Hello Kitty negyvenéves lesz szombaton. A japán "cukiság" globális jelképévé vált, nagy piros masnis, pár vonallal rajzolt pisze orrú cica születésnapját rajongók tömegei ünneplik világszerte.
A rajzolt figurák körül kevés "él" ilyen sokáig, különösen nem Japánban, ahol a kivételesen erős képregénypiacon karakterek ezrei lesznek népszerűek és esnek a felejtés áldozatául rövid idő alatt. Hello Kitty figuráját 40 ével ezelőtt teremtette a virágzó "cukiságpiaci" termékekre szakosodott Sanrio cég. Azt mondják: igazi neve Kitty White, november elsején született egy londoni elővárosban. A dátumot Kitty első grafikusa, Simizu Juko születésnapja alapján választották.
A Sanrio úgy igyekszik az élvonalban tartani Kittyt, hogy figyelemmel kíséri a közösségi trendeket és a divatot, együttműködik más népszerű karakterekkel és divatmárkákkal. A cica alapvető megjelenése nem sokat változott az évtizedek során, minden más azonban folyamatosan – mondta Christine Yano amerikai antropológus, aki szerint Hello Kitty sikerében szerepet játszott, hogy nem maradt változatlan. Yano könyvet is írt az aranyosság nemzetközi jelképéről Pink globalizáció: Hello Kitty útja a Csendes-óceánon át címmel.
"Kitty mindig ugyanaz, és mégis mindig más, ettől lesz nagyon friss, nagyon új" – vélte az antropológus. Kezdetben, az 1970-es években Hello Kitty leginkább a kislányoknak készült: a vele díszített papír- és írószer jellegzetes ajándék volt kisiskolás lányoknak. Amerikába 1976-ban jutott el, ezután debütált Európában és Ázsia többi részén.
Az 1980-as években már a felnőtteket igyekezett meghódítani: szakított tisztán gyermeki világával. Ruhái és háttere a telt piros-kék-sárgából pinkes-kékes árnyalatokra változtak. Harmadik, egyben jelenlegi grafikusa, Jamagucsi Juko lépett egy merészet, és megrajzolta a figurát a jellegzetes vastag fekete körvonalak nélkül. Hello Kitty képe mindennapi tárgyakat díszített: kézben fogható játékgépeket, személyi hívókat.
Az 1990-es években születtek meg Helly Kitty első rajongóinak a gyerekei, a potenciális második nemzedék. A fiatal anyák kérésére megalkották a Kitty-bébit, a felnőtt "kittysták" számára laptop, hordozható karaokegép is készült.
A 2000-es években a világhírre törő japán rajzfilmkultúra segített, hogy Hello Kitty ne csak aranyos, hanem menő, "cool" is legyen. Különböző öltözködési ízlésű rajongókat célzott meg ekkor a Sanrio: 2008-ban Dior-kollekciót viselt a Vogue divatmagazinban, de együttműködött a Diesellel, a Reebokkal és más divat- és kozmetikai márkákkal is.
Napjainkban Hello Kitty mintegy 50 ezer árucikken szerepel a világ körülbelül 130 országában. Lady Gaga Hello Kitty-jelmezben lépett fel, a Kiss rockegyüttes tavaly olyan pólót dobott piacra, melyen Kitty a zenekar jellegzetes sminkjét és öltözékét viseli.
Bangkokban és Dubajban Kitty-világú, fényűző wellnesshoteleket nyitottak, a tajvani légitársaság 2011-ben Kitty-repülőt állított forgalomba a Tajpej-Szapporó vonalon. Az amerikai kutató szerint fényes jövő állhat még a cica előtt.