Az IKEA bemutatta 2013-as katalógusát: ugyan azt állítják, hogy minden új, de mégis azt a benyomást kelti, hogy mégsem. Mi az a hét dolog, amit legjobban szeretünk a svédekben, és visszük az IKEA-ból, mint a cukrot.
Mindenkinek kell egy textilpisztoly – ezzel fenyegetett meg minket Laza Péter az IKEA áruház dizájnért felelős munkatársa. Az új dili ugyanis a svédeknél, hogy textilbe borítanak mindent. Ne csodálkozzanak a pedagógusok, ha a trendérzékeny szülők csemetéi szeptember elsején méteráruba kötött kisszámolóval érkeznek.
Az Örs vezér téri áruházba nyitás előtt egy órával bemehettünk, és kedvünkre ugrálhattunk a matracokon. Az áruházban nem változott az ételkínálat: ehetünk húsgombócot (KÖTBULLAR), meg lazacot (LAX). Igaz, az sem olyan nagy luxus a Gvadányi utcai lakótelep nagy kék varázsdobozában (BLÅ LÅDA), ahol – ha Ernő bácsi engedné –, még a Rubik-kockát is elemenként árulnák, persze szezononként más-más színben. A neve az lenne: FÄRGSTARKA KUB. Ára 1990, családtagoknak (FAMILJ) 1690.
Azt állítják az IKEA-sok, hogy most minden új a katalógusban. Ehhez képest mintha minden évben egy fehérszínű nappali kerülne az első oldalra a hosszú szőrű szőnyeggel (ÅDUM). De tényleg van eltérés. Például nem szobákra van bontva a magazin, hanem tevékenységekre: az alvásnál található a MÅLA festőállvány is, biztos, mert az IKEA-bébik színes festékkel álmodnak. A 324 oldalas reklámújságot augusztus 14-től 31-ig terjesztik Budapesten és vonzáskörzetében 1 100 000 példányban, és páran jobban örülnek majd neki, mint annak az egyoldalasnak, amiből az derül ki, hogy mennyire kell szeretnünk a munkánkat.
Újítások ide, textildili oda, minket inkább az érdekelt, hogy mely termékek képesek még a félázsiai származékokat is összetartani és lelkesedésre (illetve költésre bírni). Íme, a hét dolog, a hazai háztartások kedvencei:
Vendégpapucs
Katasztrófa, de nem találtuk a svéd nevét. A régen pöttyös talpú frottír mamusz minden kozmetika és persze minden magára valamit adó háztartás kötelező kelléke. Örömhír, hogy nemrégiben újítást vezettek be, és a hamar elnyűvő textiltalp helyett strapabíróbbat applikáltak rá, sőt jobb tartása is lett a papucsnak. A terméket az IKEA Family tagjaként jelöli meg az üzlet, de még a Vaterán is megtaláltuk. Pároknak persze ciklámen-kék párosításban kell megvenni. Kellene egy futóversenyt rendezni az Örsön a kék doboz körül ebben a csodában, hatalmas péer geg lenne.
FRAKTA
Na, mi ez? A kék bevásárlótáska persze, aminek nem tudunk ellenállni, ha odaérünk a pénztárhoz, és rájövünk, hogy nem lesz elég a nájlonszatyor. A FRAKTÁ-ban az a jó, hogy egyéb célokra is tökéletes, például a strandra: mert belefér a pokróc, az uzsi, a matrac, az újság, a naptej, de még a napozóágy is. És készül belőle ruha is. Íme.
SPARSAM energiatakarékos izzó
Az utóbbi öt évben több mint 700 ezer lakásnak biztosítja a világítását itthon. A svédeknél extra fontos a világosság, ezért van ennyi lámpa és világító alkalmatosság az IKEA-ban is, ezt ma tudtuk meg. Úgy tűnik, alkalmazkodunk a sarki fényhez.
GRANAT díszpárna
AZ 50x50 centis párna nélkül nincs ágy, kanapé és fotel. A GRANAT-ból 380 000-et vettünk öt év alatt.
LACK dohányzóasztal
Ez olyan, mint a nőknek a kis fekete ruhája. Mindig jól jön, pont akkora, hogy elférjen rajta a tévéújság, a tévékapcsoló, és a keresztbetett lábfejek (természetesen abban a bizonyos vendégpapucsban, mert úgy kényelmesebb). A kockaalakra nem lehet ráunni.
BILLY könyvespolc
Ó, Billy. Egy dolog, hogy imádjuk ezt a könyvespolcot, de a könyvtámasz nélkül nem értelmezhető. Korábban megoldatlan volt a probléma, a magyar könyvstócok jobbra-balra dőltek, leverték a páfrányt, ami ráesett a gyerek (macska, kutya, hörcsög) fejére. De a svédek elhozták nekünk, és egyre kreatívabb változatokban árulják.
Hot dog és a húsgolyó
Vetekedik a Pöttyös Túró rudi, a Pilóta keksz és a Szerájos gyros népszerűségével. Még a vegák is ráfanyalodnak, mert semelyikben sincs csont, tehát nem is igazán húsalakú. Reggel kilenc harminckor pedig többen ültek az étkezdében, mint amennyien a kacskaringós üzlettérben. A pénztárral szembeni pultnál az utóbbi öt évben például 8 900 000 adag hot dog fogyott, a tízdarabos kiszerelésű húsgolyót pedig 1 782 974-en vettek. SMARLIG MALTID!