Plázs hvg.hu 2013. május. 09. 11:17

"Rémálmomban barna voltam" – nem tűri a rútságot a sikeres divatmárka

Az Abercrombie&Fitch már többször kihúzta a gyufát a jogvédőknél, de az üzletpolitika nem változik: csúnyák, fogyatékosok, túlsúlyosok nem kívánatosak, sem a vevők, sem a dolgozók között.

Célcsoport: szőkék
Abercrombie&Fitch

10 fekvőtámasz fiúknak, 10 guggolás lányoknak, ha nem mennek át a súlyteszten. Ez hozzátartozik az Abercrombie&Fitch milánói üzletének házirendjébe. Az amerikai divatmárka fizikai gyakorlatokkal regulázza a dolgozóit, de állítólag a katonai jellegű kiképzés sem marad ki a rendes munkarendből, hogy fenntartsák az üzletpolitikát. Mike Jeffries ügyvezető kerek perec kijelentette, hogy az üzletében kizárólag vékony és gyönyörű embereket szeretne látni, és ez a követelmény nem csak az eladókra vonatkozik: nem találni a női méretekben L-esnél nagyobb felsőrészt, és 10-esnél (Európában 38) szélesebb nadrágokat. A férfiaknál csak azért vannak XXL-es méretek, mert Jeffries 18-22-es célcsoportjának kitüntetett tagjai között ott vannak a kidolgozott testű amerikai focisták, és a birkózók. 

Jeffries egy interjúban az mondta: "Ezért veszünk fel szép embereket, a szép emberek a szépeket vonzzák. Ők a mi piacunk, senki más."

Abercrombie&Fitch

2004-ben e hozzáállás miatt be is perelték őket, ugyanis kizárólag fehér bőrű munkavállalókat vettek fel, 2009 júniusában pedig egy brit diák, Riam Deen 12 ezer dollárt kapott fájdalomdíjként, miután beperelte a céget, amiért csak az üzlet raktárában hagyták dolgozni. Deennek ugyanis hiányzik a fél karja – írja a Daily Mail

"Minden iskolában vannak a népszerű és kúl gyerekek. Mi őket akarjuk: a megfelelő hozzáállásal és nagy baráti társasággal. Csomóan nem férnek és férhetnek bele ebbe a képbe, és a ruháinkba. Kirekesztőek vagyunk? Abszolút" – mondja az ügyvezető, aki kockahassal és szexszel reklámozza portékáját, és olyan pólófeliratokat enged meg magának például, hogy L is for Loser, a szőkéknek I had a nightmare i was brunett (Rémálmomban barna voltam), a tekintélyes mellbőséghez pedig Who needs brains when you have these (Kinek kell agy, ha ilyenekkel rendelkezem). Ezek miatt 2005-ben egy lányokból szerveződő diákcsapat Pennsylvaniában Girlcott néven bojkottra szólította fel az amerikai lányokat. Mindhiába, ugyanabban az évben 41 százalékos növekedést ért el a cég. A legfrissebb üzleti adatok szerint pedig évente 4 millárd dollár fölötti forgalmat csinál.

"Azok a vállalatok, akik bajban vannak, megpróbálnak mindenkit elérni: fiatalt, öreget, dagadtat, vékonyat. Így senkit nem idegenítesz el, de nem is izgatsz fel senkit" – vallja az üzletember.

A divatmárka a világ legnagyobb sportruházati üzlete volt 1939-ben
Abercrombie&Fitch

Az Abercrombie&Fitch-et 1892-ben New Yorkban alapította a két névadó, és már akkor is exkluzív sportruházatot kínált a manhatteni upper classnek, és bár 1976-ban csődöt jelentett, 1978-ban az Oshman' Sporting Goods újraélesztette a márkát. 1988-ban pedig a The Limited vásárolta fel a vállalatot, mely az angyalairól híres Victoria's Secret alsóneműmárkát is jegyzi.

AFP / Bertrand Guay

Magyarországon egyelőre csak multibrand üzletekben található meg a márka egyes plázákban, saját fiókja még nincs Budapesten.