A karácsonyi bevásárlás olykor rémálomba hajló rohamában különösen irritálóak tudnak lenni az olyan végtelenül elcsépelt karácsonyi dalok, mint a Last Christmas vagy a Jingle Bells, ezeknek a slágereknek azonban mélyebb hatásuk is van. Valójában manipuláció áldozatai vagyunk.
Az üzletekben duruzsoló karácsonyi slágerek elérik, hogy sokkal meggondolatlanabbul költsük a pénzünket, mint azt egyébként tennénk – állítják brit tudósok a The Telegraph szerint.
Az ünnepi dalok képesek rá, hogy megváltoztassák a hangulatunkat, időérzékelésünket, és azt is befolyásolják, milyen termékeket vásárolunk. Más szóval az üzletek észrevétlenül manipulálják a vásárlási szokásainkat a zene segítségével – ezt állítja többek között Alan Bradshaw, a londoni Royal Halloway főiskola munkatársa.
Csak általánosságban igaz, hogy szabadon választhatjuk meg, mikor, hol, és mit vásárolunk, karácsonykor ez a szabadság eltűnik, ebben pedig erősen közrejátszik, hogy a zene mindenütt ott van – fejtette ki a lapnak a szakember.
Akár ezt is hallhatja bevásárlás közben:
Bradshaw nehezményezi, hogy így a kereskedők kapzsisága győzedelmeskedik a művészi kreativitás felett, ami kifejezetten rosszat tesz a zenészeknek, illetve munkájuk méltóságának.
Tavaly Peter Maxwell Davies, a Queen zeneszerzője kelt ki a liftekben és üzletekben bevetett "hülye" zenék ellen, őt ugyanis felháborítja, hogy az emberek szinte már sehol sem élvezhetik a nyugalmat és a csöndet.
Gyenge lábakon áll
Az üzletekben gyakran azt a módszert választják, hogy lehalkítják, és lelassítják a zenét, hogy a vásárlók is nyugodt állapotba kerüljenek, és úgy érezzék: kevesebb idő telt el, mint valójában. Ebből következően tovább fognak böngészni a polcok között.
Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem marketingprofesszora szerint gyenge lábakon áll az érzékekre ható marketing bizonyítottsága, de a tapasztalati tudás valóban alátámasztja a teóriát.
"Kellemes hangulatban, ellazulva inkább, és többet vásárolnak az emberek, mint hektikus állapotban" – nyilatkozta a marketingszakember a hvg.hu kérdésére. Karácsonykor még rá lehet tenni egy lapáttal: az ünnepélyes aláfestések beindíthatják a nézelődőknél az asszociációkat.
"Eszükbe juthat, hogy a nagynéninek is vegyenek valamit, és másokra is gondoljanak", így telik a kosár. De vigyázni kell az egyensúlyra, a túl lassú zene unalmas, a gyors, és agresszív hangzás túlpörgeti az embereket, és elfáradnak a környezettől. Ez pedig biztos, nem vásárlásösztönző – tette hozzá Törőcsik, aki szerint a zene csak az egyik tényező. Az üzlet berendezésével, díszítésével is lehet csalogatni, és maradásra bírni.
Manipuláció, mint üzlet
Vannak olyan háttérzenékre szakosodott stúdiók, akik kifejezetten azzal hirdetik szolgáltatásaikat, hogy képesek növelni az üzletek bevételét a vásárlók viselkedésének manipulálásával.
Általuk gyakran használt trükk még például, hogy egy éppen futó slágernek felveszik a hangszeres verzióját, amit le is lassíthatnak, és fel is gyorsíthatnak kedvükre, a különböző variációkat pedig napszaknak megfelelően váltogatják.
Az üzletekben használt manipulatív háttérzenét egyébként Muzaknak is nevezik azután a cég után, amely még az 1930-as években kezdett el hasonló nyugtató melódiák tudatos gyártásába. A cég piacvezető volt egészen addig, amíg 2009-ben csődbe nem ment. Egy évvel később azonban ismét feléledt.