Plázs Lukács Andrea 2014. január. 08. 20:30

Kopaszon és lógó hassal is van esélyünk a képernyőn

Többször is találkozhatunk velük esténként, vannak híres-hírhedt karakterek, akik sokáig foglalkoztatják a közönséget. A reklámszpotokban szereplők lehetnek profi színészek és modellek, de lelkes amatőrök is, a félperces hírnévvel járó munka pedig rövidtávon sokat hozhat a konyhára. Egy életre viszont sosem szól a reklámsztárság.

Gobbi Hilda beleharap a sós teasüteménybe, elégedetten mosolyog egyet, majd kissé erőltetetten felvonja a szemöldökét. A Liga margarin hatvanas években készült reklámja a tanúbizonyság, hogy a legnagyobb színészek is lehetnek esetlenek egy kommerciális felületen. Viszont egy laikus is válhat ikonikus alakká.

Bazsó Csongort az ország legismertebb reklámszereplőjeként emlegetik például a mai napig, még ha a neve nem is mond sokat. Ő volt a Müszi arca, egyébként pedig a reklámozott cég, a  Mezőgazdasági Üzemszervezési Számítástechnikai és Informatikai Rt. igazgatója is. Legendás kalapemelésére, csettintésére és a kurta szövegére a nyolcvanas évek vége óta sem tudtak ráverni a reklámguruk: a minimalista szpot főszereplőjének  ismertségéhez a Budapest Bank "köszönjük Emese" idióta alakja volt egy ideig hasonlítható. Az "orromat is tisztítsa", vagy a "mellemre is mami" arcai viszont réges rég kikoptak a köztudatból.

Arról, hogy miként csöppenhet valaki ebbe a furcsa, félperces világba, megkérdeztünk egy a szakmában többéves tapasztalattal rendelkező reklámarcot, aki még szegedi egyetemistaként fedezte fel, mennyire megéri szpotokban szerepelni. Győry Balázs most már inkább a rendezői székben ül, mint a kamera előtt, de szerepelt már MKB, Baba tusfürdő, szlovák és cseh sör, sőt orosz mobilinternet hirdetésében is. Az egyetemi évek alatt azért jutott eszébe, hogy jelentkezzen castingokra, mert komoly alternatívát jelentett a reklámfilmes fizetés a diákmunkáért járó 300 forintos órabérhez képest.: „regisztráltam egy casting ügynökségnél, mert hallottam, hogy jó pénzkereseti lehetőség a suli mellett. Az, hogy a reklámszakmában már akkor is százezrekről beszélhettünk pár napos munkáért, nagy szó volt”.

Győry Balázs 2006-ban reklámokban kezdte filmes karrierjét
Szabó Balázs

Reklámokért ugyanis nemcsak a 20 és 60 ezer forint között mozogó napidíjat kapják a szereplők, hanem ezen felül jogdíj is megilleti őket. "A nagy átlag 100-250 ezer forint körül keres egy reklámon, de ha az ember szerencsés, ezek többszörösét is megkapja jogdíjként" - árulja el Győry. Főleg, ha több országban is vetítik a filmet, vagy ha a meghatározott idő – egy hónap vagy akár egy év – lejárta után mégis tovább használják a szpotot, avagy később újra előveszik. „Függ a felhasználás idejétől és a platformoktól, hogy hol megy a reklám. A válság persze az itt kereshető összegeknek is betett”.

Bártfai István, a tíz éve a reklámpiacon ténykedő Karakter Casting ügynökség ügyvezetője a hvg.hu kérdésére elmondta: a válság 30-40 százalékkal nyomta le az árakat. „Nem lett kevesebb megrendelés, bár mostanában több az olyan eset, amikor nem új reklámot készítenek, hanem a régit használják újra” – meséli. Bártfai ügynökségével 6-10 ezer fős adatbázisból kínál karaktereket a megrendelőknek.

Ha bevált reklámról van szó, a legegyszerűbb, olcsóbb és hatékonyabb a régihez visszanyúlni, de sokszor fontos egy megrendelőnek a vérfrissítés. A reklámszínész azonban egy idő után elhasználódik. „Ha sok reklámban szerepelsz, az egy idő után hátrány a castingokon. Elhasználják az arcod, a megrendelőnek pedig nem érdeke, hogy te mosolyogj a bankreklámban, mikor egy hete még egy mosóporért etted le a felsődet”- magyarázza Győry Balázs, akit egyébként a T-Mobilos szereplése után tapasztalta először, hogy felismerték az utcán.

