Plázs R.A. 2012. július. 02. 11:40

Harcászatra alkalmatlan a menetrend szerinti hajójárat

Rengeteg hasznos információt nem tudtunk még meg a BKV-BKK hajójáratról, de például azt igen, hogy egy labanc megszállás idején használhatatlan, tüzet lehet oltani vele és nem lesz garázsmenet.

A Mi hajónk?

Igen! Hiába keresi a vízfelszín felett vagy akár alatt a „made in China” feliratot, a Váci és Balatonfüredi Hajógyár mérnökeinek köszönhetjük, hogy utazhatunk. A vízibuszokat még az 1960-as években gyártották, a BKV 100-as besorolású hajókat két évtizeddel később bocsátották vízre. 150-200 üzemórát közlekednek két szervizelés között, évente egy műszaki vizsga kötelező, 5 évente pedig partra vonszolják szárazföldi szemlére.

Hernádi Levente

És ha elsüllyedünk?

Nem kell aggódni. Búvár Kund támadása esetén az utasok saját mentőfelszereléssel rendelkeznek, sőt teljes evakuációs terv áll rendelkezésre. Így aztán vígan evickélhetnek partra az utasok, miközben a 4-5 fős személyzeti mentőcsónak előzi be őket – Kund ezalatt tehetetlenül tartja vissza a levegőt. „Hozzátesszük, hogy a BKV-nál még sosem süllyedt el hajó” – egészíti ki az analízist a BKK sajtóosztálya.

Van-e garázsmenet táblájuk?

Itt már a hagyománytiprás vizeire tévedtünk. A hajókon nincs garázsmenet tábla! Elvesztettünk tehát valami bensőségeset, az éjszakai utasizgalom és -öröm szertartását. Egy bérlettulajdonosnak szüksége van arra, hogy alkalmanként bekopogjon a sofőrfülkébe, meghunyászkodva és kicsi ponttá fejlődve megkérdezze: „bocsánat, ez megáll a Kosztolányin?”. Garázsmenet tábla, hiányozni fogsz.

Hernádi Lvente

Jegylukasztás kihal a Lokális Bölcs

„A jegykezelés a személyzet feladata lesz”, tájékoztat a BKK sajtóosztály. Tehát se piros, kopott, cibálós jegylukasztó, se tuszkolós, 50%-os találati aránnyal dolgozó narancssárga készüléket nem találunk. Ez leginkább a Lokális Bölcset sújtja földig. Ismerjük őt, mindannyian, a világ nélküle veszélyesebb lenne. A turistáknak, akik elveszetten keresik a lukasztó (különösen a piros) üzembe helyezésének titkára a választ, Ő segít. „Tikkit, jesz? Meg kell húzni, húzza meg!” – kurjantja a Lokális Bölcs a kísérletező külföldi felé, miközben két izmos térde közé szorítja a betonszatyrot.

Ki mondja be a megállókat és milyen nyelveken?

„Rövid távon nem lesz a hajókon hangos utastájékoztatás.” Ez azt jelenti, hogy nem hallhatjuk a következő megállót bejelentő következő bejelentést jelző csilingelő szilofon skálázást sem? „Kérjük adják át helyet”? Nem?... „Alkalmanként hirtelen fékezésre kényszerül”? Az sem?... Aggodalmunk talán csak rövid távon jogos. „…hosszú távon vizsgáljuk ennek indokoltságát és megvalósíthatóságát…”

Hogy hangzik az indulás előtti figyelmeztetés (pl. ”záródnak az ajtók”)

„Nem lesz indulás előtti automatikus figyelmeztetés, mivel a matróz zárja az ajtót.” Ez örömteli. Nagyon goromba, amikor a járókeretet kettévágja az összezáruló metróajtó. Most legalább az emberi érintés megmarad.

Hernádi Levente

Átalakítható válságállapotban más funkciókra?

Tűzoltás:Minden hajó rendelkezik tűzoltó fecskendőkkel és tűzoltó készülékekkel.” Alatta a Duna, körülötte a lángnyelv – a hajójárat leküzdhetetlen ellenség várostüzek számára.

Egészségügyi használat: "Az utastérbe az asztalok, székek helyett ágyak is berakhatók." Nincs egészségesebb, mint egy ebéd utáni alvás.

Mentő:A Polgári Védelmi Hatóságnál és a HM-nél nyilvántartják a BKV Zrt. hajóállományát, befogadóképességét és az üzemanyagtank kapacitását.”

Harcászati célokra? Sajnos egy összehangolt labanc-mensevik támadás idején nem számíthatunk a járatokra. Nem elég gyorsak, és a tüzér, utász satöbbi eszközök szállítására sem alkalmasak, ahogy a harrier sem tud helyből felszállni fedélzetéről.