A bringás kultúra érezhetően megerősödött az utóbbi években, de a szaporodó biciklisek és a növekvő számú kerékpárok egyre több megoldandó helyzettel szembesítik a városvezetést. A Design Terminál májusban igazi bringás ötletbörzévé alakul át. Biztonság, kényelem és stílus: mindez akár két keréken is elérhető.Gondolt már arra, hogy országos hírnévre is szert tehet azzal, ha bringára vált? Bosszankodott már azon, hogy nem tudja hova lekötni a kerékpárt? Tudja, hogy már van széllámpa is?
"Budapest, kerékpáros szempontból hasonló, ha nem jobb adottságokkal rendelkezik, mint Bécs” – indokolta a Cycling Affairs kiállítás fontosságát Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója megnyitó beszédében. Pedig az ingyenesen látogatható tárlaton látható elképzeléseket eredetileg az osztrák fővárosba álmodták tervezőik, de azok teljes mértékben megállnák a helyüket Budapesten is.
A Cycling Affairs ötletgazdája eredetileg a bécsi departure kreatív iroda, de a Kultúrgorilla kezdeményezésére most a magyar bringaszimpatizánsok is kedvükre böngészhetnek a tervek között. A kiállított ötletek között volt ugyan olyan, ami hazai viszonylatban még elég futurisztikusnak hat, de az innovatív pályázatok közül néhányat akár már holnap is igénybe vennénk. Azt, hogy a bicikliskultúra néhány év alatt az undergroundból a mainstream vonalba került a városfejlesztés területén, mi sem bizonyítja jobban, hogy míg néhány éve az aktuális Critical Masst is sokan ellenszenvvel fogadták, addig most a város központjában nyílik menő design kiállítás, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) támogatásával. A Kultúrgorilla, a Design Terminál, és a BKK közös szervezésű projektje május 25-ig várja azokat, akik a fenntartható városfejlődés kulcsát a kerékpárban látják.
Üresen álló helyiségből bringaközpont
Nem véletlen, hogy az első díjat a Bécsi Kerékpár Kooperatíva nyerte el. A terv két legyet üt egy csapásra: üresen álló üzlethelyiségeket és lakásokat telít meg élettel, illetve a bringájukat féltők biztonságérzetét is jelentősen növeli. A pályázat leírása az osztrák fővárosról szól, de abban könnyen Budapestre ismerhetünk: „Bécsben számtalan utcai, földszinti üzlethelyiség áll szabadon. Egy ésszerű hálózattal ezek közül a helyiségek közül néhány a Bécsi Kerékpár Kooperatíva tagjává válhat.”
Az ötlet lényege, hogy az üresen álló tereket bringatárolóvá és bringaszervizzé alakítják. Ezekbe a helyiségekbe csak az arra jogosultak léphetnének be, a kerékpárok biztonságára még kamerák is felügyelnének. A Kooperatíva helyszínein nemcsak biztonságban tudjuk, hanem akár rendbe is tehetjük, hiszen szerszámok és tisztítóeszközök is várják a betérőt. A hálózat térképét, a rendelkezésre álló helyeket és szerszámokat egy mobil alkalmazás segítségével követhetik nyomon a tagok.
A Kooperatíva tehát egy mindig segítőkész bringaszerviz és egy laza klubhelyiség ötvözete. Mindez egy olyan városban, ahol a többség azért nem száll biciklire, mert fél annak ellopásától. És hát legalább egy üresen tátongó, lerobbant, földszinti üzlethelyiséget szinte minden budapesti lakos kapásból tud mondani.
15 perc hírnév a megtett kilométerekért
A Cyclingpublic-ra keresztelt kezdeményezés egyszerre szellemes és környezettudatos. „Minden kilométer számít” – szól a pályázat jelmondata. A Cyclingpublic lényege, hogy minél nagyobb távolságot teszünk meg kerékpáron, annál több kedvezményre leszünk jogosultak: olcsóbban vásárolhatunk, koncert-, színházjegyeket nyerhetünk, sőt még villanyszámlánkat is jelentősen mérsékelhetjük. A letekert távolságot egy a bringára szerelt műszer méri, a megtett kilométerek pontokat érnek, végül az összegyűlt pontokat különböző kedvezményekre használhatjuk fel. Sőt, a legnagyobb távolságot két keréken teljesítő, „a hónap bringása” cím büszke birtokosa 15 perc tapsot kap élő televíziós adásban.
Az ötlet ereje abban rejlik, hogy nem csak a biciklis társadalomban uralkodó fiatalokat mozgatná meg: az olcsóbb élelmiszerért vagy egy éves fürdőbérletért még az idősebbek is bizonyára bringára pattannak. A pályázat leírása szerint a Cyclingpublic egy új típusú társadalmi szerződés a város és lakói közt: a bringára váltók élhetőbb és környezettudatosabb hellyé teszik a várost, cserébe a város vezetése olcsóbb szolgáltatásokkal jutalmazza meg őket.
