Gorenje-turizmusnak hívták, pedig inkább illett volna a Grundig-turizmus kifejezés arra az ausztriai bevásárlórohamra, amit a nyugati országokba is érvényes úgynevezett világútlevél bevezetése pörgetett fel.
Az 1988-as évben ugyanis 210 ezer videomagnót hoztak be Magyarországra, miközben belföldön alig 14 ezret vásároltak belőlük, ezzel szemben a jelenség nevét adó, a hazatérők autójának tetején kétségkívül látványosabb fagyasztóládából 45 ezer érkezett, míg idehaza 180 ezret vásároltak.
A világútlevél több évtizedes előtörténetében az enyhülés első jelei az 1960-as években mutatkoztak meg, majd 1970-ben törvényerejű rendelet is született a kérdés megoldására. Korábban ugyanis a vonatkozó jogszabályok még csak nyilvánosak sem voltak, a kérelmeket egyénileg bírálták el a megyei rendőr-főkapitányságok útlevélosztályán, az elutasítás mellé pedig nem járt indoklás.
Magyarországon 1988 januárjában hirtelen ötlet nyomán vezették be a világútlevelet, ami csak a korábbi adminisztratív korlátokhoz képest számított „korlátlan” szabadságnak.
A magyar világútlevél-történetről bővebben az e heti HVG-ben olvashatnak.