Paplankabát fakerettel, denevérujjak, kecskebőr-kollekciók. Harmadszor “gombolták újra” a divatot a magyar szakemberek, a trendek diktálásába ezúttal a közép-európai kollégáik is beszálltak.
Az eredeti tervek szerint június elejére hirdetett eseményt “elmosta” az árvíz, így a Visegrád Fashion Show és a Gombold Újra! Közép-Európa pályázat eredményhirdetésére csak június 22-én került sor. A szervezők a bemutató-gála teljes bevételét az árvízkárosultak javára ajánlották fel - tehették, hiszen a szervezési költségek javát állami és szponzorpénzekből állták. A rednezvényhez a makrancos időjárás újfent nem volt kegyes, most a Millenáris B pavilonjában trópusi hőség uralkodott, és akinek nem jutott a Lucia Divatakadémia csinos ping-pong ütőre emlékeztető legyezőiből, az kénytelen volt szóróanyagokkal és újságokkal hűsítenie magát.
A Visegrád Fashion Show résztvevői a cseh, lengyel, szlovák és magyar divatszakemberek közül kerültek ki, a nézők megismerkedhettek a már befutott tervezők 2013/2014 őszi-téli kollekciójával. Újra megállapíthattuk, hogy a nyolcvanas évek elemei reneszánszukat élik a denevérujjak és a fluoreszkáló pink, sárga és zöld színek gyakran visszatérő elemei a kollekcióknak.
A bemutatón megcsodálhattuk a zsűrizésben is résztvevő Luu Anh Tuan, az Anh Tuan márka atyjának a kollekcióját, aki szorgalmi feladatképpen maga is megoldotta a Gombold Újra! pályázati feladatát. A őszi/téli kollekciója ugyanis alapvetően egy közép-európai motívum felhasználására épül, és talán éppen ezért az egész divatbemutató egyik legegységesebb kollekciója lett. Az azonnal és kötelezően beszerzendő ruhadarabok listájának első helyezettje Tomcsányi Dóri pink télikabátja, ajánljuk sorozatgyártásra.
A Visegrádi Fashion Show-t követte a Gombold Újra! döntőseinek bemutatója és a pályázat eredményhirdetése. A pályázati kiírás az előző két évhez képest újabb körrel tágította az inspirációs lehetőségek, és a jelentkezők körét is, hiszen idén nem csupán magyar tervezők küldhették be anyagaikat, hanem várták a közép-európai régió tervezőinek kollekcióit is. A pályázatoknak a közép-európai kulturális, szellemi és tárgyi értékekből és hagyományokból kellett kiindulniuk. Az elemek szabadon vegyíthetők, választhatók és asszociálhatók voltak, lehettek akár “egy jellegzetes lengyel építészeti megoldás, egy szlovák rajzfilm, egy cseh irodalmi figura, vagy éppen egy magyar festő munkája”. Hát, azt biztosan kijelenthetjük, hogy a győztes kollekciók nem a közép-európai régióban gondolkodást hangsúlyozták.
A döntő negyvenöt percében tizenhárom kollekció bemutatóját láthattuk, amelyeket kétfordulós kiválasztási folyamatban, több száz jelentkező pályázati anyagából válogatott ki a nemzetközi zsűri. Egyrészt láthattuk a new comer kategória ifjú alkotóinak ruháit és kiegészítőit, másfelől az old hands kategória versenyzőinek munkáit.
A pályakezdők közül a legjobb öltözékért járó díjat Csík Orsolya kapta a beszédes “Bedclothes 2014” elnevezésű kollekciójáért. A MOME texliltervező szakot végzett alkotója fehér, tojáshéj és bézs színű kollekcióját paplan alakú kabátokkal teszik különlegessé. Bátor kísérletezőkedvre utal az egyik kabát hátára illesztett fa támla, mint kiegészítő elem, amely talán a fa nyergeket idézi.
A new comer kiegészítők kategóriájának díjazottja, a szintén MOME-s Kovács Ágnes, öt darabból készült “Rendszer és forma” névvel ellátott kollekciót küldött a pályázatra. A fiatal tervező alapvetően a bőr és a táskák szerelmese, így kézenfekvő volt, hogy négy táskát mutasson be, de a pályázati kiírásnak megfelelő látványelemet sem felejtette el, ezért egy hatalmas, hófehér zsák is bekerült a kollekcióba. Az egyébként pasztel színekben pompázó táskák különlegessége a fűzött kialakításuk, amely az alkotó kedvelt motívuma.
