Miért is a legjobb hely Budapest?
Újabb imázsfilm jelent meg, amelyből kiderül, hogy Budapest romkocsmáival, fürdőivel, a Szigettel, a Parlamenttel az egyik legszebb, legélhetőbb, legszerethetőbb város. Ha nem itt élnénk, el is hinnénk mindezt.
A napokban a netre felkerült Budapest: Thank you is köszönöm című mintegy hatperces klipben egy Budapesten élő amerikai fiú, Mike kalauzolja körbe a nézőket a városban, és mutatja be, hogy miért is ez a legjobb hely. Benézünk romkocsmákba, a Sziget Fesztiválra, a fürdőkbe, az Erzsébet térre, az A38 Hajóra, csodálkozhatunk a Gellért-hegyi panorámában, a parlament épületén (Mike nem felejti el megemlíteni, hogy ezt egykor Freddy Mecury meg akarta venni).
A Zagar-zenére vágott, elsősorban a külföldi fiatalokat célzó filmből tényleg az derül ki, hogy érdemes Budapestre ellátogatni, ez egy pont annyira izgalmas hely – ahogy a filmben elhangzik -, mint a többi jó európai B-betűs város: Berlin és Barcelona.
A filmet három fiatal – Ruszthi Zsolt rendező, Vízkelety Márton operatőr és Ugrin Julianna producer – álmodta meg. Saját pénzből, és céges támogatásokból (többek között a Sziget is beszállt) készítették el - az Éclipse Film égisze alatt - az első angol nyelvű epizódot, amit július legvégén töltöttek fel a Youtube-ra. A tervek szerint ezt követi hamarosan egy francia és olasz nyelvű változat is.
Mint a hvg.hu-nak Ugrin Julianna elmondta, a filmbéli Mike (Michael Globits) tényleg egy Amerikában született fiú, aki magyar gyökereit jött keresni néhány éve Budapestre. Egy hónapot szánt az utazásra, de végül annyira megtetszett neki ez a város, hogy itt telepedett le. A producer hárította azt a kérdésünk, hogy a film túl rózsaszínű képet festene a fővárosról. Mint mondta, tudják, hogy egy várost több aspektusból is lehet vizsgálni, de ők nem akartak a gazdasági, politikai helyzetről, vagy, mondjuk a „nyóckerről” forgatni. Azt keresték, mi az, ami miatt tényleg érdemes itt lakni, vagy külföldiként idejönni.
"Mi köt ide engem"
Nem ez az első Budapestről szóló imázsfilm. Mint írtuk, nemrég a főváros közlekedéséről készített – BKF-diplomamunkaként – Pátzay Ádám negyedórás költői filmetűdöt. A filmben egyenesen megszépül a közlekedés, a gyanútlan néző kedvet kap arra, hogy órákat BKV-n töltsön.
2011-ben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) áldozott négymilliót egy, a kivándorolni szándékozó magyar fiatalok számára készített filmre. A Minden ideköt című alkotásból az derül ki, hogy azért ne menjen a fiatal Angliába tanulni, mert itthon vannak strandok, kocsmák, bulik, fesztiválok. A tematika nagyjából ugyanaz, mint a most megjelent Budapest: Thank you is köszönöm esetében. A KIM által megrendelt alkotás hitelességét ugyanakkor erősen rombolta, hogy abban az átlag magyar fiatal kőgazdag (megengedhet magának repülőbérlést, menő telefont stb.), aki mással nem foglalkozik, csak bulizik a barátaival. Nem tudni a film hatására hány fiatal tett le a külföldi egyetemről vagy munkavállalásról, de tömegekről egyelőre nincsenek hírek.
Lehetőségek és Tony Curtis
Egy évvel korábban egy sokkal sikeresebb kormányzati projekt volt, amikor 2010-ben a külügy mögé állt a Madarász István készítette Lehetőségek világa című klipjének, és azt a magyar uniós elnökség hivatalos országimázsfilmjévé emelte. Ebben Budapest és az ország látványosságai mellett a híres magyar találmányokat is felvonultatta a rendező. A hétperces klipet már több mint egymillióan nézték meg. Madarász akkor úgy nyilatkozott: "Még ha nem is mindig feltétlenül jó Magyarországon élni, mi ezt emeljük ki, és mutatjuk meg. Semmit nem hazudunk, csak egy pozitív szemüvegen keresztül nézünk mindent, és az emberek mosolyognak."
2003-ban még Tony Curtisszel reklámoztuk az országot, akkor elsősorban az 55 év feletti amerikaiakat célozták meg a készítők. A reklám hatására egy évvel később 16 százalékkal több amerikai repült Magyarországra.
Hollywood és a popipar Budapestje
Az állami vagy civil kezdeményezések mellett „véletlenül” is népszerűsíti egy-egy mozgókép Budapestet és az országot. Ilyen volt a brit popsztár, Jamie Woon Lady Luck című számának itt rögzített klipje, amelyet több mint 8 millióan nézték meg. Ebben az énekes beutazza székesfővárosunk markáns tömegközlekedési lehetőségeit, ácsingózik villamoson, kapaszkodik a metróban, ül taxiban.
És ez nem egyedi eset, a pop-, reklám-, és játékfilmipar számos alkalommal mutatta be a filmek, klipek „háttereként” Budapestet. Erről bővebben itt olvashat.