Egyre népszerűbb szerte a világon az Airbnb szállásfoglaló, amely azzal tűnik ki a többi hasonló rendszer közül, hogy a lehető legszemélyesebbé tette a foglalást, szoros interakciót létesített a vendég és a házigazda között. Akik pedig lakó- és életterüket áruba bocsátják néhányszor néhány nap erejéig havonta, nemcsak jó élményeket szereznek az új ismeretségekkel, hanem egész jól kereshetnek is. Olyan magyarokat mutatunk be, akik mindezt életvitelszerűen teszik.
„A hála, amit a vendégeinktől kapunk, a mindennapi életünk egyik legszebb élményévé teszi az Airbnb-n keresztül intézett vendégfogadást.”
„A hozzánk látogatókból rendszeresen örök barátok és visszatérő vendégek lesznek. Nálunk jobban otthon érzik magukat, mint otthon.”
„Nagyon hálás vagyok azért a gazdagságért, ami az életembe költözött, és a lehetőségért, hogy szolgáljak… örömmel mutatom meg, milyen New Yorkban élni.”
Ilyen kommentek olvashatók az Airbnb honlapján, amelyekből tisztán látszik, hogy nem csupán azok járnak jól és gazdagodnak maradandó élményekkel, akik a személytelen hotelek helyett egy nagyon is élő lakhelyeken szállnak meg, hanem a lakást kiadók is egyöntetűen megható pillanatokat köszönhetnek a szolgáltatásnak.
Munkahelyi stressz helyett
„Hasonló online szállásfoglaló portálok már jó ideje léteznek, még csak azt sem mondhatnám, hogy ne lett volna olyan, ahol privát apartmanokat lehetett volna kibérelni a Marriott helyett. Az Airbnb így tulajdonképpen semmi újat nem csinált, egy dolgot kivéve, ez azonban kulcsfontosságú: személyesebbé tette a foglalás folyamatát, szoros interakciót létesített a vendég és a hoszt között” – emeli ki a 38 éves Bence, aki több mint két éve hirdeti ingatlanjait a portálon keresztül, közel fél éve pedig kizárólag ebből a tevékenységéből él, egy multinacionális cégnél betöltött középvezetői pozícióját maga mögött hagyva. Döntését, mint mondja, nem bánta meg – kisimult arcát nézve pedig el is hisszük neki.
Szinte azonos Airbnb-s életutat járt be, mint a 40 éves Kata, aki korábban maga is egy multinacionális cég alkalmazásában ált, kontrolling igazgatóként az egész hetet végigdolgozta. Ő, bár úgy érzi, hogy a korábbi állása adta szakmai és anyagi tőke az egész életét szilárd alapokra fektette, kislánya megszületése után mérlegelt: egy olyan munkát választott, ami a biztos anyagi megélhetés mellett a számára elengedhetetlen pozitív légkört nyújtja. „A vendégeim jönnek, mosolyognak, kedvesek. Ki ne szeretne egy olyan munkakörnyezetben dolgozni, ahol egész nap csak elégedett, vakációzó emberek veszik körül?” – teszi fel a költői kérdést.
Kata 2010 végén, Bence 2012-ben hozta létre profilját az Airbnb oldalán, ami valójában csak egy szimpla regisztrációt, illetve az adatlap kellő részletessé tételét igényli, a fotóst már a cég küldi ki ingyen, minden felmerülő kérdéshez pedig a nap 24 órájában rendelkezésre álló ügyfélszolgálatot bocsát a tagok részére.
A hirdetés ingyenes, a vendéglátók által szabott áraknak mindössze három százaléka képezi az Airbnb profitját a sikeres foglalások lezajlásával. Korábban mindketten hosszú távra adták bérbe lakásaikat, csak idővel eszméltek: a rövid távú tranzakciókból jóval több pénz jön a konyhára, a fix havi bérleti díjnak a sokszorosa. Az átutalásos fizetés pedig valóban garancia arra, hogy pénzükhöz jutnak, nem kell hónapokig könyörögniük a magyar bérlőknek. Kata ma már tíz kisebb lakást, míg Bence jelenleg hármat ad ki Budapest hatodik és hetedik kerületében.
