlövésznél a háború drámai pillanatait kellett jó ritmusban elkapni, a Whiplash-ben pedig a szabad jazz lüktetését kellett visszaadnia a képeknek, a főszereplők közti feszültség leghatásosabb visszaadásával.
- Megérdemelné: Whiplash
- Nyerni fog: Sráckor
A hvg.hu-n éjjel 2 órától követheti az Oscar-gála történéseit, addig is szavazzon, és tippelje meg, melyik film viheti haza a legrangosabb szobrocskát!