A vasút aranykorát és fellendülését a gőzmozdony megjelenése indította el a XIX. század elején.
A vasút aranykorát és fellendülését a gőzmozdony megjelenése indította el a XIX. század elején. A vonat tömegközlekedési eszközzé vált, nem csak Európában és Észak-Amerikában, hanem az összes földrészen meghatározó személyi és áruforgalmat bonyolítottak segítségével. 1864-ben egy amerikai iparos, George Pullman luxus vasúti kocsit tervezett az angliai felső középosztály részére. Az 1870-es években jelentek meg az első hálókocsival közlekedő luxusvonatok Nagy-Britanniában, és a történelem során először ezeken szolgáltak fel ételt a fedélzeten.
1881-ben elindult a Pullman Limited Express is London és Brighton között. Pullman vonata volt az első, amelyet elektromos árammal világítottak meg, saját mosdóval rendelkező hálókocsikkal közlekedett, és igazi főúri pompával kényeztette utasait. A szerelvényt ezért kerekeken guruló palotának is nevezték. A luxusvonatok iránti kereslet rohamos növekedését többen felismerték. 1883 októberében indult első útjára Párizs és Bécs között a belga Georges Nagelmackers nevével fémjelzett „Train Eclair de luxe”, az Orient Express elődje. 29 óra alatt tette meg a távot négy hálókocsival, egy étkezőkocsival és két poggyászkocsival.
1891-ben nevezték el a vonatot Orient Expressnek. A királyi udvarokat idéző mesés gazdagságú berendezés misztikus és vonzó volt, ezért az Orient Express hirtelen híressé vált, több irodalmi mű és film is témájául választotta. Agatha Christie könyvében gyilkosság színhelye lett, megjelent Graham Greene és Ian Flemming könyveiben, de Bram Stoker Drakula grófja is ezen menekült Londonból Várnába. A 102 kiskutya című filmben Szörnyella ezen rohant Londonból Párizsba, a Star Trek „Az új nemzedék” sorozatában az Enterprise űrhajó holofedélzetén láttuk viszont. Willy Fogg is az Orient Express-szel csattogott Isztambulig a könyv filmes változatában, bár Verne 1872-ben fejezte be regényét, így a könyvben még nem szerepelhetett a híres vonat.
Újjáélesztett klasszikusok
A vasút technikai újdonságai napjainkra átlépik a fantázia határait, de a klasszikus idők iránti nosztalgia folyamatos jelenléte napjainkig megőrizte számunkra a régi luxusvonatokat eredeti formájukban. Az Orient Express útvonalát többször módosították, a második világháború alatt pedig lehetetlenné vált az európai fölrészen a nemzetközi közlekedés. A XX. század második felében elindult a kereskedelmi légiközlekedés, ami erősen visszavetette a vasút kihasználtságát. Majdnem pontosan száz évvel az első útja után, 1982-ben azonban Venice Simplon-Orient-Express néven újra útjára indult a luxusvonat Londonból Velencébe. Az Orient Expressen kívül más vasúti társaságok is közlekedtettek hasonló luxusjáratokat, bár hírnevük soha nem közelítette meg a legendás vonatét. A XX. század vége óta azonban új reneszánszát éli az utazás e dekadens módja.
Sínek a világ körül
Ázsia legismertebb luxusvasútja az Eastern and Oriental Express, ami Szingapúrt Bangkokkal, Bangkokot pedig Kuala Lumpurral köti össze. A vonaton kristály és ezüst étkészletek, a bárban zongorista, a könyvtár kocsiban többféle nyelven írott könyvek, az étteremben ázsiai és európai séfek kényeztetik az utasokat. A nyitott végű panoráma kocsiban kényelmes fotelekből lehet gyönyörködni az elsuhanó tájban. Dél-Amerikában a Peru Rail üzemeltet több luxusjáratot, amelyek az Andok lábainál haladnak a Titicaca tó vagy a Machu Pichu és a Szent Völgy irányába. A legfeljebb 10 órás utakra hálókocsikat nem állítottak be, de az étkezőkocsiban háromfogásos ebédet szolgálnak fel.
