Plázs Lukács Andrea 2013. február. 20. 11:45

Üzenet a hatalomnak: "Ideje szexelni"

Chloë Sevigny színésznő és divattervező a Pussy Riottal szolidaritásban transzparensekkel mutatta be kollekcióját, és Vivienne Westwood is politikai állásfoglalással rukkolt elő minap Londonban. Utána néztünk, miként fonódott össze a politika és a divat az utóbbi harminc évben, és annak is, a magyarok hogy állnak a bátor politikai kreációkkal.

A punkkal kezdődött. Pontosabban a Vivienne Westwood és a Malcolm McLaren páros kellett ahhoz, hogy a politika a kifutókon is megjelenjen. A két lázadó szellemű brit 1965-ban bútorozott össze, majd 1971-ben nyitották meg Let it rock név alatt londoni butikjukat a Kings Road-on. Az két szerelmes pár üzelttársként alapították meg a politikailag korántsem korrekt divatot, az első punk divatbemutatót Pirates nevű kollekciójukkal 1981-ben tartották, de két év múlva különváltak útjaik, mert Westwood csalódott a punk mozgalomban.

Assange én vagyok - Vivienne Westwood harminc éve politizál a kifutón
AFP / Ben Stansall

Évekkel később egy interjújában elárulta: “egyszercsak rájöttem, hogy nem elég csak valami ellen lenni“,  a divattervező harminc éve aktivizálja magát a divat frontvonalán, 2005-ben mutatta be például a „Nem vagyok terrorista, lécci, ne tartóztassatok le”  pólót, melyet 50 fontért lehetett megvásárolni és a 9/11 utáni terroristatörvények túlzásaira világított rá. Illetve minap foglalt állást az 1992-ben OBE-ral (Brit Birodalom Rendjének tiszti fokozata) kitüntetett divattervező, amikor a londoni divathéten egy "Én vagyok Julian Assange" feliratú pólóban jelent meg, majd kijelentette a Wikileaks-alapító támogatását egy "hős" ezért háromezer fontot (egymillió forintot) gyűjtött számára a pólók eladásából.

Hamnett és Thatcher

Egy másik brit tervező, Katherine Hamnett is hozzájárult a politikus divat megteremtéséhez. 1984-ben Margaret Thatcherrel való találkozására “58% don’t want Pershing” pólót húzott, a rakétabevetések ellen, de Hamnetté volt a híres Choose Life AIDS-divatkampánya is, mely a pólós üzengetés irányzatát teremtette meg. 2003-ban például “No war, Blair out” felirattal az iraki háború ellen tüntetett egyik bemutatóján, Naomi Campbellre pedig „Use condom”, azaz viselj óvszert feliratú felsőt húzott a kifutóra, hogy újfent felhívja a figyelmet az AIDS-re.

Chalayan-féle burka
Twitter

A kilencvenes években már nem csak brit tervezők bátorkodtak felemelni az ollójukat a társadalmi, szociális, politikai visszásságok ellen. Rai Kawakubo japán kreátor 1995-ben az Auschwitzi koncentrációs tábor felszabadításának évfordulójára kopaszra nyírt, csíkos fegyencruhába öltöztetett modelleket küldött a kifutóra, majd a török Hussein Chalayan 1998-as divatbemutatóján az arab és a nyugati kultúra ellentéteire hívta fel a figyelmet. Fordított burkát parancsolt a manökenekre, így nem az arcuk, hanem csupasz lábuk és a nemi szervük volt látható. 

Chloë Sevigny Pussy Riottal való együttérzését fejezte ki Westwood Assange-os kikelésével majd' egy időben, 2013 februárjában a New York-i St. Mark templomban, ahol "Time to have sex" (Ideje szexelni) és "Agony of power" (A hatalom agóniája) feliratú táblákkal álldogáltak a modellek a hippi-indie stílusokat vegyítő Sevigny-öltözetekben. 

Az avantgárdok eme megnyilvánulásait már több mint egy évtizeddel ezelőtt kitárgyalták a Fashion Cultures című műben. A 2000-ben készült esszégyűjteményben Nathalie Khan Catwalk Politics fejezetében alatt taglalja a kifutón megjelenő politikai megnyilvánulásokat, és megállapítja, hogy az események exkluzivitása bár felerősítheti ezeket az üzeneteket, egyben bagatellizálhatják, vagy egyszerűen marketingeszközként használják a fontos témákat.

Ideje szexelni
AFP / Stan Honda

A divat változékonysága sem tesz jót a politikai, társadalmi aktivitásnak: a kilencvenes évek közepétől az igazi szőrmét megvető kreátorok, a nagy csinnadrattával és "No fur" (Nem a szőrmére) feliratokkal kifutóra kiküldött modelljeik tíz évvel később már magasról tettek az állatvédelemre, de maga Hamnett sincs arról meggyőződve, hogy bármit elért volna a pólós akcióival. Hiába hordták például tízezrével a háborúellenes felsőket a britek, a kormányt nem hatotta meg a divatos ellenállás, és beszállt Irak lerohanásába. "Eredetileg úgy képzeltük, hogy megtermékenyítő ereje lehet [a pólóknak], gondolatokat ébresztettek volna a társadalomban, majd ennek hatására bekövetkeznek a változások, de nem így történt" - nyilatkozta Hamnett egy BBC-n megjelent cikkben még 2005-ben.

A divatvilág elemzői mégis üdvözlik a politikai megnyilvánulásokat. Collin McDowell így írt: Az innovatív divat még sosem volt ilyen progresszív, mint ma, egyre több tervező használja a színpadot, hogy bemutassa gondolatait, akár sokkolva a publikumot."

A magyar fordított 

Idehaza se híre, se hamva a vagány politikai üzeneteknek a kifutón. Két tervezőt is megkérdeztünk, hogy itthon bármikor észlelt, vagy ő maga felvállalt-e bármely állásfoglalást egy-egy kreációjával. Lakatos Sándor és Szilas Rita azonban nem tudott a külföldön már harminc éve megjelenő politikai üzenetekre a kifutón Magyarországon példát mondani.

Politika a kifutón itthon
hvg.hu

Inkább az ellentéte jellemző hazánkban, a politika kokettál a divattal, a Gombold újra! Divat a magyar keretében az állam idén harmadszorra udvarol a hazai divattervezőknek, hogy a nemzeti érzetet erősítsék a kreációikkal. Bár az elvárások alapján idén nemzetközibb lesz. A tervek születéséhez a pályázók közép-európai kulturális értékekből és hagyományokból kell, hogy inspirációt merítsenek, mert a 2013-as év mottója a közép-európai identitás köré épülnek. A divattervezőknek közép-európai (cseh, lengyel, magyar, szlovák) szellemi és tárgyi értékekből, hagyományokból merítve kell a mai trendeknek megfelelő ruhákat és kiegészítőket készíteniük.