San Franciscó-i gyökerek |
Az Airbnb egy 2008-ban, San Franciscóból indult közösségi piactér, amely ma már 190 ország 34 ezernél is több városában köti össze a kínálatot a kereslettel. Világszerte több mint 800 ezer feladott hirdetéssel, köztük hatszáznál is több kastéllyal és 17 milliót meghaladó számú vendéggel büszkélkedhet, a szolgáltatásért cserébe a fogadók bevételének három százaléka kerül az Airbnb-hez, míg a vendégek kifizetései után ugyanez 12 százalék. A hosztok többféleképp szabhatják személyre a megszállás feltételeit, és választhatnak, hogy közvetlen átutalással, PayPalon vagy csekken keresztül kívánnak pénzükhöz jutni a szolgáltatótól 24 órával azután, hogy a vendégük megérkezett hozzájuk. Az Airbnb által bevezetett legnagyobb újítás a személyességben rejlik, a tagok véleményezhetik szállásadójukat, vagy éppen a náluk megszállókat, így valamennyiük profilján szerepel a róluk alkotott értékelés az egy csillagtól öt csillagig terjedő skálán, illetve a „Superhost” minősítés a kiemelkedően színvonalas vendéglátó cím elérésének hozadékaként. |
Üdv itthon
A 32 éves Réka és a testvérpáros, Árpád és Sándor már tudatosabban terveztek: ők a kezdetektől sokszor, rövid távra akarták kiadni lakásaikat, tették ezt barátaik ajánlására, mára pedig már őket is követték ismerősök, akik belevágtak a pénzkeresésnek ebbe az új formájába. Réka korábban hosszú ideig élt Olaszországban, ő az ott megtapasztalt vendégszeretet igyekszik becsempészni a magyar viszonyokba.
„Habár az Airbnb csak 2008-tól létezik, Olaszországban mindig is barátok tapasztalatain keresztül folyt a szálláskeresés, jellemzően privát szobákban, a házigazdákkal egy légtérben laktam egyetemista éveim alatt” – mesél Réka, aki már akkor eltökélte, ha lehetősége nyílik rá, ő is lehetővé teszi a kíváncsi természetű utazóknak, hogy megéljék ezt az olaszosan személyes lakhatást.
Réka annak idején emiatt úgy keresett lakást Budapest szívében, hogy az a méretét tekintve mind a nála megszállóknak, mind pedig saját használatra kielégítő legyen. Árpádék pedig jelenleg azt a lakást hirdetik az oldalon, ahol mindketten felnőttek a Duna partján. Ily módon valóban ismerik az első kerület minden zegzugát, a vendégeknek pedig átjön a srácok erős érzelmi kötődése is a lakáshoz, ahol a berendezés minden apró részlete összecseng azzal, amit a nagypolgári otthonokról elképzelnénk.
Réka bevallja, ötletét meghallva, miszerint mostantól havonta akár tíz- tizenöt különböző társaságnak is kiadná új lakását, a családja teljesen kikészült. A mögötte álló három Airbnb-s év a bizonyíték rá, hogy szerencsére csak az ördögöt festették a falra, hiszen még egy poharat sem törtek el a lakók. Kata osztja Réka véleményét, a lakásait sokkal kevésbé élik le az egy-két napokra érkezők, mint tennék azt a fix bérlők, akik – ahogy Réka mondja – „túlságosan is sajátjuknak éreznék a lakást, annak minden hátrányával együtt”.
„A vendégek által utazom”
A korábban a dizájnszakmában dolgozó Réka, csakúgy, mint az informatika és a banki vállalati tanácsadás területén tevékenykedő testvérek keresetük kiegészítéseként ugranak reggel hatkor, ha nincs meleg víz, éjfélkor, ha nem jutnak be az ajtón a vendégek. Vasalnak és takarítanak. Közülük nem Réka az egyetlen, aki mögött többéves külföldi tapasztalat van: a 31 éves Árpád is hosszabb ideig élt Tokióban, ismeri és szereti is a japán kultúrát.
„A japánok sosem engedik, hogy bárki is rosszat gondoljon az országukról. Én is ezt szeretném elérni Magyarországgal kapcsolatban, ezért tökéletes házigazdája próbálok lenni a vendégeinknek” – mondja.