Ő nem rendelkezett semmilyen reklámos, vagy színészi képesítéssel, Bártfai szerint azonban szívesebben nyúlnak a megrendelők és a reklámfilmrendezők profi színészekhez és modellekhez. „Nem igazán beszélhetünk olyan szakmáról, hogy reklámszínész. A reklámok szereplői képzett színészek, modellek, vagy lelkes amatőrök, és folyamatosan cserélődnek. Az  amatőrök főleg alacsony költségvetés esetén jönnek szóba”. Nem csoda, hogy egy másik ügynökség portfóliójában a színészek kategóriájában számos ismerős arcra bukkanunk, a fent említett Emese például Stefanovics Angéla, aki több sorozatban és tévéfilmben is szerepelt a 2008-as bankos felkérés előtt és után, a Raiffeisen Bank számlainformációit félpercben elregélő Karalyos Gábor pedig a Coming out című filmben Csányi Sándor partnereként tűnt fel legutóbb a mozivásznon.

Bár 2001-ben Cserhalmi György CIB bankos szereplése után etikai vita kerekedett a szakmában arról, hogy "eladhatja-e magát" egy elismert színész, Gobbi Hildát látva, ez Magyarországon nem újkeletű, és a világban tapasztalható trendek alapján is megkérdőjelezhető a diskurzus létjogosultsága. 

Péterfy Bori például most, életében először, egy Vodafone-reklámban vállalt szereplést. A szpotban egy színpadi, rá jellemző jelenetet rendeztek meg: a stage diving (tömegszörfözés) az énekesnő ötlete volt, és amikor a reklám rendezője is ugyanezt a forgatókönyvet rakta elé, boldogan vállalta. A hvg.hu kérdésére pedig elmondta, szerinte semmi baj nincs azzal, hogy színészek és művészek reklámokban is megjelennek: „ez az egész világon teljesen természetes”. Péterfy Bori a mobilcég reklámjainak színvonalával már régóta tudott azonosulni: „a legszínvonalasabb magyar reklámkampány tavaly a Yonderboi-jal készült szpot volt. Most is olyan izgalmas személyiségeket kértek fel, akikkel együtt szép és vállalható volt a feladat”. A pár napja megjelent reklámfilmért már kapott dicséretet, rákérdeztünk, hogy szerinte lesznek-e negatív visszajelzések: „nem is értem a kérdést, miért lennének” – kérdezett vissza az énekes-színésznő.  

Ha van elég pénze a megrendelőnek akkor világhírű színészekkel, vagy modellekkel forgat. Ilyenkor milliósra, de akár milliárdosra is rúghat a reklám színészi költséghelye, de ez még az 50 százalékos marketingszabály ellenére is – miszerint a reklámokra költött összeg fele kidobott pénz, csak nem lehet tudni, hogy melyik fele - megtérülhet.  

Adéle nem eladó, Hugh Jackman még dalra is fakad
35 millió dollárra becsülik Adéle vagyonát, és nála ez az összeg nem egészül ki reklámbevétellel. Az Oscar-díjas énekesnő ugyanis kerek-perec elutasítja, hogy felhasználják fogyasztói vagy akármilyen más márka népszerűsítésére. Pedig a sikeres britet már többen megkörnyékezték, 2013 novemberében épp a L'oreál kozmetikai cég, mely 14 millió eurós szerződést kínált fel neki. Adéle azonban hallani sem akar róla, egy interjúban pedig úgy fogalmazott: "szégyen, ha valaki eladja magát". Ő ezért csak dalait árulja, amiből állítólag 50 milliós eladása van, így tényleg nincs szüksége a keresztmarketingre. Számos ellenpéldát látunk, Hugh Jackman például még énekelni és táncolni is hajlandó volt a Pepsico kedvéért, és vélhetőleg a multimillió fontosra saccolt gázsi ellen sem volt kifogása az X-man sztárjának 2010-ben, amikor hároméves szerződést írt alá a Lipton Ice Tea reklámozásáról, bár elmondása szerint elkötelezett a jeges tea iránt: " A Lipton Ice Tea egy igazán pozitív márka, és a márkaértékei passzolnak a számomra is fontos értékekkel az életben, így alig várom, hogy belekezdjünk a munkába" - nyilatkozta akkoriban.

Győry Balázsnak is volt szerencséje együtt forgatni Hugh Jackmannel az üdítőmárka Budapesten forgatott reklámjában, de végül az ő részét kivágták. „Sokan azt gondolják, hogy a reklámfilmezéshez valami fajta kiváltság kell. De nem így van: minden reklám más karakter kíván: magasat, alacsonyt, sebhelyeset, tetkósat, kopaszodót, vagy épp kockás hasút. Természetesen nem árt egy egészséges szereplési vágy, de csak azért, hogy ne bénázzon az ember a kamera előtt” – mondja a most már filmes Győry, aki a tapasztalatait rendezőként kamatoztatja. Legutóbb például a Dakar rally imázsfilmjét forgatta, és több videoklipet is jegyez. „Először a castingokat ismered ki, majd a forgatásokat. Szép tanulási folyamat” – mondja a huszonéves férfi, akit fiatal kora ellenére mostanában már egyre többször válogatnak apaszerepre.