Idén 25 ambíciózus huszonéves cáfolja meg azokat az előítéleteket, hogy az újabb generáció csakis semmirekellő lehet. A TEDxYouth@Budapest konferencián a káoszból új rendet teremtők tartanak előadást hivatásukról és elhivatottságukról.
"Felmentem zöldfülűként a reklamugynoksegek.lap.hu-ra, kiválasztottam 49 szimpatikus ügynökséget, és a kreatív igazgatóknak írtam egy szellemes fenyegető levelet" - Tóth Zsófi így kezdte. Közel 40 választ kapott, 20 interjún járt, majd a titkos favoritjánál kötött ki. "Azért lettem reklámszövegíró, mert azt hittem, hogy ez a szakma díjazza az egyedi látásmódot, és azért vagyok 6 év után még mindig az, mert igazam volt" – mondja. Zsófi a TEDxYouth egyik idei előadója. A reklámokban jártas lány szerint a jó reklámnak legalább egy eredeti gondolatot kell tartalmaznia. "Szeretnék egy pénzéhes, jó ízlésű főnököt, aki okosabb nálam. Talán most végre összejön" - így szól a frappáns válasza arra, hogy mi jelenleg az életcélja.
Negyedik alkalommal rendezik meg a TEDxYouth@Budapest konferenciát, amelyen az Y-generáció kiemelkedő tehetségei, gondolkodói állnak színpadra. 25 fiatalember beszél a szívügyéről, induló vállalkozásáról, hivatásáról. A mostani választottak olyan agyak, akik átrendezik a polcot. Sőt, polc helyett másfajta rendezőket használnak, esetleg a káoszból teremtenek rendet. Ők nem a kijelölt turistaútvonalat használják, látják a fától az erdőt, és új facsemetéket is ültetnek.
A konferenica idei kérdésfelvetése, hogy vajon születhet-e kreativitás a rendetlenségből? Mi történik, ha elfelejtjük a korlátokat, ha elfogadjuk, hogy semmi sem biztos, ha meglátjuk a lehetőséget az ismeretlenben? Ha elengedjük a jövővel kapcsolatos aggodalmakat, és a biztonságra törekvés helyett végre elkezdünk szabadon játszani? Ha nem ijedünk meg az összeomlástól, hanem újult erővel építünk új, stabil alapokat? A hétvégi esemény célja felfedezni és bemutatni egy fiatal, erős alkotó szellemi közösséget és integrálni a fiatalokat egy inspiráló, hazai gondolkodó közösségbe, amelyben lehetőséget kapnak további fejlődésre, kutatásra, alkotásra.
A TEDxYouth@Budapest 2014 fontosabb tudnivalói: |
Időpont: 2014. november 22. (szombat), 9.30-19.00 Helyszín: MOM Kulturális Központ, 1124 Budapest, Csörsz u. 18. Esemény: Egész napos konferencia kb. 80 perces szekciókkal, amelyekben 10-15 perces előadások kapnak helyet, a szekciók között pedig 40-50 perces, kötetlen beszélgetést, interaktivitást lehetővé tevő szünetekkel. Mottó: “Figyelj ma ránk, mert mi vagyunk a jövő vezetői!” TED, TEDxYouth, TEDxYouth@Budapest A TEDxYouth a három évtizede indult TED – Ideas Worth Spreading kezdeményezéssel szoros kapcsolatot ápoló platform, amely a TED (www.ted.com) szellemiségében gondolkodó és cselekvő fiatalokat mutat be. A TED és TEDx partnerei először 2010. November 20-án, az ENSZ Egyetemes Gyereknapján világszerte több mint 40 városban rendeztek TEDxYouth eseményeket, ehhez kapcsolódott és kapcsolódik minden év novemberében a TEDxYouth@Budapest. Ezen a napon a világ a fiatalokra figyel, az innovatív, friss, újító ötletekre és nézőpontokra, gyerekek, fiatalok által megvalósított projektekre és ifjú kiválóságokra – hiszen a jövő az ő kezünkben van. A részletes program itt elérhető. |
A melltartó pszichológiája
Jambrik Mátét például a fehérnemű-reklámok csigázzák fel, bár óvodás korában még pilóta szeretett volna lenni. Amivel most foglalkozik, abban van pszichológia, fogyasztói magatartás, marketing, reklám és sok minden más. Diploma után pszichológusként helyezkedett el, mellette a Testkép és Marketing Projekt társalapítójaként reklámpszichológiai tabukat értelmez újra. Előadásában a női fehérneműreklámok átalakulnak, és újjáértelmezve kerülnek ismét elénk, fogyasztók elé.
„Fel szeretném hívni a figyelmet, hogy az a fogyasztó, akikre a reklámozók lőnek, már lehet, hogy nincs is. Hisz megváltoztunk, átalakultunk. Gyerekből elkezdtünk felnőni, és serdülők lettünk. Ahogy nem működnek a serdülőknél azok a stratégiák, amiket korábban, kisgyermekkorukban alkalmaztunk, így ez nem megy a fogyasztóknál sem”. Számára a fogyasztó mindenki, még akkor is ha nem „target”, azaz célszegmens.