A nem elhanyagolható anyagi haszon mellett másként is profitálnak a hosztok: a külföldről érkező vendégek kicsit visszacsempészik életükbe a nemzetközi közeget, ami után sokszor vágyódnak. Ahogy Réka mondja, ő jelenleg a vendégein keresztül utazik.
Abban mind az öten egyetértenek, hogy a nemzetközi tapasztalat elengedhetetlen (legyen az egy multinacionális cégnél vagy külföldön szerzett tapasztalat), amikor külföldiekkel, külföldiekért dolgoznak. Ezen kívül kell még „egy nagy adag empátia, türelem és nem árt szeretni is, amit csinálsz” – összegzi a most 28 éves Sándor az Airbnb hosztok közös jellemzőit. Szerinte másként lehetetlen lenne hajnali háromkor beszállójegyet nyomtatnia a vendégének vagy fél ötkor humorral válaszolni a náluk megszálló és közben lerészegedett orosz srácok sms-üzeneteire, amiben megköszönik, hogy milyen olcsó bárba irányították őket a környéken.
„Hello, it’s Benny speaking”
Bence még hozzáfűzi: a nyelvtudás is elengedhetetlen, enélkül nem is érdemes belevágni. Az Airbnb rendszerén keresztül ugyanis nemcsak a vendégekkel, de az adminisztrátorokkal is angolul folyik minden kommunikáció, még abban az esetben is, ha történetesen a magyar Judittal beszél a San Franciscó-i központból. Rögtön be is mutatja nekünk, miért: hamarosan érkező vendégei hívják, sehogy sem igazodnak ki a tömegközlekedésen, azonnali segítséget igényelnek, Bence pedig villámgyorsan intézkedik is, dőlnek belőle a szavak. Nem véletlenül érte el a Superhost minősítést, ami a kiváló értékelést elérő hosztok titulusa.
Az Airbnb sajátossága ugyanis az a review-rendszer, ami lehetővé teszi mindkét félnek, azaz az utazni vágyóknak és a fogadóknak is, hogy a foglalás véglegesítését megelőzően lecsekkolják a másikat. Ez az, ami Bence szerint az igazi forradalmi újítás: a közösség tagjai fényképpel igazolják magukat, rövid bemutatkozásukban orientálják érdeklődési területüket, majd az utazás végeztével értékelik szállásadójukat vagy éppen vendégeiket. Véleményt írni nem kötelező, de mindenképpen bizalmat ébreszt, ha valakiről rengeteg pozitív visszajelzést lehet olvasni, azok és a fényképnek a hiánya pedig ennek értelmében aggodalmat szülhet.
Árpád és Sándor is tudja ezt. Mivel ők csak pár hónapja kezdtek, most bevezető áron kínálják a lakást, ahonnan a Lánchídra látni, így igyekeznek szaporítani a róluk írt vélemények számát. „Még tapasztalunk. Valami bejön, valami nem. A vendégeknek kitett háztáji lekvárokat és az első napra szánt üdvözlő reggelit rendszeresen az öcsém fogyasztotta el, ebből tanultunk, ma már nincs reggeli” – nevet, „van viszont kedvezményes reptéri transzfer és egy nagyon személyes lista a hangulatos budai helyekről” – tudjuk meg Árpádtól. Valamit azonban már most nagyon jól csinálhatnak, egész nyáron tele volt a naptáruk, alig volt üresjárat.
Kata és Bence már dörzsöltebbek, folyamatosan figyelik a konkurenciát, hozzájuk igazítva áraznak, akár szezonálisan is, novemberben érthető módon alacsonyabb a tarifa, mint a Sziget fesztivál alatt. Állandó alkalmazottjaik is vannak, akik takarítanak, olykor ők találkoznak a vendégekkel is. Kata ezen túl folyamatosan les el trükköket saját utazásai alatt hol más házigazdáktól, hol szállodákból, járja Budapestet új tippekért a vendégei számára.
Ezek hatására jött rá, hogy nem ártana egy miniszéf, illetve egy méretesebb szemetes a lakásaiba. Bence pedig igyekszik a lehető leggyorsabb lenni a válaszadással, ha valaki foglalni szeretne: „a vendégek mára elkényelmesedtek, órákban mérhető a tűréshatár, a versenyhelyzet igazán nagy, én nem rontom a bizniszemet figyelmetlen mulasztással”.