A bárkocsiból és az üveg tetejű panoráma kocsikból pompás látványt nyújt a páratlan szépségű táj. A kocsikat a Pullman vonatok stílusában rendezték be. A vasúti közlekedés szülőhazájában, Angliában a British Pullman és a Northern Belle vonatok kínálnak extra minőségű kikapcsolódást a vasút szerelmeseinek. Mindkettő csak étkezőkocsikkal közlekedik. A British Pullman vagonjai különböző helyekről származnak, ezért egymástól eltérő a berendezésük, a személyiségük, többségük a királyi család szolgálatában állt. Londonból a La Manche csatorna kikötői felé szállítja utasait. A Northern Belle Észak-Angliában közlekedik, 2000 óta. Az étkezőkocsik mindegyike egy-egy híres brit kastélyról kapta nevét, és a berendezéseiket is e kastélyok stílusában alakították ki. Skócia örökké zöld tájai, ködös fennsíkjai és sima tükrű tavai között kanyarog a The Royal Scotsman 36 főre berendezett vonata. Különlegessége, hogy az étteremkocsiban felszolgált vacsora után egy skót törzs tagja mesél helyi legendákat, történeteket. A vacsorához szmoking és estélyi ruha viseletét írják elő, de a szervezők szorgalmazzák a skót szoknya (kilt) használatát. Egy kölcsönző cégtől akár online előre bérelhetünk szoknyákat a vonatjegy online foglalásakor, amit induláskor ki is szállítanak nekünk. A vonat útja során megáll egy osztriga telep mellett, ahol röviden bemutatják az osztrigatenyésztést, és a frissen halászott osztrigákat a vonaton azonnal el is készítik a skót séfek.
Luxusvonatok Magyarországon
Budapest földrajzi helyzete miatt már a XIX. században fontos tranzit állomása volt az Orient Expressnek. Az újjáélesztett Venice Simplon-Orient-Express napjainkban is megáll Budapesten, fedélzetén utazhatunk Velencébe, Párizsba, Londonba vagy Bécsbe is. Egy osztrák magánember, Gottfired Rieck tulajdonában áll a „Majestic Imperator – Train de Luxe” nevű vonat, amit a Habsburgok udvari vonatának eredeti tervei alapján építettek újjá. A szerelvény részei két szalonkocsi, két étkezőkocsi és egy bár is. Budapestről Bécsbe, Münchenbe, Salzburgba, Prágába és Varsóba lehet vele eljutni.
Kifejezetten magyar luxusvonat a Danube Express és a Gyertyafény Expressz. A Danube Express kétféle hálókocsival, bárkocsival, étkezőkocsival üzemel. Sajátos romantikája, hogy a hálókocsik egy része az ötvenes évek állami vezetőinek, elsősorban Rákosi Mátyásnak készült a legnemesebb alapanyagok felhasználásával, igencsak fényűző berendezéssel. A kocsikat eredeti stílusukban újították fel. A légkondicionált fülkékhez saját zuhanyzóval felszerelt mosdó és WC tartozik. A világ többi luxusvonatán megszokott szolgáltatások - 24 órás szobaszerviz, a vonaton frissen készített ételek, bárzongorista - itt is megtalálhatók. A Danube Express-szel Isztambulba és Erdélybe lehet eljutni. A vonat indulása előtt az utasok igénybe vehetik a Nyugati pályaudvar Királyi váróját. A Gyertyafény Expresszt kifejezetten azoknak indították, akik nem tudnak, vagy nem szeretnek egész hetes vonat úton részt venni. A Pullman vonatok világát idéző szerelvény étkező-, bár- és szalonkocsival közlekedik, menetideje három óra, ami alatt helyben készített, három fogásos vacsora és meglepetés program várja az utazni vágyókat. Az extravagáns vacsora rövid bepillantást enged a közel 150 éves luxusvonatozás világába, ráadásul mindenkinek elérhető áron.
A luxus hajóutak, magánrepülők és yachtok mellett az elegáns vonatok is a külföldi milliomosok találkozóhelyei lettek. Míg korábban királyok, főúri nemesek, államfők utaztak velük, ma nem ritka, hogy Cher, Liza Minelli vagy hozzájuk hasonló hírességek tűnnek fel az utasok között, mivel a jegyek ára meglehetősen borsos, akár milliós nagyságrendű is lehet.
Kékesi Zsuzsa