Statisztikát készített a Facebook azokról az utazókról, akik szeretik, ha pórázon tartják őket. Így is lehet utazni, csak minek.
Közösségi vásárlás. Közösségi finanszírozás. Közösségi újságírás. A közösségi média és mozgalmak megdöntöttek előítéleteket, közel-keleti rezsimeket és árszínvonalakat is. Milliónyi alkalommal csak jót kaptunk, mi is őszintén mondhatjuk: nagyon is szeretjük a közösségi médiát. De nem mindig.
Most elérte a közösségi láz az utazási statisztikákat is. A Facebook megosztotta néhány napja tanulmányát arról, hogy a merre utaznak a legszívesebben felhasználói. A statisztika és a csatolt infografikák megmutatják, hogy mely városban, mely közterek, bevásárlóközpontok, kerületek a legnépszerűbbek. Globálisan is elemzi, hogy általában melyek a kedvenc helyszínek.
Ezek a pontok a térképen nem is egyszerűen kedvencek, vagy legnépszerűbbek – a legközöségibbek, alkották meg az új kifejezést a Facebook munkatársai. A kifejezés egyszerre pontatlan, mert nincs mögötte egyértelmű definíció, de hitelesebb is, hiszen a statisztika csak azokról számolhat be, akik nem bírják ki, bárhová mennek, hogy felcsapják a laptopot és bejelentkezzen a közösségi oldalra. Ráadásul gyakran teszik ezt, mintha nem bírnának elszakadni az állandó otthoni környezettől, még ha a virtuális térben élik is ki honvágyukat. Még a grafikákon ábrázolt városok is ugyanúgy néznek ki, függetlenül attól, hogy melyik kontinensen járunk. (Értjük mi, hogy arculathoz igazították, a formákat és színeket, de mégis ugyanabból a perspektívából látjuk az azonos módon felépült Londont, Berlint, Sao Paolót és Tokiót.)
Sőt, ahogy a statisztika mutatja, nem csak a facebookolással vastagodik a köldökzsinór. A belvárosok, bevásárló negyedek a fő kedvencek, bennük nyílt téri piacok, Hard Rock Café és vidámparkok, vagyis a világ távoli pontján is azt keresik az utazók, amit otthon találnak. Drága repülőjeggyel és időigényes szervezéssel maradnak egy helyben. A legbátortalanabb világpolgárokat látjuk a Facebook-térképen, szemben a szabadságra éhes világpolgárokkal, akik keresik, hogy hol nincs wifi és gyenge a térerő.