A két new comer győztesnek Kiss Miklós grafikus elkészíti a márka arculatát és Viszlay Márk divatfotós pedig a soron következő kollekciójukat fotózza meg. Ezen felül fél éven keresztül tanulhatnak olyan profiktól, mint a Nanushka és az Anh Tuan.
Az old hands kategóriában két versenyzőt válogatott be a zsűri, egyfelől Dori Tomcsanyi-t a Panel, másfelől a NUBU csapatát a “Bao Bao” kollekcióval. Egyébként mindkét tervező őszi/téli kollekcióját megcsodálhattuk a cikk elején részletezett Visegrád Fashion Show-n. A kategória győztese a Garam Judit, Kovács Adél és Hajdu Anett nevével fémjelzett NUBU, így ők kapták a lehetőséget, hogy 2014 márciusában a Párizsi Divathéten saját standjuk legyen a ZipZone showroomban, a mintakollekciójukhoz az anyagot a párizsi Premiere Vision-on szerezhetik be nettó 1 millió forintért, a bemutatásra kerülő két sorozat 15-20 darabos mintakollekciót pedig a Kézmű Nonprofit Kft. gyártja le nekik. A győztes sorozat egyébként szintén nem lépte át kishazánk határait inspirációért, hiszen a magyar haszonállatok például kecske-, juh-, báránybőröket, és szőröket használtak fel a ruhákhoz. Viszont a kollekcióban sikerült az anyagokat elemelni az általános kontextusból és új értelmezést, elegáns jelentést adni nekik.
Az old hands kiegészítők kategóriagyőztese a divatszakmában szintén nem ismeretlen Erdei Ildikó Virág a MASAMOD tervezője, aki hajviseletek által ihletet nemezkalapokkal nyerte meg a zsűri szívét. Őt is várja Párizs és a ZipZone showroomon egy saját stand.
Különdíjak:
A Black Box Concept Store különdíját Kovács Ágnes kapta, ez fél éves árusítási lehetőséget jelent neki kiemelt megjelenéssel a kirakatban és exkluzív megnyitó eseménnyel.
Nagy Adrien (Rienne Creations) és Tomcsányi Dóri a budapesti Brody House egyéves nemzetközi klubtagságát és pop-up store eseményét nyerte el.
Gyöngyösi Renáta és Bozsik Szilvia számára a Memories of Hungary fél éves márkázott megjelenési lehetőséget biztosít az üzletekben - arculattervezéssel és marketingkommunikációval-, marketingkommunikációs tanácsadással és tréninggel.
Demeter Lilláé lett az Ourstyle Boutique különdíja, amely online és pop-up üzleteivel lehetőséget biztosít, hogy az exkluzív termékfotózást és a fél éves árusítási lehetőséget felhasználva megismerjék márkáját az üzletekben és az online shopban is.
A wonderLAB kreatív alkotóműhely és bolt Veszprémi Gabriellának és Jani Zsuzsannának 6 hónapos tagságot biztosít, amely tervezői áron értékesítést, kiemelt kirakatot, marketing támogatást, márkaképviseletet és építőesteken való részvételt is tartalmaz.
A Wonderground (Hegedűs Dóra, Hársfalvi Réka és Karácsony Ilona) közös kollekciót hozhat létre a BP Clothing-gal, melynek gyártását és árusítását a BP Shop garantálja.
A Je Suis Belle a Veszprémi Gabriellának, a Dazzle fantázia nevű pályamű készítőjének biztosít lehetőséget közös kiegészítőkollekció létrehozására. A kollekció, amelynek gyártását és árusítását a Je Suis Belle garantálja, kiemelt megjelenést kap a showroomban.
Az S. Hegyi Lucia divattervező nevével fémjelzett Luan by Lucia Divatház tehetséggondozó intézménye a Lucia Divatakadémia. A Metamorfózis pályamunkát készítő Pusztai Juditnak ad lehetőséget arra, hogy megismerkedjen az egyedi kézműves technikákkal.
A Mono Fashion üzlet a Szűcs Ágnes számára lehetőséget biztosít közös kollekció létrehozására a Mono-val. A kollekció, melynek gyártását és árusítását a Mono Fashion garantálja, kiemelt megjelenést kap a vendégkirakatban is.
A WAMP design vásár a Metamorfózist alkotó Pusztai Juditnak egy éven át standot biztosít, valamint bemutatja a „hónap designere” programban.