2011. október. 07. 11:34 Medipress Utolsó frissítés: 2011. október. 07. 11:23 Plázs

A luxuscikkek láttán is beindul a nyálelválasztás

A legújabb kutatások szerint nemcsak az ételek, de az új sportkocsik és a különböző drága luxuscikkek is beindíthatják a nyálelválasztást.

A Journal of Consumer Research című szaklapban megjelent kutatás szerint az általunk leginkább áhított anyagi javak is fokozhatják a nyálelválasztást. "Már a pénz említése is drámai változásokat hoz létre az emberek viselkedésében, így akár azt is mondhatjuk, hogy a pénz egyfajta kábítószer" – nyilatkozta David Gal, az Északnyugati Egyetem munkatársa.

A vizsgálatok során Gal és kollegái először pénzről készült képeket mutattak a résztvevőknek, majd megkérték őket, képzeljék el, hogy befolyásos pozícióban vannak. Másokat arra kértek, hogy képzeljék magukat egy kevéssé befolyásos ember helyébe. Eközben a nyálelválasztást a szájba helyezett fogászati tamponok segítségével mérték. Az eredmények szerint csak a kevéssé befolyásos csoportban lévő emberek nyálelválasztása fokozódott jelentősen a pénz láttán. "Ez arra enged következtetni, hogy az anyagi tényezők csak akkor fokozzák a nyáltermelést, ha aktív célokat szeretnénk megvalósítani velük."

A második kísérletben a tudósok egy csoport férfinak mutattak új sportautókról készült képeket. Néhányuknak azonban még a kísérlet előtt csinos nőkről készült képeket is mutattak és megkérték őket, képzeljék el, melyikükkel töltenének el szívesen egy éjszakát. Az eredmények szerint csak az ebből a csoportból kikerült férfiak nyálelválasztása fokozódott az autók láttán. "Ez is bizonyítja, hogy a luxuscikkek birtoklásának elsődleges célja a párválasztás."

És hogy miért pont a nyálelválasztással függ össze az áhított tárgy látványa? Gal szerint valószínű, hogy a "nyálcsorgatás" nem más, mint a jutalomközpont aktivizálódásának természetes velejárója.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.