Mobil-kerékpártartó, bringa-utánfutó, szélhajtású lámpa
Kevésbé nagyszabású, de annál praktikusabb ötletekben sem szenved hiányt a kiállítás. Túlságosan telepakolt csomagtartóval egyensúlyozó biciklist már mindenki látott, Udi Rimon műve, a Tel-O-Porter rajtuk segít. A biciklire szerelhető utánfutó a közösségi bringarendszereket gondolja tovább. A város különböző pontjain elhelyezett utánfutók ugyanúgy használhatók, mint a városi bringarendszerek. A szolgáltatás előfizetői saját, vagy kölcsönzött bringájukra is csatlakoztathatják az utánfutót, majd a bevásárlás, a munka, vagy a sportolás végeztével egy közel eső Tel-O-Porter állomáson hagyhatják az alkalmatosságot. Az utánfutó időjárási körülményektől függetlenül használható, strapabíró anyagból készül, így akár egy nagyszabású bevásárlás sem jelenthet gondot vele.
A csomagtartók, szállítóeszközök a pályázatok amúgy is nagy százalékában képviseltetik magukat. A többség természetesen arra koncentrált, hogy minél több nagyobb terű csomagtartót vagy szállítóeszközt helyezzen a kerékpárra, de akadtak olyanok is, akik inkább stílusos megoldást kerestek. Ilyenre példa a Zwikidesign vázra erősíthető szíja, amellyel kis tárgyakat szállíthatunk biztonságosan és kényelmesen.
De nem csak a szállítás okozhat problémát a bringás közlekedés során. Egy nagyobb városi rendezvény esetén sok bosszúság okozói a csurig telt tárolók, már ha vannak a környéken tárolók. Erre a problémára igyekszik megoldást találni a mobil-kerékpártároló, a Walk Chair design stúdió terve. A mobil alkalmatosságok mindig oda telepíthetők, ahol épp a legnagyobb szükség van rájuk, majd a rendezvény végeztével egy daruskocsi segítségével könnyen elszállíthatók. A tároló nehéz betontalapzata a tolvajoktól és a viharos időjárástól is megóvná a kikötött bicikliket, az alkalmatosság tetején lévő gyűrűhöz akár több bringa is kényelmesen odazárható.
A 235 beérkezett pályázat között bőven találunk az előzőeknél extrémebb, vagy pofonegyszerű ám eddig még senki által meg nem valósított terveket is. A szélhajtású lámpát például nyugodtan ez utóbbi kategóriába sorolhatjuk. A lámpában található apró propellerek azonnal mozgásba lendülnek ahogy a bicikli elindul, majd egy kis motor alakítja mindezt villamosenergiává, amivel a LED-es lámpa - tetszés szerint - fehér vagy piros színű fénnyel világít.
Hasznossága ugyan vitatható, de bizonyára jobb hangulatúvá tenné a városi közlekedést a dallamos nevű, Pedalando Ma Non Troppo projekt. Ahogy az már nevéből sejthető, ez a projekt a zenehallgatást és a biciklizést közti kapcsolatot fűzi szorosabbra. A terv szerint száz bicikli küllői közé kerül egy-egy egyedi kiképzésű hanggenerátor, amelyek mindegyike különböző ritmusú és dallamú zenét szólaltat meg. Mindebből - az előzetes "behangolásnak" hála - nem kakofón zaj, hanem harmonikus városi kompozíció születik.
Az egyik legmehökkentőbb pályázati anyagot a bécsi Orange rádió adta be, ők ugyanis egy kerékpáros mozgó stúdióban gondolkodtak. A bringa csomagtartójában minden, a rádióadáshoz szükséges kellék ott van, a notebooktól kezdve a keverőn keresztül egészen a mikrofonig. A mozgó stúdió digitális jelét a bécsi Duna-torony szórja szét a városban, de az adás a világ bármely részén hallgatható online rádióállomásként. Így a rádió műsora ízig-vérig városivá válhat, hiszen a város központjából, rövid idő alatt akár több helyszínről is bejelentkezik - mindezt egyetlen gyors kerékpár-stúdió segítségével.
Az urbánus bringakultúra elkötelezettjeit a kiállítás más ingyenes programokkal is kényezteti. Akik közelebbről szemügyre vennék a többi ötletet is, vagy csak jobban megismerkednének a bringázás lehetséges közeljövőjével, azok tárlatvezetésen is részt vehetnek, de lesz még ezen kívül biciklis piac és gyermeknapi program is. A látókör szélesítés garantált, mivel a Cycling Affairs-en elleshető ötletek alaposan megváltoztatják eddigi, talán túlontúl földhözragadt elképzeléseinket a bringázás fejlődési lehetőségeiről. A kiállítás és a hozzá kapcsolódó események részletes programja a projekt hivatalos oldalán olvasható.