A Washington Times értesülései szerint Barack Obama kormánya mintegy kétmillió...
A Washington Times értesülései szerint Barack Obama kormánya mintegy kétmillió dollárt vont el a pilóták kiképzési programjától. Az összeget olyan munkavállalók megbízására fordítják, akik a repülők személyzetét vizsgálják át, hogy ne vigyenek tiltott lőfegyvert a fedélzetre.
Az amerikai lap a pilóták felesleges zaklatásának tartja a dolgot, ugyanis az a 12 000 munkavállaló, aki elvégezte a tanfolyamot – ezáltal jogosulttá vált a Federal Flight Deck Officer (FFDO) cím viselésére – az összes szövetségi rendfenntartó ügynökség közül a legjobb magatartást tanúsító alkalmazottak közé tartozik. A hírek szerint soha egyetlen esetben sem éltek vissza a fegyverviseléssel, s csupán adminisztratív hibákat vétettek, ám így is csupán kevesebb mint egy százalékukkal szemben indult eljárás. A Washington Times információ szerint szakmai berkekben úgy tartják, hogy „a bolhából csináltak elefántot” a korlátozás támogatói.
Egy példa a fenti esetekre: egy pilóta rájött, hogy szövetségi rendfenntartó ügynökség tagjaként jogosult – felettese jóváhagyásával – olyan rendszámtáblát elhelyezni autóján, amely civilek számára lenyomozhatatlan. A pilóta megkérdezte, hogy a szövetségi program értelmében jogosult-e erre, a közlekedési hatóság ügyintézője pedig közölte vele, hogy rá ez a szabályozás nem vonatkozik. A férfi ellen másnap eljárás indult, mivel „megtévesztő módon tüntette fel magát”.
Obama elnökké választása óta a pilóták fegyverigénylése egyébként – az érintettek közlése szerint – jelentősen lelassult, múlt héten pedig szinte teljesen leállt. A légitársaságok alkalmazottai nem mernek nyíltan beszélni a változó szabályozásról, mivel tartanak az amerikai Közlekedésbiztonsági Felügyelet – Transportation Security Administration (TSA) – bosszújától. Szerintük, azok a pilóták, akik felszólalnak ez ügyben, rosszabb megítélés alá esnek a fegyverviselési program vezetőinek szemében, s akár büntetőeljárást is kockáztatnak. Ennek ellenére az FFDO-projektben résztvevő alkalmazottak több ízben is nyilatkoztak a sajtónak.
Ahhoz, hogy teljesen megértsük a történetet, tudni kell, hogy az Egyesült Államokban, a hatvanas évek első feléig a postai küldeményeket is szállító légi járatok pilótái számára kötelező volt a fegyverviselés, s 1987-ig engedélyezve volt számukra. A Washington Times szerint nincs rá bizonyíték, hogy valaha is probléma származott volna ebből.
Az utasok biztonsági ellenőrzése távolról sem tökéletes, s az amerikai repülőgépeken szolgálatot teljesítő biztonsági emberek (air marshall) pedig csupán kevés járatot tudnak lefedni (a Washingtonból induló gépeknek csak 3 százalékán utazik légimarsall). Ezzel szemben a fegyveres pilótákat hatékony védelemnek tartják, főként, mivel az esetleges gépeltérítőknek időre van szüksége, mire ki tudják nyitni a pilótafülke ajtaját. Emellett az amerikai pilóták közel 70 százalékának van katonai múltja, ami további garanciát jelent a biztonságos, felelősségteljes fegyverviselésre.
A Washington Times cikkírója szerint pusztán politikai lépésről lehet szó, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy 40 demokrata párti képviselő (a Demokrata Párt ellenzi a fegyverviselést) olyan választókörzetből érkezett, ahol az amerikai fegyvertartók egyesülete az NRA (National Rifle Association) népszerűbb, mint a képviselőház szóvivője, a demokrata Nancy Pelosi. A pilóták lefegyverzésével Obama kabinetje csupán egy apró lobbicsoportnak tud kedvezni, mindezt pedig a biztonságért cserébe teszi. Igaz, legalább következetesek maradnak a fegyverellenes ideológia pártolóinak szemében.
-JB-