Plázs hvg.hu 2012. szeptember. 12. 16:29

Biciklizzen a város felett

London háztetői felett épülnek a kerékpár utak. Nem csak a bicikliseknek fenntartott aszfaltsávokat, hanem akár a metrót is kiválthatják.

Londonban bicikliutak épülnek a város felett, s erre az elhagyott magasvasutak vonalát használná fel a brit főváros.

A metropoliszban már régóta nyomasztó a forgalom, és minden évtized legalább egy újdonsággal eldicsekedhet, amivel megpróbálták ezt a terhet elviselhetővé tenni. Tulajdonképpen a metróvonalak is erről szóltak már a kezdeti 1860-as években, azóta megszületett a dugódíj és rengeteg bicikliút.

Flickr / sahlgoode

A kerékpár különösen népszerű, ki a sajátját, ki a bérelhetőt választja. Tízezernyi Barclays kölcsönbiciklit hajtanak a városlakók, amelyeket a névadó bank jóvoltából a város egyik pontján felvehetnek az utazók, egy másik pontján pedig visszaállítják az önkiszolgáló parkolókba.

A város azonban a magasvasút vonalairól is híres. A sok évtizedes, több méter magasban kanyargó sínpárokon futó vonatok, akárcsak a földalattik, azért emelkedtek el a felszíntől, hogy ennyivel is tehermentesítsék a város útjait. Sokat azonban már nem használnak, s ezeket most a biciklizőknek átadnák. Az útvonalak a SkyCycle nevet viselik majd.

Boris Johnson, a főváros egyre népszerűbb polgármestere támogatja a kezdeményezést. Szerinte akár az is megoldható, hogy a kelet-londoni Stratfordtól a City Fenchurch utcájáig létrejöjjön egy nagy távolságot áthidaló szakasz, s akár a bankárok is kerekezve érkeznének munkába.

Az utakat 1-1 fontért vehetne bárki használatba – vagyis kevesebb, mint a fele egy, a belvárosban használható metrójegynek. Ehhez a tömegközlekedésben elterjedt bérletet, a hitelkártyaként feltölthető Oyster kártyát használnák az utazók.

Az elhagyott magasvasutak hasonló kihasználása nem londoni kezdeményezés. New York a High Line ugaron maradt vonalait zöldítette be és magasparkot hozott létre.

Sport hvg.hu 2025. március. 14. 20:00

Az év sztorijával, visszavágóval és egy igazi csúcsigazolással indul a Forma–1

Évek óta az egyik legkiszámíthatatlanabb, legszorosabb Forma–1-es világbajnoki versenynek ígérkezik az idei, pedig már a tavalyira sem lehetett panaszunk. A tesztek alapján nemcsak a mezőny élén lesz nagy tülekedés, hanem a középcsapatok között is. A várható izgalmakhoz pedig csak hozzátesz, hogy egyfajta őrségváltásnak is tanúi lehetünk: idén hat újonc debütál, és a mezőny csaknem fele, kilenc pilóta 25 év alatti. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy Lewis Hamilton beül egy Ferrariba.