„Én pasiként találkozom a női fehérneműreklámokkal, és kimondva-kimondatlanul befolyásolnak, vagyis én is fogyasztom őket, csak nem a szó szoros értelmében. Itt a hangsúly azon van, hogyan tekintünk a márkákra. Én a kapcsolatra helyezném a hangsúlyt, szerintem a hektikus „serdülő” fogyasztónál így lehet eredményt elérni. Az a szépség ebben a dologban, hogy így a márka is ad, nem csak elvesz, így a minőségi kapcsolatban megjelenik a kölcsönösség, vagyis a minőség".
A jövőben Jambrik Máté és az általa vezetett Testkép és Marketing projekt ezzel a tudással szeretne majd bekapcsolódni konkrét márkaimázsok kialakításába, ami úgy épít ki kapcsolatot a fogyasztóval, hogy nem árt nekik, hanem épp a sokszínűségükre hívja föl a figyelmet.
Amikor a tányér is zöld
A Felelős Gasztrohős Varga Judit civil kezdeményezése, amelynek célja a környezetbarát étkezés gondolatának elterjesztése, és a hazai vendéglátóhelyek fenntarthatóvá tétele. A Gasztrohős önkéntes csapatával a lakosság számára a fenntartható étkezéssel kapcsolatos kampányokat, rendezvényeket szervez, illetve gasztronómiához és környezetvédelemhez kapcsolódó kiállításokon, konferenciákon vesz részt. A szemléletformálás további eszközeként felkutatják és hálózatba szervezikk a hazai környezetbarát éttermeket. A tapasztalatokról a Felelős Gasztrohős blogon számolnak be, összejöveteleket és kampányokat szerveznek.
„Szerintem egy furcsa jelenség alakult ki mostanra: egyrészt beindult a gasztroforradalom bloggerekkel, receptmegosztó oldalakkal, főzőshow-kkal és óránként ezernyi újabb ételfotóval a közösségi média oldalakon; másrészt viszont mégsem figyelünk rá eléggé oda, hogy mit eszünk. Kevesebbet főzünk otthon, és ha ezt meg is tesszük, akkor sem tudjuk sokszor, hogy az alapanyag, amit használunk, honnan jött, és milyen körülmények között termett meg vagy nőtt fel”- mondta el a hvg.hu kérdésére Varga Judit. „Nálunk a családban szerencsére még dívik, hogy a szülők, nagyszülők lekvárt tesznek el, és ezeket esszük télen a déli gyümölcsök helyett; és hogy nyáron figyeljük, mikor készül el a kovászos uborka a teraszra kitett üvegben”.
Az is baj a „gasztrohős” szerint, hogy az olcsó élelmiszerek esetében nem kérdőjelezzük meg, hogy vajon ez hogy lehetséges – „legyen szó akár sajtról, akár párizsiról, akár a messzi Ázsiából érkező rákról -, ezt válaszjuk a kicsit drágább, de jobb minőségű (vagy helyi) termék helyett. Arra pedig inkább nem figyelünk oda, amikor arról hallunk, hogy milyen társadalmi vagy környezeti következményei vannak annak, hogy mi a vásárlásunkkal a munkások kiszolgáltatottságát vagy a környezet rombolását támogatjuk - vagy éppen a saját egészségünket károsítjuk meg”.
Varga Judit szeretné ráébreszteni az embereket, milyen sok öröm rejlik abban, ha egy kicsit jobban odafigyelünk rá, hogy mit teszünk a saját és a szeretteink tányérjára. „Sokkal élvezetesebb azt enni, aminek szezonja van - például télen céklát a paradicsom helyett -, mert sokkal finomabbak, mint például az üvegházban érlelt vagy messziről ideszállított zöldségek, amiknek se íze, se illata nincs.”
Borban az új igazság
A Heimann nevet palackokról ismerhetjük, a szekszárdi vöröseiről híres borászcsaládból a fiú, Heimann Zoltán viszont másképp csinálná a bormarketinget, mint mások. Szerinte a borról sokan, sokféleképpen beszélnek: vannak, akik az aromák sokszínűségébe, vagy a technikai részletekbe folynak bele, mások inkább beszélnek a magyar bor évszázados hagyományairól. Sokszor nem tudunk elszakadni attól a berögződéstől, hogy a magyar bor világhírű, annak ellenére, hogy a rendszerváltás előtti 40 év teljesen lenullázta a magyar borászat minőségét.
Heimann családja is a kilencvenes években kezdte el átfogalmazni a nagyapa hobbi-pincéjét, hogy egy kortárs csúcsborászatot hozzanak létre. A fiú megjárta Nyugat-Európa boros iskoláit, tapasztalatait pedig hazahozta: „Nekem a bor minden nap új kihívás. Egyszerre verejtékes fizikai munka és átgondolt döntéshozás. Reggel szőlőbejárás vagy pincemunka, este kóstolás otthon, vagy buli a barátokkal. Nekem a bor egyszerre világjárás és hazatérés.”