2012. március. 13. 14:57 MTI Utolsó frissítés: 2012. március. 13. 14:52 Plázs

Károsíthatja a szemet és az agyat a túl hosszú űrutazás

Agy- és szemproblémák mutathatók ki azoknál az asztronautáknál, akik legalább egy hónapot az űrben töltöttek - állapították meg amerikai kutatók. A Radiology című szakfolyóiratban közzétett tanulmányhoz 27 olyan űrhajós mágneses rezonanciás (MRI) felvételeit elemezték, akik átlagosan 108 napot töltöttek el az űrben vagy űrhajó fedélzetén, vagy a Nemzetközi Űrállomáson.

Az űrhajós missziók tipikusan néhány hétig tartottak, míg a Nemzetközi Űrállomáson akár hat hónapot is eltöltöttek a legénység tagjai. Egy űrhajósokat szállító Mars-misszió másfél évig tartana, ha a közeljövőben valósulna meg.

Azoknál az űrhajósoknál, akik összesen legalább egy hónapot eltöltöttek az űrben, a kutatók különböző szövődményeket találtak, amelyek hasonlatosak egy olyan szindróma tüneteihez, amelyet az agyat ért ismeretlen eredetű, koponyán belüli nyomás okoz.

A tünetek között van a látóideg körüli többlet agy-gerincvelői folyadék megjelenése. Ezt a szövődményt a tanulmányozott űrhajósok 33 százalékánál tapasztalták. A szemgolyó hátuljának ellaposodását az asztronauták 22 százalékánál figyelték meg.

Tizenöt százalékuknál domborodott ki a látóideg és 11 százalékuknál mutatkozott elváltozás a látóidegek között elhelyezkedő agyalapi mirigyben, valamint annak aggyal való összeköttetésében.

"A mikrogravitáció által kiváltott koponyán belüli nyomásnövekedés elméleti kockázati tényezőt jelent és a hosszú távú űrutazások lehetséges határát" - mondta Larry Kramer kutatásvezető, a Texasi Egyetem munkatársa.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.