Telítődő piac, 2013-as boom
Kata, Réka és Bence már a saját bőrükön is érzékelik, hogy 2013 óta intenzíven telítődik a piac, mára már 1000-nél is több lakás vagy privát szoba bérelhető a fővárosban, a szolgáltatás híre pedig lassan begyűrűzik a Balaton környékére és a nagyobb városokba is országszerte. De amíg Bence várhatóan még további lakásokat szerez be a közeljövőben és extra szolgáltatásokkal is bővítené a mostaniakat, addig Kata egy kicsit hátradőlne végre. Mindketten azt gondolják, csakis egy központi fekvésű lakás jelenthet garanciát arra, hogy minimum 60-70 százalékon tudják tartani a kihasználtságot. „Mit cifrázzam, lehetnek hívogatóak a képek, bő a lista a kedvenc éttermekkel, ha mindezt egy külső kerületben kínálja valaki” – jelenti ki Bence tudatosan.
Habár Rékának az indulás óta kicsit árat is kellett csökkenteni a konkurencia miatt, Sándorék nem félnek a piac zsugorodásától, szerintük a Duna-korzó olyan kuriózum, ami igazi aduász a kezükben. „A sok, tűzfalra néző belvárosi lakás helyett nálunk a Világörökség részét képező Duna-parti látképé a főszerep, erre mindig lesz kereslet.”
Nincs karácsony
Kata úgy érzi, ennél több lakással már nem is bírna el, bár a mostani munkája szinte csak örömöt szerez neki, a háttérben itt is kemény munka folyik, a helyiségek folyamatos takarításán, karbantartásán túl monitoring tevékenységet is végez, folyamatos kapcsolatban áll az érdeklődőkkel, bármikor megcsörrenhet a telefonja, nincs karácsony, szilveszter. Mégis azt mondja, megéri, annyira üdítő számára ezzel a sok, mindenre nyitott, önálló és élményeket kereső turistával találkozni, akik nem csupán a szállodai szobákénak aláígérő árak, de az „otthon az idegenben érzés” miatt is választják az Airbnb-t.
„Sosem tudhatom, hogy egy név mit takar, így mindig nagy az izgalom, mikor kiderül, hogy éppen egy az Audinak dolgozó kommunikációs cég vezetője száll meg nálam Németországból vagy egy ausztrál sztárszakács, aki beiktat egy tokaji kirándulást is” – lelkendezik. Majd leszögezi, érezhető egy óriási különbség az Airbnb és más további online szobáztatók vendégköre között. „Az Airbnb-sek nem kényelmi ellátást és 24 órás portaszolgálatot, hanem új élményeket várnak el egy utazásuktól.” Réka kitanultaknak, szofisztikáltaknak, hihetetlenül jófejeknek írja le a vendégeit, akik mindig feltöltik, és akiktől mindig egy új szemléletmódot kap, legyen szó a Fülöp-szigeteki amerikaiakról, akik sok tucat szelfit készítettek vele, a dubaiakról, akik saját készítésű kekszet hoztak ajándékba vagy személyes kedvencéről, a nevét versbe foglaló ausztrál költőről.
„Várunk a Fülöp- szigeteken”
Egyöntetűen állítják, hogy elsősorban az Egyesült Államokból és Nyugat-Európából fogadtak vendégeket, napjainkra azonban sokan jönnek Japánból és Ausztráliából például, egyre több a spanyol, olasz és az orosz vendég. Kata tíz lakása közül egyben például valami miatt szinte csak oroszok szállnak meg. Általános, hogy leginkább a harmincas éveikben járók választják ezt az utazási formát, de már egyikük sem néz furcsán, ha huszonévesek vagy esetleg az ötvenes-hatvanas éveikben járók jelentkeznek be. Magyar vendége eddig még csak Rékának volt, ő a lány sajnálatára el is vitte a kihelyezett törülközőt. Ám Réka kedvét nem szegte ez a kis incidens, hiszen a vendégek zöme természetesnek veszi, hogy búcsúzóul valami ilyesmit írjon a kihelyezett parafatáblákra: „Várunk a Fülöp- szigeteken!”.